همشهری آنلاین: آیت‌الله رمضانی گیلانی گفت: مهم­ترین ویژگی شاگردان مکتب امام صادق(ع)، عقلانیت و خردورزی است. امام(ع) به دنبال تربیت شاگردان عالم و عاقل است؛ زیرا اگر جامعه به سمت علم و عقلانیت برود، انسان­‌ها در همین دنیا می‌­توانند طعم بهشت را بچشند.

آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی

به گزارش همشهري آنلاين، آيت‌الله رضا رمضاني گيلاني همزمان با شام شهادت امام جعفر صادق(ع) در مرکز اسلامی هامبورگ، افزایش علم، دانش و عقلانیتِ جامعه بشری را از مهم­ترین دغدغه‌­های فکری امام صادق(ع) برشمرد و گفت: تاکید بر علم و عقلانیت در کلمات آن بزرگوار بسیار زیاد است؛ چراکه علم و عقلانیت در روشن شدن راه و مسیر هدایت جامعه بشری، نقشی اساسی دارد.

وي با بيان اينكه علم و عقلانیت در روشن شدن راه و مسیر هدایت جامعه بشری نقشی اساسی دارد، افزود: امام صادق(ع) در فرصتی که در اختیار داشتند که به تربیت نفوس و تربیت شاگردان ممتازی چون زرارة بن اعين، جميل بن صالح و جميل بن درّاج، هشام بن حکم، هشام بن سالم، ابوبصير، جابربن حیان، ابو حمزه ثمالی، ابوالصباح كنانى و... اهتمام داشتند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، تربیت نفوس را مهم‌ترین برنامه و دستورالعمل امام معصوم(ع) عنوان كرد و با اشاره به مقام رفیع عملی و معنوی امام صادق(ع)، افزود: از جناب شیخ مفید نقل است که می‌­فرمود: همه علما متفق‌القول هستند که به مثل امام صادق(ع) کلمات و احادیثی از ائمه اطهار (ع) نقل نشده است. امام صادق(ع) از چنان احاطه علمی و معنوی برخوردار بودند که ایشان نیز همچون جدّ بزرگوار خود حضرت علی(ع) ندای سَلونی قبلَ اَن تَفقِدونی سر می‌­داد.

وي خاطرنشان كرد: اینکه فردی ادّعای علم نامتناهی داشته باشد و به صراحت اعلام کند که از هر آنچه دلتان می‌خواهد بپرسید! سخنی است که فقط از این خاندانِ متصل به علم الهی می‌تواند صادر شود. امّا متأسفانه در طول تاریخ همواره علما، دانشمندان و بزرگان دین مورد ظلم و ناسپاسی واقع شده‌اند و بجای آنکه از سخن و رفتار و کردار و نیز سبک زندگی آنان بهره‌گیری شود، به لحاظ فیزیکی و یا به لحاظ فکری تحت فشار قرار داده شده‌اند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­‌های شیعه در پايان گفت: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که در جامعه حیا کم­رنگ شده است، ادب و تواضع کم­رنگ شده است. اینها بخاطر عدم وجود عقلانیت است والاً انسان عاقل ادب دارد، حیا دارد، منطق دارد. انسان عاقل کمتر از حرف‌های خود پشیمان می‌شود، به خلاف انسان جاهل که اوّل حرف می‌زند، بعد فکر می‌کند؛ و لذا خیلی وقت‌ها پشیمان می‌شود.

  • منبع: پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله رمضاني گيلاني
کد خبر 410254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha