گروه بورس: درخواست‌های جدیدی برای تشکیل بازار خارج از بورس، به این سازمان ارسال شده که پس از بررسی برای تصویب نهایی به شورای بورس ارائه می‌شود.

به‌دنبال مخالفت شورای بورس با تشکیل بازار خارج از بورس در قالب شرکت سهامی خاص، طر‌ح‌های جدیدی به سازمان بورس ارسال شده که این سازمان هم اکنون در حال بررسی این درخواست‌هاست.

محمود خواجه‌نصیری، رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به همشهری گفت: درخواست‌های متعددی برای تشکیل بازار خارج از بورس به دست ما رسیده که ما هم اکنون در حال بررسی آنها هستیم.

وی از ذکر نام تعداد این متقاضیان خودداری کرد و افزود: تلاش ما این است که هرچه سریعتر این درخواست‌ها را بررسی و برای تصویب نهایی به شورای بورس ارسال کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این درخواست‌ها ظرف یک ماه آینده برای تصویب نهایی به شورای بورس ارجاع شود.

بررسی درخواست‌های جدید در حالی انجام می‌شود که پیش از این طرحی که شرکت بورس اوراق بهادار برای تصویب به شورای بورس برده بود، رأی نیاورد.

براساس آن طرح، یک بازار خارج از بورس به صورت سهامی خاص تشکیل می‌شد، اما شورای بورس اعلام کرد این بازار باید به صورت یک شرکت سهامی عام تشکیل شود.

این در حالی است که در دستورالعمل تشکیل و فعالیت‌ بازار خارج از بورس هیچ اشاره‌ای نشده است که بازار خارج از بورس باید سهامی عام باشد یا خاص.

براساس این دستورالعمل بازار خارج از بورس تنها باید به صورت یک شرکت سهامی تشکیل شود.

به همین دلیل به‌دنبال مخالفت شورای بورس با چنین طرحی، شرکت بورس اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای و ذکر دلایل خود، تشکیل چنین بازاری را به صرفه ندانست و از راه‌اندازی آن صرف‌نظر کرد.

اما یک هفته پس از اعلام این مواضع، مسئولان شرکت بورس دوباره اعلام کردند: تشکیل بازار خارج از بورس همچنان در دستور کار شورای بورس است.

همین موضوعات باعث شد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز که پیش از این تجربه ناموفق تشکیل چنین بازاری را در کارنامه خود داشتند آمادگی دوباره خود را برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس اعلام کنند.

شبکه معاملات صنعت سرمایه‌گذاری ایران (شمسا) معتقد بود که رکود بازار، پیش از این مانع از راه‌اندازی بازار خارج از بورس بوده اما این شرکت در عین حال آمادگی خود را  به منظور ارائه طرح‌های جدیدتر برای راه‌اندازی این بازار اعلام کرد.

اما باوجود آنکه مدت‌ها از طرح مطالعاتی این بازار می‌گذرد و حتی دستورالعمل اجرایی بازار خارج از بورس در اوایل سال 85 به تصویب رسید هنوز خبر دقیقی در مورد آغاز به کار این بازار در دست نیست.

تقاضای راه‌اندازی

محمودرضا خواجه نصیری در گفت‌وگویی دیگر با فارس، گفت: تقاضای شرکت‌های متقاضی راه اندازی بازار خارج از بورس (OTC)،  برای  اخذ مجوز از شورای بورس، در حال طی مراحل قانونی است.

او ضمن اشاره به تصویب دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس در شهریورماه سال جاری، از بررسی کارشناسی درخواست‌های شرکت‌های متقاضی راه اندازی بازار خارج از بورس خبر داد و گفت: تقاضاها در حال طی مراحل قانونی برای اخذ مجوز از شورای بورس است.

وی درباره اینکه آیا بازار فرابورس (OTC) سهامی عام خواهیم داشت یا سهامی خاص، گفت: در دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس صرفا به شخصیت حقوقی در قالب شرکت‌های سهامی اشاره شده و درخصوص عام یا خاص بودن این شرکت محدودیتی مطرح نشده است و شورای بورس براساس شرایط تقاضاهای رسیده درخصوص هر درخواست، تصمیم خواهد گرفت.

کد خبر 40955

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز