همشهری آنلاین: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این که هر ایرانی روزانه سه پلاستیک وارد محیط زیست می‌کند، گفت:‌ در ایران سالانه بیش از ۲ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود.

هر ایرانی روزانه سه پلاستیک وارد محیط زیست می‌کند

به گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی صبح ديروز در نطق پیش از دستور خود با بیان این که همانطور که قبلا نیز گفتم یکی از اهداف کمیسیون سلامت پیگیری و بررسی لوایح، طرح‌ها و ... اجرا نشده برنامه دوم توسعه شهرداری است، گفت: امروز صحبت ما در مورد مصوبه‌ای است که ۹ سال پیش تصویب شد اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت؛ چرا که در اردیبهشت ۸۸ بود که شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف یکبار مصرف و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت در کلیه مراکز وابسته به شهرداری را داشته است اما این مهم مغفول مانده است.

وی با بیان این که ۲۱ تیرماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه پلاستیکی نامگذاری شده است، تصریح کرد: اگر به موضوع پلاستیک حساس نباشیم پلاستیک‌ها سرزمین ما را اشغال می‌کنند.

خداکرمی با بیان این که پلاستیک اثرات مخرب زیادی بر جای می‌گذارد و موجب ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شود، گفت: پلاستیک‌ها بیش از ۵۰۰ سال در محیط باقی می‌مانند و بعضا توسط باد جابجا می‌شوند و این در حالیست که چندی پیش شاهد بودیم یک دلفین با بلعیدن کیسه‌های پلاستیکی دچار خفگی شده بود.

وی با بیان این که تحقیقات نشان می‌دهد که تمام پلاستیک‌ها ممکن است در صورت خراش یا گرم شدن، مواد شیمیایی مضر آزاد کنند، گفت: سوزاندن پلاستیک علاوه بر این که سبب آلودگی هوا می‌شود، می‌تواند موجب آزاد شدن مواد شیمیایی شده و بیماری‌های تنفسی ایجاد کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که هر سال حدود ۱۳ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود، گفت: در ایران بررسی انجام شده که بر اساس آن سالانه بیش از ۲ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و این پلاستیک‌ها با دوام بوده و صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شود.

وی با بیان این که بر اساس یک مطالعه در سازمان محیط زیست مشخص شد که در هر غرفه میوه و تره بار ۸.۵ کیلوگرم پلاستیک مصرف می‌شود و در شمال تهران این حجم پلاستیک ۱۳ کیلو و در شرق تهران شش کیلو بوده است، گفت: بنابر این روزانه ۲۱ تن و سالانه ۷.۵ میلیون تن کیسه پلاستیکی فقط در میادین میوه و تره بار استفاده می‌شود.

خداکرمی با بیان این که هر ایرانی به طور متوسط روزانه سه پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می‌کند و بر همین اساس در استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف جزء ۱۰ کشور نخست هستیم، گفت: امروز استارت آپ‌ها و استعدادهای خلاق به دنبال بازیافت دوباره مواد پلاستیکی هستند و دوستداران محیط زیست نیز تلاش می‌کنند تا به مردم آگاهی برسانند. همچنین حمایت از کیسه‌های پارچه‌ای نیز می‌تواند گام موثری در راستای بهبود اوضاع باشد و بهتر است دست به دست هم دهیم و به خاطر نسل آینده از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم.

کد خبر 410402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha