ایران برای عبور از بحران خاموشی آماده می‌شود. پس از تغییر ساعت کار در برخی استان‌ها، دیروز رسما ساعت کار ادارات و سازمان‌های دولتی در پایتخت هم تغییر کرد.

نمودار

تدبیر دیگر وزارت نیرو و دولت برای جلوگیری از پدیده خاموشی برنامه‌ریزی شده، اعلام زمانبندی به شرکت‌های تولید و توزیع برق استان‌ها و مناطق مختلف برای ایجاد محدودیت درصورت کاهش ندادن مصرف برق‌ است.

  • تصمیم‌های یک نشست

دیروز ظهر نشست مهمی در شرکت مدیریت تولید و توزیع برق کشور (توانیر) برگزار شد که نتیجه آن موافقت با اعلام زمان اعمال محدودیت در تأمین برق برخی مناطق ایران در صورت کاهش نیافتن مصرف بود. محمود رضا حقی‌فام، معاون هماهنگی شرکت توانیر در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات تصمیم جلسه دیروز ظهر اعلام کرد:

روال کار به‌گونه‌ای تنظیم شده که برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف برق در مناطق مختلف، 24ساعت قبل شرکت مدیریت تولید و مصرف برق، وضعیت را به شرکت‌های توزیع برق اعلام می‌کند و درصورتی که میزان مصرف برق کمتر از میزان تعیین شده باشد، محدودیتی اعمال نخواهد شد، در غیراین صورت براساس جدول زمانبندی شده، محدودیت اعمال می‌شود.

  • رصد و خاموشی

او با اشاره به رصد مصرف برق در مناطق مختلف کشور در بخش دیسپاچینگ شرکت توانیر تأکید کرد: در نشست دیروز ظهر تصمیم‌گرفته شد که در شهرها و مناطق مختلف کشور براساس میزان مصرف پیش‌بینی شده و میزان واقعی مصرف برق، اطلاع‌رسانی از طریق شرکت‌های توزیع برق و رسانه‌ها به تفکیک مناطق و شهرها از 24ساعت قبل اعلام شود و اگر گزارش مصرف حکایت از عدم‌رعایت مصرف باشد، شرکت‌های توزیع برق براساس جدول زمانبندی تعیین شده ناچار به اعمال خاموشی خواهند بود و اینگونه نخواهد بود که برق مناطقی که مصرف کمتری دارند، قطع شود.

  • دلیل اعلام زمانبندی

معاون توانیر اطمینان داد که اعلام زمانبندی به‌معنای آگاهی مردم از زمان احتمالی قطع برق است تا بتوانند بهتر برنامه‌ریزی کنند و قطعا اگر خودشان مصرف‌شان را مدیریت کنند، به‌رغم اطلاع‌رسانی قبلی، خاموشی اعمال نمی‌شود. حقی‌فام، با اشاره به کاهش 500مگاواتی مصرف برق در استان خوزستان در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، اعلام کرد:

وقتی شهروندان خوزستان در کاهش مصرف مشارکت خوبی داشته‌اند، قطع برق آنها بی‌معنی است و به همین دلیل محدودیت برق شامل استان‌ خوزستان نمی‌شود و به همین ترتیب اگر در برخی مناطق شاهد افزایش شدید مصرف باشیم و مشارکتی هم صورت نپذیرد، شرکت‌های توزیع برق براساس اعلام جدول زمانبندی شده تنها در مناطق و شهرهایی اقدام به محدودیت برق می‌کنند که مصرف‌شان بیشتر باشد؛ به این ترتیب اگر مردم هر‌شهر و منطقه‌ای با وزارت نیرو همکاری کنند، وزارت نیرو خود را مکلف به تأمین برق آنها خواهد کرد.

او با اعلام این خبر که نتیجه تصمیم نشست عصر دیروز به تمامی شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، درباره هدف از این تصمیم گفت: درپی درخواست شهروندان مبنی بر اطلاع‌رسانی از زمان اعمال محدودیت و جلوگیری از زیان ناشی از قطع احتمالی برق به کسب‌وکارها، این تصمیم اتخاذ شده در عین حال که برخی مراکز حساس نظیر مراکز مخابراتی، شبکه‌های تأمین آب و بیمارستان‌ها براساس بخشنامه و سیاست‌های پدافند غیرعامل مکلف به تأمین دیزل‌های تأمین برق اضطراری هستند تا در زمان‌های حیاتی که شبکه تأمین برق به‌دلیل حوادث غیرمترقبه یا افزایش بار وارده به شبکه دچار اختلال می‌شوند از ظرفیت برق دیزل‌ها و ژنراتورهای خود استفاده کنند.

  • تغییر ساعت کار ادارات در استان تهران

استانداری تهران در بخشنامه‌ای اعلام کرد: ساعت کار ادارات مستقر در استان از ساعت ۶ تا ۱۴ تعیین شده است. به گزارش ایبنا، در بخشنامه استانداری تهران آمده است. در بخشنامه استانداری تهران آمده است: براساس مصوبه هیأت وزیران موضوع مجوز تنظیم ساعت کار دستگاه‌های دولتی، ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی با عنایت به تداوم شرایط خاص جوی و با توجه به ضرورت صرفه جویی و مدیریت مصرف برق بدین‌وسیله ساعت کار ادارات به استثنای مراکز خدمات‌رسان تا پایان تیرماه سال‌جاری از ساعت ۶ شروع می‌شود و ساعت۱۴ پایان می‌یابد. همچنین به ادارات و سازمان‌های مستقر در استان تهران دستور داده شده تا سیستم‌های سرمایشی خود را در دمای 25درجه سانتی‌گراد تنظیم و حداکثر تا ساعت 13:30 خاموش کنند.

  • خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم

معاون شرکت توانیر در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال محدودیت به‌معنای خاموشی برنامه‌ریزی شده است، گفت: به هیچ عنوان سیاست وزارت نیرو اعلام برنامه خاموشی برنامه‌ریزی شده نیست و احتمالا امروز و پس فردا محدودیتی با توجه به کاهش دمای هوا و مدیریت مصرف برق نخواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان در نهایت بین 10 تا 12روز با مشکلاتی در زمینه تأمین برق مواجه باشیم. حقی‌فام در عین حال تأکید کرد:

استانداری‌ها مکلف شده‌اند تا وضعیت مراکز حساس را از حیث برخورداری از دیزل‌ها و ژنراتورهای برق اختصاصی کنترل و گزارش آن را اعلام کنند تا روند خدمات‌رسانی به مردم مختل نشود.

حقی‌فام در عین حال اعلام کرد: به بسیج ادارات و سازمان‌های اداری دستور داده شده تا راس ساعت 13:30 و نیم ساعت قبل از تعطیلی ادارات، نسبت به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی بخش دولتی اقدام کنند زیرا اولویت نخست با مدیریت مصرف برق دولتی‌هاست. او افزود: برنامه‌ای به‌عنوان خاموشی منطقه یا فیدر خاصی وجود ندارد و اگر برق منطقه‌ای بتواند توازن مصرف خود را با توجه به مصرف صنعتی، کشاورزی و خانگی مدیریت کند خاموشی اعمال نمی‌شود.

جدول

کد خبر 409969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha