همشهری آنلاین: ریاست جمهوری ترکیه، در حکمی رئیس بانک مرکزی، معاونان او و اعضای کمیته سیاست‌گذاری این بانک را به مدت پنج سال منصوب کرد همچنین داماد اردوغان وزیر دارایی شد.

برات آلبایراک

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه - پس از سوگند یاد کردن به عنوان نخستین رئیس جمهور در نظام ریاست جمهوری ترکیه، طی حکمی رئیس بانک مرکزی، معاونان او و اعضای کمیته سیاست‌گذاری این بانک را به مدت پنج سال منصوب کرد. در ساختار جدید حکومتی ترکیه، مقامات رسمی به جای نخست وزیر توسط رئیس جمهور منصوب می‌شوند. قبلا دوره ریاست بر بانک مرکزی ترکیه پنج ساله بود که به چهار سال کاهش پیدا کرد، همچنین الزام داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه کار برای منصوب شدن به سمت معاون رئیس بانک مرکزی نیز برداشته شد.

انتصابات جدید باعث تعمیق نگرانی‌ها از افزایش وابستگی بانک مرکزی ترکیه به دولت و منجر به کاهش بیشتر ارزش لیر شده است. لیر امسال با افتی بی‌سابقه مواجه شده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، تلاش‌های اردوغان برای سیطره بر سیاست‌گذاری‌های پولی عنوان می‌شود.

در تغییر دیگر، اردوغان داماد خود را به عنوان وزیر جدید دارایی منصوب کرد.

برات آلبریاک - ۴۰ ساله و فارغ‌التحصیل رشته ام بی ای از دانشگاهی در نیویورک است. وی در سال ۲۰۱۵ به مجلس راه یافت و پس از آن وزیر انرژی ترکیه شده بود.

کد خبر 410311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha