همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران از تفاهم چهار بیمه درمانی برای رفع همپوشانی‌های بیمه پیشبرد بحث استحقاق‌سنجی و اجرای راهنماهای بالینی خبر داد.

رییس سازمان بیمه سلامت

به گزارش ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در نشست خبری سازمان بیمه سلامت با بیان این که یکی از اقدامات جدی و مورد تاکید درقانون برنامه ششم و بودجه سال ۹۷ بحث استحقاق‌سنجی، رفع همپوشانی و اجرای راهنماهای بالینی بوده است، گفت: البته این موضوعات در سالهای قبل هم وجود داشت اما به فراخور امکانات موجود و عزم سازمان مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: خوشبختانه در این سه حوزه یک مشکل جدی را رفع کردیم و آن مشکل امضای تفاهم‌نامه ای بود که باید بین بیمه‌های درمانی ایجاد می شد. خوشبختانه تفاهم‌نامه ای میان سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ، کمیته امداد و خدمات درمانی نیروهای مسلح امضاء شده که ۷ ماده داشت و در این هفته ابلاغ می‌شود و یکی از فرازهای مهم این تفاهم‌نامه این است که یک دبیرخانه مرکزی درسازمان بیمه سلامت برای هماهنگی امور شکل بگیرد.

موهبتی ادامه داد: مقرر شد ظرف یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ، کلیه سازمان‌های بیمه ای درمانی به سامانه استحقاق‌سنجی سازمان بیمه سلامت دسترسی یابد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان اینکه قرار شد در تولید دستورالعمل هم بیمه‌ها همکاری داشته باشند، گفت: رفع همپوشانی هایی که بین بیمه‌های درمانی مختلف وجود دارد مورد توجه قرار می‌گیرند. امروز در ۹۲ درصد بیمارستانهای دولتی دفترچه بیمه حذف شده است که اتفاق مبارکی است و استفاده بیمه‌های درمانی از یک سامانه برای استحقاق‌سنجی بسیار ارزشمند است و پیش بینی می‌شود در حوزه ما تا پایان سال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار همپوشانی حذف شود.

موهبتی با بیان این که پیش از این با نیروهای مسلح ۲۰۰ هزار همپوشانی داشتیم تصریح کرد: به دلیل محرمانه بودن اطلاعات این سازمان مقرر شد تا خودشان در رأس همپوشانی اقدام و کمک کنند. دغدغه جدی که در این حوزه در کشور وجود دارد این است که مثلا می گویم در یک جمعیت ۷۰ میلیونی، ۸۰ میلیون نفر دفترچه بیمه دارند و ۱۰ و نیم درصد جمعیت کشور فاقد بیمه است. بنابراین باید به این دغدغه خاتمه داده شود.

وی با بیان این که دستاورد مهم دیگر این است که علاوه بر رفع همپوشانی از ایجاد همپوشانی‌های جدید هم جلوگیری می‌کنیم، اظهار کرد: در گذشته از آنجایی که پایگاه‌های اطلاعاتی‌مان به هم مرتبط نبودند همپوشانی جدید ایجاد می‌شد؛ اما در حال حاضر دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران از آغاز اجرای ۳۵ مورد راهنمای بالینی خبر داد و گفت: البته ما خریدار خدمت هستیم و موظفیم خرید خدمت را در چهار چوب راهنماهای بالینی انجام دهیم که در حال حاضر این اقدام صورت می‌گیرد .

  • خروجی ۸۱ داروی OTC از شمول بیمه

موهبتی با اشاره به موضوع خروج داروهای OTC (داروهایی که بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه کرد) از شمول بیمه گفت: داروهای otc ارزان ارائه می شود ما باید برای صیانت از سلامت مردم در این حوزه تغییر رفتار ایجاد کنیم؛ چرا که مسئول سلامت مردم هستیم و باید در راستای تامین رفتار برای صیانت از سلامتی مردم گام برداریم. باید کاری کنیم تا هزینه داروهایی که پاکت خانه‌های افراد را پر کرده، بالا رود.

وی تاکید کرد: تقریبا در هیچ کجای دنیا داروهای OTC تحت پوشش بیمه قرار ندارند و آن هم به دلیل حفظ سلامت مردم است. در حال حاضر تجویز دارو در نسخه هایمان ۳.۲ قلم است در حالی که قرار بود در برنامه پنجم توسعه به ۲.۵ قلم دارو در نسخه‌ها برسیم. بنابراین در این مینه مشکلاتی داریم و در همین راستا ۸۱ داروی otc از شمول بیمه و برابر مصوبه شورای عالی بیمه خارج شد . این اقدام ۴۰ الی ۴۵ میلیارد ذخیره منابع دارد که از این پول برای سایر اولویت‌ها مانند بیماران خاص هزینه می‌شود.

  • برای داروخانه‌ها سقف ریالی نگذاشتیم

موهبتی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اظهار نظرهایی درباره اعمال سقف ریالی برای داروخانه‌ها گفت: همیشه به ما هشدار می‌دادند که مدیریت هزینه کنیم حالا که در راستای مدیریت هزینه اقدام می کنیم منتقد می‌شوند و «وا اسلاما» سر می‌دهند. به هر حال به این نتیجه رسیده ایم که باید مدیریت هزینه در کشور را جدی بگیریم. چرا که از این طریق منابع خوبی ذخیره شده و کسری‌هایمان را جبران می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: امروز باید وحدت نظر و عمل داشته باشیم و برای شرایط امروزمان فکر کنیم. باید فکر کنیم اگر آنچه مخالفین ما می‌خواهند محقق شد چگونه کشور را اداره کنیم.

وی افزود: ما برای هیچ داروخانه ای سقف نگذاشتیم و خیلی به سقف ریالی معتقد نیسیم اما نمی دانم عده ای چه سودی می‌برند که علی رغم این که ما می‌گوییم این کار را نکرده ایم؛ اما دوباره چنین موضوعی را مطرح می کنند. نباید مردم را دلسرد و آزرده خاطر کرد. درباره بیمه سلامت رایگان هم قرار نیست کسی آن را تعطیل کند اما باید پرسید چطور می‌شود که در کشور ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان باشند؟

موهبتی تاکید کرد: برای خدمات سرپایی و پاراکلینیک هیچ سقف ریالی نگذاشته ایم و مردم از این بابت نگران نباشند. از طرفی ۷۳ درصد خدمات ما در بخش دولتی است و بر همین اساس با آنها تفاهمی کرده‌ایم که آنها مدیریت هزینه کنند و ما هم پرداخت‌هایمان را منظم کرده و معوقاتمان را به تدریج پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: رویکرد دیگرمان برای سال ۹۷ به این صورت بوده است که مطالبات را به رو پرداخت می کنیم؛ اما یک سری معوقات داریم که آنها را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. بر این اساس نرخ رشد کسری هایمان کاهش می یابد. اگر این روش را ادامه دهیم می‌توان به تدریج معوقات را صفر کنیم. البته این اقدام منوط به این است که سازمان برنامه و بودجه اعتباراتمان را تامین کند.

موهبتی از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه به سازمان بیمه سلامت خبر داد و گفت: این مبلغ را برای پرداخت معوقات به ما اختصاص دادند البته نمی توانیم آنها را به بخش خصوصی ارائه دهیم؛ بلکه باید به بیمارستان‌ها پرداخت کنیم چرا که در غیر این صورت بخش خصوصی به زحمت می‌افتد.

کد خبر 410255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha