همشهری آنلاین: فرودگاه بین‌المللی و توریستی بالی در اندونزی به دلیل فعال شدن کوه آتشفشان "آگونگ" به مدت ۱۲ ساعت بسته شد و هزاران گردشگر در انتظار نشستند. بر اساس آخرین خبرها، این فرودگاه کار خود را از سر گرفته است.

مسدود شدن موقت فرودگاه بالی در پی فعال شدن کوه آتشفشان

به گزارش دويچه وله، از سرگیری کار فرودگاه برای هزاران گردشگری که ساعت‌ها انتظار می‌کشیدند، خبر تسکین‌دهنده‌ای بود. به دلیل فعالیت آتشفشان با برون‌افکنی سنگ‌های مذاب از دهانه کوه "آگونگ" برخاستن ابر غلیظ خاکستر از آن، فرودگاه بین‌المللی و پرتردد جزیره بالی در مجمع‌الجزایر اندونزی به مدت ۱۲ ساعت بسته شد.

در مدت تعطیلی فرودگاه ۴۵۰ پرواز لغو شدند که منجر به سرگردانی ۷۵ هزار مسافر شد.

از روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از قله‌ی کوه ۳۰۰۰ متری "آگونگ" دود و خاکستر به هوا برخاسته که ارتفاع این ابر خاکستر به ۲۵۰۰ متر می‌رسد.

مقامات اندونزی اطلاع داده‌اند که منطقه هوایی فرودگاه بین‌المللی "نگورا رای" از خاکستر عاری است.

با این حال شماری شرکت‌های هواپیمایی با احتیاط عمل می‌کنند. شرکت هواپیمایی استرالیایی "کوانتس" تصمیم برای از سرگیری پروازها را به خلبانان و کارشناسان هواشناسی واگذار می‌کند.

ابر خاکستر آتشفشان می‌تواند برای هواپیماهای در حال پرواز خطرناک باشد. پرواز از درون این ابر خاکستر می‌تواند موتورهای هواپیما را به آتش بکشد.

  • فعالیت آتشفشانی از ماه‌ها پیش

این کوه آتشفشان در ۷۰ کیلومتری شهر توریستی "کوتا" قرار دارد. ماه‌هاست که فعالیت آتشفشانی این کوه با زمین‌لرزه‌هایی با شدت کم و متوسط توأم بوده است. این امر ساکنان بالی را در ترس و نگرانی فرو برده است.

با این حال هنوز فاجعه‌ای رخ نداده است. آخرین باری که آتشفشان آگونگ فعال شد در سال ۱۹۶۳ بود که بیش از ۱۰۰۰ نفر را قربانی کرد.

اندونزی در منطقه‌ای از اقیانوس آرام قرار گرفته که به "حلقه‌ی آتش" مشهور است و از نظر زمین‌شناسی، فعال‌ترین حوزه‌ی فعال کره زمین است. در این منطقه چندین صفحه‌ی سخت پوسته‌ی زمین با یکدیگر برخورد دارند که بارها به زمین‌لرزه و فعال شدن کوه‌های آتشفشان منجر شده است.

در اندونزی بیش از ۱۲۰ آتشفشان فعال وجود دارد.

کد خبر 409282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha