همشهری آنلاین: بازرس‌های سازمان تعزیرات به تمام واردکنندگان و فروشندگان مراجعه می‌کنند و از آنها لیست فروش می‌گیرند و اگر کسی در این مورد شکایت داشت ضمن اخذ رضایت از شاکی باید ۴ برابر مبلغ دعوا را نیز با عنوان جریمه پرداخت کند.

رایانه

رییس اتحادیه فروشندگان رایانه و کالاهای فرآوری در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: در اداره تعزیرات کارگروهی تشکیل شده است. بازرس‌های سازمان تعزيرات به تمام واردکنندگان و فروشندگان مراجعه می‌کنند و از آنها لیست فروش می‌گیرند و اگر کسی در این مورد شکایت داشت ضمن اخذ رضایت از شاکی باید 4 برابر مبلغ دعوا را نیز با عنوان جریمه پرداخت کند.

میر مهدی کمیجانی در خصوص وضعیت بازار و لیست منتشر شده در خصوص تخصیص ارز دولتی به وارد کنندگان گفت: ما با شفافیت موافق هستیم و از وزیر ارتباطات برای هر حرکتی در این جهت حمایت می‌کنیم ولی اگر قرار است لیستی منتشر شود باید کامل باشد یعنی همه شرکت‌هایی که ارز گرفتند اعلام شود نه آنهایی که ارز دریافت نکردند و یا فقط درخواست دادند و هنوز به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

  • برخی شرکت‌ها یک شبه وارد کننده شده‌اند

رئیس اتحادیه فن آوران یارانه تصریح کرد: از زمانی که این لیست منتشر شده خیلی از وارد کنندگان به دردسر افتادند و حتی ما به عنوان صنف نیز باید جوابگوی مردم باشیم این درحالی است که شرکت‌هایی وجود دارند که حتی بیشتر از آن مقدار اعلام شده در لیست وزیر ارتباطات ارز گرفتند و یا شرکت‌هایی که اصلا کار آنها واردات کالاهای آی تی نبوده اما یک شبه وارد کننده شدند. یا این که فلان شرکت چند درخواست ثبت سفارش داشته و چه تعداد از آنها قبول شده و در مقابل شرکت دیگر چرا هر چه درخواست ارز داشته تمام آنها تخصیص پیدا کرده است.

  • درگیری لفظی مردم با فروشندگان و واردکنندگان

وی ادامه داد: الان مهمترین گرفتاری ما این است که مردم فکر می‌کنند چون وارد کننده ارز 4200 تومانی گرفته پس باید این کالا نیز با همان قیمت محاسبه شود. به طور مثال یک برند لپ تاب که قیمت آن در سایت 100 دلار است باید اینجا نیز به قیمت 4میلیون و 200 به فروش برسد در صورتی که هزینه‌های دیگری نیز به آن از قبیل گمرک، ارزش افزوده، حمل ونقل و سود فروشنده نیز تعلق می‌گیرد و مردم وقتی این مساله را می‌بینند که با قیمت بیشتر تمام شده واکنش منفی نشان می‌دهند و حتی موارد زیادی داشتیم که با فروشنده و واردکننده درگیری لفظی پیدا کردند.

  • بانک مرکزی به کالاهای آمریکایی ارز اختصاص نمی‌دهد

کمیجانی تصریح کرد: قیمت کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود با احتساب تمام هزینه‌ها 5 هزار تومان تمام می‌شود و اگر آن کالا و خدمات پس از فروش و کالای سرمایه‌ای باشد 25 درصد و اگر مصرفی همچون اسپیکر ، هندزفری یا فلش باشد 16 درصد سود تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص قیمت بازار تا قبل از انتشار لیست گفت: بانک مرکزی به کالاهایی که آمریکایی باشند ارز اختصاص نمی‌دهد.

  • معلوم شد اعضا درباره دریافت ارز 4200 تومانی به ما دروغ گفته‌اند

کمیجانی گفت: تا بیش از این من به همه نهادها نامه زدم و از آنها درخواست کردم که لیست اعضایی که ارز جهت واردات کالای آتی گرفته‌اند را به ما بدهند اما قبول نکردند از طرف دیگر معلوم شد اعضا نیز به ما دروغ گفته‌اند و با توجه به این غبارآلود بودن بازار هر قیمتی که می‌خواستند به روی کالا می‌کشیدند و چندین برابر کالای خود را به فروش می‌رساندند.

وی تصریح کرد: ما پیش از این اعلام کردیم که قیمت‌ها به طور سرسام آوری به دلیل عدم تخصیص ارز بالا رفته است و هیچ‌کس جنس ندارد اما اکنون متاسفانه معلوم شد که جنس در دست برخی از آقایان بوده ولی از دادن آن به بازار امتناع می‌کردند.

متخلفین ضمن اخذ رضایت از شاکی باید 4 برابر مبلغ شکایت را به عنوان جریمه پرداخت کنند

وی ادامه داد: اکنون در اداره تعزیرات، کارگروهی تشکیل شده که در مورد راهکار و فعالیت‌های آن نیز از ما درخواست همفکری کردند. بازرس‌های این سازمان به تمام واردکنندگان و فروشندگان مراجعه می‌کنند و از آنها لیست فروش می‌گیرند و اگر کسی در این مورد شکایت داشت ضمن اخذ رضایت از شاکی باید 4 برابر مبلغ شکایت را نیز به عنوان جریمه پرداخت کند.

  • مردم با مراجعه به اتحادیه یا سازمان تعزیرات شکایت خود را ثبت کنند

کمیجانی گفت: افرادی که در طول این مدت کالای آی تی و لب تاپ خریدند و معتقد هستند که به آنها گران فروخته شده می‌توانند به اتحادیه یا سازمان تعزیرات مراجعه کنند و شکایت خود را ثبت کنند. نکته‌ای که لازم است من تاکید کنم این است که ما در این مدت که شفافیت وجود نداشت شاهد بی انصافی‌هایی بودیم و برخی افراد بر این موج گرانی موج سواری کردند و تا چندصد درصد سود گرفتند.

وی تصریح کرد: مردم می‌ توانند در هنگام خرید کالای آیتی از اتحادیه صحت و سقم قیمت کالا را استعلام بگیرند و خواهشی که ما از آنها داریم حتما از فروشنده فاکتور رسمی که در آن مشخصات سریال و گارانتی دستگاه ذکر شده همراه با مهر اخذ کنند.

  • هزینه بزرگ شدن دولت به دوش مردم افتاده است

کمیجانی همچنین در خصوص دیدار روسای برخی از اتحادیه‌ها و هیات رییسه اتاق اصناف با رییس مجلس گفت: به اتفاق هیات رییسه اتاق اصناف و وزیر صنعت ، معدن و تجارت با علی لاریجانی پیرامون مسائل اقتصادی و مشکلات اصناف گفت‌وگو کردیم و مهمترین مشکلات اصناف که ارزش افزوده، مالیات و گران شدن کالاها است را بیان کردیم.

رییس اتحادیه فروشندگان رایانه و کالاهای فرآوری ادامه داد: انتقاد اصلی اعضا از سیاست‌های اقتصادی دولت بود.

وی گفت: روسای اتحادیه بر این عقیده بودند که دولت هزینه‌های خود را به ملت تحمیل کرده و به جای اینکه دخالت خود را در بازار کم کند هر روز بزرگتر می‌شود و هزینه‌های پرسنلی و کارمندی خود را از مردم می‌گیرد.

  • پرداخت مالیات برای اصناف با توجه به رکود، کمرشکن است

کمیجانی تاکید کرد: بزرگ شدن دولت در سال‌های گذشته سبب شده که مالیات مشاغل و ارزش افزوده با وجود رکودی که در بازار است برای اصناف کمرشکن باشد.

وی افزود: در خصوص ناارامی‌های اخیر و بسته شدن بازار نیز اعضاء ابراز داشتند که مهمترین آنها گرانی کالاست به طوری که اگر کالایی را امروز به فروش برسانند نمی‌توانند فردا جایگزین آن را تهیه کنند.

کمیجانی اظهار داشت: رییس مجلس به رییس کمیسیون اقتصادی دستور دادند که این مسایل را پیگیری کنند و مقرر شد رییس کمیسیون به نوبت با روسای اتحادیه‌ها جلسه بگذارد و راهکاری برای خروج از این مشکلات پیدا کند.

کد خبر 409688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha