حمید هامون: جام‌جهانی پر از لحظه‌هایی تاریخی است. بازیکنان و هوادارانی که میان ماندن و رفتن از جام، واکنش‌هایی احساسی دارند و این تقابل اشک و شادی، از رویدادهای مهم و خاطره‌ساز رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال است.

دوچرخه شماره ۹۳۲

به همين مناسبت در اين مطلب، نگاهي مي‌اندازيم به برخي لحظه‌‌هاي ماندگار از چهاربازي پاياني مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي و چهار بازي مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي.

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

عكس‌ها: سايت فيفا

 

وقتي مكزيكي‌ها، تيم ملي آلمان، مدافع‌ عنوان قهرماني را شكست دادند و در پايان بازي‌هاي گروهي به‌جاي ژرمن‌ها به مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي صعود كردند، خيلي اميدوار بودند كه اين‌بار از سد برزيل، حريف كلاسيكشان هم عبور مي‌كنند. اما در دقايق 51 و 88 بازي، دوبار با ارسال توپ از سمت چپ محوطه‌ي جريمه به اين نقطه و در يك قدمي خط دروازه، گل خوردند و تمام رؤياهايشان براي اين جام‌جهاني برباد رفت.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

مي‌گويند «در نااميدي بسي اميد است». اين ضرب‌المثل، حكايت بلژيكي‌ها در جام‌جهاني بود كه وقتي دو بر صفر از ژاپن عقب افتادند در انتهاي نااميدي بودند، اما توانستند بازي را به تساوي بكشانند و بعد در دقيقه‌ي 94، چند ثانيه مانده به پايان بازي با گل زيباي «ناصر چادلي» سه بر دو از سد ژاپني‌هاي باانگيزه و قدرتمند عبور كنند و به اوج اميدواري برگردند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

سوئدي‌ها از جام‌جهاني 1994، 24سال مي‌شد كه موفق نشده بودند از مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي عبور كنند و به جمع هشت تيم برتر جام برسند. اما امسال و در اين دوره‌ي جام‌جهاني، تيم باانگيزه‌ي سوئد، بدون ستاره‌ي هميشگي‌شان «زلاتان ابراهيموويچ»، توانست از سد مدعيان بزرگي چون هلند، ايتاليا و آلمان عبور كند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

انگليسي‌ها از ضربات پنالتي متنفرند! براي اين تنفر، ضرب‌المثل‌ها و جلمه‌هاي مشهور زيادي هم نوشته و گفته شده است. آن‌ها تا پيش از اين جام، در مجموع ادوار جام‌جهاني و يورو، هفت‌بار كارشان به ضربات پنالتي كشيده بود كه شش‌بارش را باخته بودند. اما اين تيم جوان و باانگيزه‌ي انگليس توانست در مقابل تيم كلمبيا، تاريخ را از نو بنويسد.

اين صحنه كه «جُردن پيكفورد» با دست چپ، پنالتي را مهار مي‌كند، آغاز دوره‌اي تاريخي براي آن‌هاست.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

اين هوادار بلژيكي، خودش را شبيه «اوبليكس» در مجموعه‌ي كميك‌ «آستريكس و اوبليكس» گريم كرده است. او در تصويرگري‌اش دارد مثل اوبليكس به بازيكنان بلژيك معجون قدرت مي‌دهد! كه البته معجون خيالي‌اش مؤثر هم بوده و تيم بلژيك در برابر پرافتخارترين تيم جام‌جهاني حسابي پرقدرت ظاهر شد.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

اروگوئه‌ي امسال، شايد نزديك‌ترين تيم ملي اروگوئه به تيم‌هاي قهرمان جام‌جهاني 1930 و 1950 بودند. باانگيزه، تكنيكي و تاكتيكي با ستاره‌هايي بي‌نظير. اما با مصدوميت «ادينسون كاواني» در بازي با پرتغال، تيم ملي اروگوئه در برابر فرانسه نتوانست گلي بزند و در اولين بازي مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي از جام كنار رفت.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

هواداران برزيل در اين دوره خيلي به تيمشان و نيمار اميدوار بودند و مي‌خواستند با ششمين قهرماني در جام‌جهاني، خاطره‌ي تلخ شكست هفت بر يك در برابر آلمان را فراموش كنند و خودشان را بازسازي كنند. اما برزيل هرچه زد نتوانست از پس بلژيك بربيايد و در نهايت از جمع چهار تيم بيرون ماند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

تيم ملي كرواسي كه در بازي با آرژانتين، آن بازي درخشان را از خود نشان داد، هردو بازي مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي در مقابل دانمارك و يك‌چهارم نهايي در مقابل روسيه‌ي ميزبان را با ضربات پنالتي پشت سر گذاشت و نتوانست در جريان بازي، پيروز ميدان شود. اما آن‌ها با تيم يك‌دست و سخت‌كوششان در نهايت توانستند به مرحله‌ي نيمه‌نهايي صعود كنند.

اين دومين‌بار در تاريخ كرواسي است كه به جمع چهار تيم پاياني راه پيدا مي‌كنند. آن‌ها اولين‌بار در جام‌جهاني 1998 فرانسه به نيمه‌نهايي رسيدند و سوم جهان شدند.

 

 

دوچرخه شماره ۹۳۲

«دله الي»، هافبك 22ساله و شگفت‌انگيز تاتنهام در بيست و هفتمين بازي ملي‌اش براي انگليس موفق شد دومين گل ملي خودش و دومين گل بازي با سوئد را به ثمر برساند. او با اين گل، سوئدي‌ها را كه راه سخت و دشواري را براي رسيدن به جمع هشت تيم برتر جام‌جهاني طي كرده بودند به خانه فرستاد و انگليس پس از 28سال به جمع چهار تيم برتر جام رسيد.

کد خبر 410338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha