همشهری آنلاین: تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: گمراهی و کوته‌فکری است، اگر کسی فکر کند، با پاره پاره کردن جامعه می‌توان مقابل ظلم‌های کوچک و بزرگ ایستاد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم بزرگداشت شهیدان ناطق نوری و شهدای هفتم تیر که در مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) لواسان برگزار شد، طی سخنانی «مظلومیت» را برجسته‌ترین و مهم‌ترین صفت شهید بهشتی خواند و گفت: ظلم نقطه مقابل عدل است، عدل را به دو گونه در علوم انسانی تعریف کرده‌اند؛ یک تعریف، تعریف ارسطویی است که به هر صاحب حقی حق او را بدهیم، یا هر چیزی را جای خودش بگذاریم و البته ایرادی که به آن گرفته‌اند این است که عدالت را از حوزه تاثیرگذاری خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه تعریف دوم عدل آن است، که عدالت معنای انصاف می‌دهد، ادامه داد: این تعریف ریشه‌های قدیمی هم دارد و بازگشت آن به این است که اگر انصاف داشته باشید، عادل هستید، انصاف یعنی «هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند»، این در کلمات همه پیامبران و امامان هست و بعدها فلسفه اخلاق را بر همین گذاشتند، اگر می‌خواهید بدانید عادلانه برخورد می‌کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید.

  • تن دادن به ظلم از امور ناپسند است

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان این که حق شهید بهشتی آن گونه که باید ادا نشده یا با او به طور انصاف برخورد نشد، گفت: گاهی ظلم مالی و گاهی غیرمالی است و جایگاه کسی آن گونه که باید شناخته نمی‌شود. مرحوم بهشتی به این معنا مورد ظلم قرار می‌گیرد که واقعیت شخصیت او شناخته نمی‌شود و به چیزهایی متهم می‌شود که واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: یک ظلم در رابطه با شناخت مرحوم بهشتی وجود دارد و شناخت درباره او کامل نبوده و توان تخریبی به گونه‌ای بوده که این شخصیت‌ها آنگونه که باید شناخته نشدند، البته تن دادن به ظلم از گناهان کبیره است، انسان باید با تمام توان مقابل ظلم بایستد، چون پذیرش ظلم به ظالم رسمیت می‌دهد، باید در مقابل ظلم ایستاد.

خمینی اضافه کرد: تن به ظلم دادن از ناپسندترین اموری است که بشریت می‌تواند دریابد و انسان را از انسانیت خارج می‌کند.

  • لازمه همبستگی این است که مردم احساس کنند، آن چه صورت می‌گیرد، عزت آنها است

وی در بخش دیگر سخنان خود به تصمیمات رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و آن را بر خلاف همه موازین دانست و تاکید کرد: بی‌تردید در هر نظام اخلاقی ظلم، و پذیرش ظلم گناه است، اما اگر لوازم را نگوییم و فقط به هم این روز خیر بسنده کنیم مصداق تعبیر قرآنی «ظلوما جهولا» هستیم، اولین لازمه مقابله با ظلم همبستگی عمومی است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر همه با هم بودیم می‌توانیم مقابل ظلم بایستیم، ادامه داد: گمراهی و کوته‌فکری است اگر کسی فکر کند با پاره پاره کردن جامعه می‌توان مقابل ظلم‌های کوچک و بزرگ ایستاد، اولین لازمه همبستگی این است که همه مردم احساس کنند، آن چه صورت می‌گیرد، عزت آنها است.

وی اضافه کرد: باید تک تک مردم احساس کنند، این مقاومت ملی عزت آنها را در پی دارد، باید به گونه‌ای تعریف شود که وقتی شیرهای نفت را بستند، جامعه در برابر سرمای زمستان ۵۷ نه تنها خم به ابرو نیاورد، بلکه محکم‌تر ایستاد، لازمه استقامت این است که تک تک مردم استقامت را استقامت خودشان بدانند و شرط آن این است که به همه به یک میزان فشار بیاید، باید همه در کنار هم به وحدت و انسجام ملی برسیم.

  • باید از تزریق یاس در جامعه جلوگیری کرد

خمینی دومین لازمه را جلوگیری از تزریق یأس به جامعه خواند و گفت: «امید» شرط حرکت به جلو است، مگر انسان‌ها بدون امید می‌توانند زندگی کنند، اگر امید باشد زمانه با ما است، متاسفانه مرسوم شده است، که ما بر طبل بی‌انگیزگی می‌کوبیم، رسانه‌های شناسنامه‌دار چرا این کار را می‌کنند، بی‌تردید وضع ما از بسیاری دوران‌ها بهتر است ولی با اتحاد از همه گردنه‌ها عبور کردیم، تزریق امید باید کرد.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره)، همّت را لازمه دیگر عنوان کرد و گفت: از این فراز و نشیب‌ها نترسید، آن قدر جمهوری اسلامی پتانسیل قوی دارد که می‌تواند از صدها گذر عبور کند، اما مهم این است که امیدمان به خدا باشد و آینده را از دست ندهیم، خدا را نصرت دهید و آستین همت را بالا بزنید و دست از تخریب یکدیگر برداریم، ما یک ملتیم و یک آینده داریم و در یک کشتی نشسته‌ایم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ناخدای با تدبیری دارد، گفت: اگر به لوازم این ظلم‌ناپذیری تن دهیم پیروزیم، اما این مسیر لوازمی دارد که باید به آنها پایبند باشیم، بهشتی مظلوم بود اما به به ظلم تن نداد، ما هم به ظلم تن نخواهیم داد، دست به دست هم ان شاء الله آینده روشن جمهوری اسلامی روشن‌تر خواهد بود.

کد خبر 409236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha