دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایست آنگلیا نشان می‌دهد که عامل اصلی بازگشت به سیگار پس از تصمیم به ترک، از دست دادن احساس هویت اجتماعی از دیدگاه افراد معتاد به سیگار است.

ترک سیگار

به گزارش ایسنا به نقل از سایکو سنترال، دکتر کایتلین نوتلی، محقق و روانشناس دانشگاه ایست آنگلیا در طول مطالعات خود پیرامون تشخیص عوامل بازگشت به سیگار پس از ترک به این نتیجه دست یافت که ممکن است بسیاری از افراد سیگاری موفق به ترک شوند، اما بازگشت به سیگار در میان این افراد بسیار شایع است.

وی در ادامه افزود: اگرچه در مطالعات گذشته شواهد اثبات شده‌ای در مورد اعتیاد فیزیکی به سیگار کشف شده است، اما تاکنون علت روانی بازگشت به سیگار حتی پس از خارج شدن اثرات نیکوتین از بدن مشخص نشده است. طبق یافته‌های اخیر عامل بازگشت به سیگار بیشتر به اثرات نامطلوب اجتماعی مربوط می‌شود.

محققان با بررسی افکار و احساسات ۴۳ داوطلب موفق و ناموفق در ترک سیگار، به اطلاعات جالب توجهی دست یافتند. در گام دوم، محققان از میان ۴۳ داوطلب، وضعیت روانی ۲۰ نفر از کسانی‌که اطلاعات کاملی را در مورد علت بازگشت به سیگار ارائه کرده بودند مجددا مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران پس از بررسی دقیق افکار و عقاید افراد ناموفق در ترک سیگار ،به این نتیجه رسیدند که عامل اصلی بازگشت به سیگار ناشی از تحریک احساسات در فرد است.

در واقع افراد ناموفق در ترک سیگار به نوعی احساس طرد شدن از جامعه مورد تمایل‌شان را تجربه می‌کنند، مثلا این افراد دیگر نمی‌توانند در جمع دوستان سیگاری حاضر شوند یا در صورت حضور باید پیوسته افکار منفی این افراد را تحمل کنند.

مطالعات تکمیلی ثابت کرد که عواملی همچون محیط اجتماعی و روابط شخصی مهم‌ترین تاثیر را بر افراد سیگاری می‌گذارد، هرچند که این تاثیر در نوجوانان به مراتب بیشتر است.

از نظر روانشناسی، هنگامی که فردی تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد، باید بخشی از خاطرات و هویت گذشته خود را به عنوان یک فرد سیگاری مدفون کند. از آنجایی‌که فعل سیگار کشیدن در جامعه افراد سیگاری به عنوان الگویی مشترک برای کنار هم بودن، به تایید همه اعضاء گروه رسیده است، با ترک سیگار معمولا فرد در این شرایط احساس انزوا و طرد شدن از گروه اجتماعی مورد علاقه‌اش را تجربه می‌کند.

کد خبر 410238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha