همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین سفر رسمی خارجی خود در دور جدید ریاست جمهوری راهی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد تا باور خود به ایده «یک ملت، دو دولت» را به شکل عملی نشان دهد.

 اردوغان در سفر باکو، به دنبال ایده یک ملت دو دولت است

به گزارش ایرنا، اردوغان که دیشب اعضای کابینه خود را معرفی کرد، به عنوان اولین رئیس جمهوری ترکیه در نظام ریاستی محسوب می شود که طبق روال و عرف معمول در ترکیه، نخستین سفر خود را به یک کشور همزبان و متحد خود انجام داده است.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که این سفر اردوغان بدون برنامه خاص بوده و در واقع اعلام نوعی اتحاد بین دو کشور است.

پیش از این رسانه های ترکیه و جمهوری آذربایجان دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه را 'یک ملت، دو دولت' خوانده اند.

الهام علی اوف رییس جمهوری آذربایجان نخستین فرد داخلی و خارجی بود که پیش از پایان شمارش آرا و ساعاتی پس از اتمام رای گیری، پیروزی اردوغان در انتخابات روز 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) را به وی تبریک گفت.

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی. ترکیه در گزارشی اعلام کرد: این تبریک و انتخاب باکو به عنوان نخستین مقصد سفر اردوغان حاوی پیام به کشورها و کسانی است که خواهان اتحاد بین دو کشور نیستند.

اردوغان پس از جمهوری آذربایجان، به بخش ترک نشین قبرس سفر خواهد کرد و به همین علت، برخی رسانه های ترکیه، این سفر را نیز دارای پیام ملی گرایانه دانسته اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: نخست وزیران و روسای جمهوری ترکیه در چند دهه گذشته، نخستین سفر رسمی خود را به جمهوری آذربایجان و بخش ترک نشین قبرس انجام داده اند و این امر به یک پروتکل در هیات حاکمه ترکیه تبدیل شده است.

کد خبر 410378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha