سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تهرانگردی هفته اخیر با موضوع بحران آب در تهران بود

بحران آب از بحران هوا جدی‌تر است

بحرانی که صورت حاد به خود گرفته اما اگر از آن غافل باشیم به زودی از راه می‌رسد. اگر به وضع امروز آبادان و خرمشهر نگاهی داشته باشیم متوجه می‌شویم که موضوع چقدر مهم و آسیب زننده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان این مطلب، به بحران آب در خرمشهر و آبادان اشاره کرد و گفت: مساله بحران آب را باید خیلی جدی گرفت؛ این بحران از بحران هوا هم جدی‌تر است؛ شعار آب‌گردی این هفته را با دوستان آبادانی انتخاب کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به جای آنکه بحران آب در جنوب را به تهران بیاوریم، آب و آبادانی را به خرمشهر و آبادان ببریم.

احمد مسجدجامعی، روز سه‌شنبه 19 تیر، در تذکر پیش از دستور شورای اسلامی شهر تهران، با بیان این مطلب افزود: تذکر من درباره مصوبات پیشین شورا یعنی دوره چهارم است که الان زمان اجرای آن رسیده و می‌خواهم بدانم شهرداری در این زمینه چه کرده است؟

وی سپس با قرائت مصوبه مورخ 22/12/91 شورای اسلامی شهر تهران در مورد «مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در حوزه تاسیسات آب و فاضلاب منطقه 22»، تصریح کرد: قرار بود احداث تصفیه‌خانه‌های 4 گانه (خرگوش دره، دستواره، غرب دریاچه چیتگر و وردآورد) به منظور استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز با مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری و شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری مکلف بوده ظرف مدت 5 سال (یعنی سال گذشته) این طرح را به نتیجه برساند اما این موضوع مجددا در سال 95 طی اصلاحیه‌ای به پایان سال 97 موکول شد، گفت: در شورای چهارم، کمیسیون عمران هم به نظارت و پیگیری این طرح پیوست و علاوه بر کمیسیون سلامت و محیط زیست، رئیس کمیته عمران هم گزارش‌های مرتبط با این طرح را پیگیری می‌کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: لازم است گزارشی از نحوه و میزان اجرای تعهدات تعیین شده ارائه شود.
مسجدجامعی پیشنهاد کرد: مدیرکل آب و فاضلاب شهر تهران برای ارائه گزارش درباره اقدامات، فرصت‌ها و تهدیدات و نیازهای ضروری این حوزه به شورا بیایند و توضیح دهند.

وی در ادامه تذکر خود با اشاره به اینکه در سایر نقاط تهران نیز اجرای پروژه‌های آب‌چرخانی و جایگزینی مصرف پساب تصفیه شده برای آبیاری بسیار ضروری است، گفت: لازم است موضوع تصویب مجوز مشارکت در مناطقی چون 4، 2 و 20 مورد پیگیری قرار گیرد و شهرداری برنامه‌هایش را ارائه بدهد.

مسجدجامعی با تشکر از اقدامات و فعالیت تصفیه ‌خانه فاضلاب جنوب، شرق و مرکز در شهر ری گفت: فعالیت‌های این تصفیه‌خانه در جنوب برای مصارف کشاورزی دشت ورامین است و از پروژه‌های موفق در سطح ملی و فراملی است؛ البته در بازدیدی که به عمل آوردیم با انتقاداتی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در ساعاتی از شبانه‌روز از سوی ساکنان هم‌جوار کانال خروجی هم مواجه شدیم که باید برای آن هم چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: این کانال در شهر ری، در مسیر خروج از تصفیه خانه تا ورامین، یعنی دو محله بزرگ شهر ری را در بر می‌گیرد؛ این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی دارد و باید با انجام مطالعات امکان‌سنجی برای روکش کردن کانال درصورت لزوم اقدام کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: تشکر دیگری هم دارم بابت پروژه‌های تاسیس تصفیه‌خانه در بخش مرکزی تهران که در آن ساخت‌های لازم جهت انتقال فاضلاب طی مدت سی ماه در دست اجراست و تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و تا 18 ماه دیگر به بهره‌برداری می رسد؛ همچنین باید از پروژه کوچک مقیاس در زمینه تصفیه آب تهران یاد کنم که اکنون به بهره برداری رسیده و آن تصفیه خانه برج میلاد است که برای آبیاری محوطه سبز برج و بوستان گفت‌وگو از آن استفاده می‌شود.

مسجدجامعی تصریح کرد: این طرح می تواند به دلیل هزینه، زمین و تجهیزات محدود، بنا به نیاز در نقاط مشابه و مناطق مختلف شهر اجرا شود.

وی در پایان یک بار دیگر یادآور شد: چون بحث آب بسیار مهم است و ممکن است بررسی در این زمینه چند جلسه طول بکشد، از مدیرکل آب و فاضلاب دعوت به عمل بیاوریم تا مباحث مربوط به انواع آبی که در تهران مصرف می‌شود با حضور ایشان طرح و بررسی شود.

کد خبر 410392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha