همشهری آنلاین: تاخیر در آبرسانی به خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و روستاهای این منطقه به دلایلی از جمله تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات، زندگی ۶۰۰ هزار نفر در استان خوزستان را مختل کرده است.

گزارش ایرنا از پشت پرده تاخیر در آبرسانی به خرمشهر و آبادان

به گزارش ایرنا، خوزستان سالهاست درد را با طعم های مختلف چشیده است؛ برای خوزستان، جنگ فقط هشت سال نبود؛ کما اینکه هنوز هم ادامه دارد و زندگی خوزستانی ها - چه آنها که مهاجر شده اند و چه آنها که اکنون در خوزستان زندگی می کنند - را تحت تاثیر قرار داده است.

بعد از گذشت چند سال از جنگ و قبل از اینکه زخم های جنگ زدگی التیام پیدا کند، مشکلات دیگری از جمله ریزگردها دامن خوزستانی ها را گرفت و نگذاشت آنها یک نفس راحت بکشند.

به این سیاهه، می توان قطعی های مکرر برق در سالهای گذشته و لب شور شدن آب در سال جاری را نیز اضافه کرد؛ شور شدن آب این مناطق به دنبال پایین آمدن سطح رودخانه‌ کارون و پیشروی آب دریا به سمت رودخانه های بهمنشیر و اروندرود در هفته های اخیر رخ داده که اعتراض هایی را به دنبال داشته است.

چالش تامین آب خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و روستاهای این منطقه از سالها قبل پیش بینی و در قالب طرح آبرسانی غدیر تعریف شده بود اما تاخیر در اجرای این طرح، باعث شد چالش این مناطق نیز مانند برخی معضلات دیگر کشور به دقیقه 90 برسد.

در فاز دوم این طرح، قرار است سهم خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و روستاهای این مناطق از آب با کیفیت کرخه، دو برابر شود و به این ترتیب، مشکل لب شوری و کدر بودن آب این مناطق برطرف شود.

«فرامند هاشمی زاده» معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خوزستان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که طرح آبرسانی غدیر به دلیل تخصیص ندادن به موقع اعتبارات سه سال از برنامه زمانبندی عقب است.

در این ارتباط، با «هدایت فهمی» معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت و گو کردیم.

وی می گوید: «تاخیر در تخصیص اعتبارات» مهمترین دلیل به تعویق افتادن این طرح است؛ البته به جز تخصیص اعتبار، اولویت دادن به طرح های دیگر به جای آبرسانی به خوزستان نیز از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه به شمار می رود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهار داشت: «من به عنوان یک عضو کوچک وزارت نیرو و نماینده بخش تخصصی و کارشناسانی این وزارتخانه از این بابت از مردم خوزستان، به ویژه مردم خرمشهر و آبادان عذرخواهی می کنم؛ اگر چه این عذرخواهی را کسانی باید انجام دهند که با تخصیص دیرهنگام بودجه و تصمیم هایی که گرفتند، موجب شدند این طرح ها به موقع انجام نشود».

فهمی اظهار داشت: این به تعویق افتادن اجرای طرح ها، برای مناطقی مثل خرمشهر که هنوز زخم جنگ را بر بدن دارد، برای ما به عنوان یک شهروند ایرانی قابل توجیه نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که به جز تخصیص دیرهنگام اعتبارات، چه عاملی اجرای طرح آبرسانی غدیر را به تاخیر انداخت؟ گفت: در اجرای برخی پروژه ها تقدم و تاخرهایی انجام می شود؛ ممکن است یک طرح در یک منطقه زودتر به سرانجام برسد و در منطقه ای دیگر در اولویت قرار نگیرد؛ این اولویت ها در اجرای پروژه ها دخیل هستند.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: «من معتقدم منطقه خوزستان با شرایط خاصی که داشته، حداقل از نظر متخصصان وزارت نیرو از اولویت ویژه ای برخوردار است».

وی از کارشناسان، تکنسین ها و همه افرادی که با تلاشی شبانه روزی درصدد تکمیل این طرح هستند، قدردانی کرد و اظهار داشت: امیدواریم خط دوم طرح غدیر که آبرسانی به خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و روستاهای این منطقه را به همراه دارد، تا سه روز آینده تکمیل شود و دیگر شاهد این وضعیت دردناک و اسفناک در شهرهای خوزستان نباشیم.

کد خبر 409726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha