همشهری آنلاین: گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا تأیید می‌کند که نهادهای اطلاعاتی و مخفی روسیه از سوی ولادیمیر پوتین مأموریت یافته‌اند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تأثیر بگذارند.

putin trump

در آستانه ملاقات سران آمریکا و روسیه در هلسینکی، کمیته اطلاعات سنای آمریکا گزارشی را منتشر کرد که طی آن دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است.

خبرگزاری آلمان می‌گوید این گزارش سنا مبتنی است بر گزارش مشترک سه نهاد اطلاعاتی سیا، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی آمریکا که تنظیم آن مستلزم تحقیقات چندین ماهه بوده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مأموریت تهیه چنین گزارشی را به نهادهای اطلاعاتی داده بود.

کمیسیون اطلاعاتی سنا که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، در گزارش خود آورده‌اند که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی روسیه از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور مأموریت یافته بودند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تأثیر بگذارند.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری‌های دو کشور آمریکا و روسیه قرار است ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) در هلسینکی پایتخت فنلاند، برای نخستین بار ملاقات رسمی با یکدیگر داشته باشند.

دونالد ترامپ اگرچه نتایج این گزارش را مورد تردید قرار داده، اما اطمینان خاطر داده است که در ملاقات خود با پوتین، مسئله دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح خواهد کرد.

با این حال سه نهاد اطلاعاتی آمریکا در این سند، بر روی یک پرسش کانونی اختلاف نظر اندکی دارند. در حالی که سازمان سیا و اف‌بی‌آی با "اطمینان بالایی" می‌گویند که دولت روسیه در صدد حمایت از ترامپ در این انتخابات بوده است، آژانس امنیت ملی آمریکا "تا حدودی مطمئن" است که روسیه قصد پشتیبانی از ترامپ را داشته است.

کمیسیون اطلاعاتی سنا اما به این نتیجه رسیده که این اختلاف نظر کوچک در قضاوت در این مورد که روسیه قصد تأثیرگذاری سیاسی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا داشته است، اهمیتی ندارد و این گزارش در کلیت خود مؤید قصد روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکاست.

کمیته سنا می‌افزاید، شواهدی دال بر اینکه مسئولان اطلاعاتی آمریکا زیر فشار سیاسی گزارش خود را تهیه کرده باشند، در دست نیست.

بر اساس اطلاعاتی که به دست کمیته اطلاعاتی سنا رسیده است، دولت روسیه از زمان انتشار گزارش در ماه ژانویه ۲۰۱۸ بر تلاش‌های تأثیرگذارانه خود ادامه داده است.

افزون بر این، کمیته سنا به این شناخت رسیده که ابعاد تأثیرگذاری روسیه در شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی بوده است که در گزارش سرویس‌های مخفی آمریکا ذکر شده بود. در گزارش اولیه‌ی این سه نهاد مخفی هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده که اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با نمایندگان دولت روسیه همکاری داشته‌اند.

کد خبر 409890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha