مهدیه تقوی‌راد-خبرنگار: آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی در حالی روز جمعه با شرکت بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سراسر کشور برگزار می‌شود که در روزهای گذشته نهادهای مدنی وابسته به معلولان و سازمان بهزیستی به نادیده گرفتن سهم معلولان اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر از سوی سازمان امور استخدامی کشور در آزمون شده‌اند.

معلول

طبق قانون حمایت از حقوق معلولان که حدود 2‌ماه پیش از سوی رئیس‌جمهور به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده است باید در تمامی آزمون‌های استخدامی دولتی سهم 3درصدی برای جذب معلولان درنظر گرفته شود.

البته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور به همشهری می‌گوید که در آزمون امسال حدود 2هزار و400فرد معلول ثبت‌نام کرده‌اند و طبق قانون سهم آنها درنظر گرفته خواهد شد. باتوجه به اینکه امسال در آزمون استخدامی 18هزار نفر جذب خواهند شد، طبق قانون باید 500نفر از معلولان در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند اما نگرانی از آنجایی برای اجرا نشدن قانون برای معلولان جدی شده است که مثلا دستگاهی مانند آموزش و پرورش که قرار است 15هزار نفر را استخدام کند در شرایط جذب خود محدودیت‌هایی مانند بینایی کامل یا شنوایی 60درصد به بالا را درنظر گرفته است که عملا باعث می‌شود بخشی از معلولان نتوانند در آزمون استخدامی جذب شوند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه قانون تأکید کرده از مجموع استخدام‌های دولتی باید سهم 3درصدی به معلولان اختصاص داده شود، گفت: ‌متناسب با ویژگی‌هایی که برای هر شغل درنظر گرفته شده، معلولان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

جمشید انصاری در گفت‌وگو با همشهری گفت: اکنون 3میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که به‌دنبال شغل مناسب دولتی هستند اما در نهایت تعداد محدودی از این افراد می‌توانند به اشتغال نهادهای دولتی در بیایند. به گفته او در آزمون امسال بیش از 400هزار فرد ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 2هزار و 400نفر از آنها معلول هستند و طبق این آمار برای هر یک شغل دولتی 22فرد سالم و از سهم 3درصدی معلولان برای هر صندلی 4نفر ثبت‌نام کرده‌اند؛ به این ترتیب وضعیت استخدامی معلولان بسیار بهتر از سایر افراد است چرا که هر فرد معلول برای به‌دست آوردن شغل باید با 4نفر و هر فرد سالم باید با 22نفر رقابت کند.

رئیس سازمان امور استخدامی در پاسخ به این سؤال که محدودیت‌های کنونی در دفترچه باعث می‌شود که عملا معلولان امکان استخدام نداشته باشند، گفت:‌برخی از افراد معلول به‌خاطر نوع معلولیت‌ها نمی‌توانند متصدی برخی شغل‌ها شوند؛ به همین دلیل در شرایطی که برای برخی شغل‌ها درج شده، معلولان دیده نشده‌اند و در واقع این محدودیت‌ها به‌دلیل نوع شغل عنوان شده است؛ به‌عنوان مثال برای استخدام محیط‌بان نمی‌توان فرد معلول حرکتی را استخدام کرد اما همین فرد را می‌توان در قسمت اداری سازمان محیط‌زیست استخدام کرد.

انصاری با تأکید بر سهم 3درصد مسئولان در استخدام‌های دستگاه‌های دولتی گفت: این سهم در هر صورتی به معلولان اختصاص دارد و اگر معلولان در این آزمون نتوانند کل سهم 3درصدی را پر کنند سهمیه آنها به آزمون سال بعد منتقل و از نظر قانونی لحاظ می‌شود. به گفته وی، نهادها و ادارات دولتی اجازه استخدام افراد غیرمعلول را در سهمیه معلولان ندارند و این مجوز صرفا برای معلولان صادر شده است و به افراد عادی نمی‌توانند اختصاص داده شود.

انصاری تصریح کرد: سال گذشته برای وزارت آموزش و پرورش مجوز استخدام 8هزار نفر صادر شده بود اما تعدادی از افراد نتوانستند حد نصاب لازم را برای ورود به این وزارتخانه کسب کنند و سهمیه آنها برای همان مناطقی که ردیف استخدامی‌شان خالی مانده بود برای امسال لحاظ شده است؛ همین وضعیت درخصوص استخدام معلولان نیز اعمال می‌شود.

  • حق معلولان را پیگیری می‌کنیم

اما در مقابل این صحبت‌های رئیس سازمان امور استخدامی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور معتقد است که سهم معلولان نادیده گرفته شده است. او با بیان اینکه سازمان بهزیستی از حق معلولان در آزمون استخدامی کشور کوتاه نمی‌آید، گفت: پیگیری‌های سازمان بهزیستی برای احقاق حقوق معلولان در آزمون استخدامی کشور تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری گفت: سازمان امور استخدامی به‌طور تلویحی به سازمان بهزیستی قول داده تا جلوی روند غیرمستقیم ادارات برای استخدام نکردن معلولان را بگیرد.

اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده است که دستگا‌ه‌ها شرایطی را برای استخدام قرار می‌دهند که معلولان عملا نتوانند در این دستگاه‌ها استخدام شوند که برخی از این موارد کاملا در ارتباط با نقض حقوق شهروندی، نقض قانون حمایت از حقوق معلولان و نقض قوانین اخلاقی، انسانی و اسلامی است. او افزود: سازمان بهزیستی با هیچ وزارتخانه، سازمان و نهادی بر سر استخدام معلولان و موضوع مناسب‌سازی‌ تعارف ندارد و هر کس از این موضوعات استنکاف کند از وی شکایت می‌کنیم.

نحوی‌نژاد در عین حال تأکید کرد که بعد از درج گزارش در این خصوص در همشهری و برخی دیگر از رسانه‌ها وضعیت به نفع معلولان تغییر کرده است. ‌در عین حال حدود یکصد سازمان مردم‌نهاد که در حوزه معلولان فعالیت می‌کنند نیز در این‌باره به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند اما من اطلاعی از رسیدگی به این نامه‌ها ندارم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شکوائیه سال گذشته سازمان بهزیستی از آموزش و پرورش درخصوص استخدام نکردن معلولان، گفت: سال گذشته به‌دلیل کارشکنی وزارت آموزش و پرورش درخصوص استخدام معلولان، شکوائیه‌ای را تقدیم مقام قضایی کردیم که در نهایت قبل از صدور رأی و با مصالحه‌ای که انجام شد مشکل استخدام تعدادی از معلولان حل شد. او ابراز امیدواری کرد امسال دستگاه‌هایی که ردیف استخدامی دارند، حق 3درصدی استخدام معلولان را به‌طورکامل و بدون کارشکنی رعایت کنند.

نمودار۵

جدول

کد خبر 409749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha