جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین : ریشه‌های نوگرایی در هنر ایران را می‌توان در برخورد جامعه ایرانی و روشن‌فکرانش با اندیشه‌های اروپایی و نیز آشنا شدن با تکنیک‌ها و ابزارهای جدیدی چون رنگ روغن ودوربین عکاسی یافت.

مجله هنرهای نوگرا - ایران

  مهدی تهرانی: سفرهای شاهان قاجار به اروپا و ورود تحصیل‌کردگان فرنگ به کشور، زمینه آشنایی ایرانیان با سبک‌های نوین هنری و گذار از سبک‌های سنتینگارگری ایرانی و خطاطی را فراهم آوردند. کمال‌الملک نخستین مکتب هنری به   سبک هنر واقع گرای غربی (Realism) را برای ایران به ارمغان آورد؛ اگرچه جایگاه هنری وی در کشور باعث شد تا برای سالیان بسیار، ایرانیان از پیگیری مکتب‌های اروپایی نوینی چون امپرسیونیسم بازمانند.

 مجله هنرهای نوگرا و معاصر ایران به گونه ای تاریخی و براساس سبک و نوع هنرهای تجسمی به سروشکل یافتن هنرهای مدرن در ایران می‌پردازد.

در این راستا مهم‌ترین تحول در نوگرایی هنری در ایران باید به سالهای آخر حکومت ناصرالدین شاه؛ سپس نیمه اول دهه 20 شمسی یعنی سال‌های پس از دهه ۱۹۴۰به حساب آورد.

در میان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰، هنر نوین در ایران رشدی قابل توجهی به خود دید و بسیاری از هنرمندان نامی معاصر ایران در آن دوره رشد کردند.

وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و در پی آن جنگ ایران و عراق، دوره‌ای از رکود در بازار هنر نوگرا را به همراه داشت. با این حال دیوارنگاری،  هنر انقلابی و عکاسی رشد چشمگیری پیدا کردند و آثار هنری شاخصی در فضای مذهبی و جنگی کشور شکل گرفتند.

در مجله هنرهای نوگرا و معاصر ایران این تحولات را به صورت تاریخی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کد خبر 409279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha