همشهری آنلاین: یک قاضی دیوان عالی آمریکا اعلام بازنشستگی کرده است. ترامپ می‌تواند یک قاضی محافظه‌کار را برای این سمت پیشنهاد دهد.

anthony kennedy

 ترامپ گفته است سریعا گزینه پیشنهادی‌اش را معرفی خواهد کرد.

آنتونی کندی یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا اعلام کرده در پایان ماه ژوئیه قصد بازنشستگی دارد. او که تقریبا ۸۲ سال دارد، هر چند یک قاضی محافظه‌کار به شمار می‌رود، اما در طول دوران ۳۰ ساله قضاوت در دیوان عالی، در چند پرونده جنجالی نظیر حق سقط جنین همسو با قضات لیبرال رأی داده بود.

بازنشستگی این قاضی دیوان عالی بدین معناست که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا می‌تواند یک قاضی محافظه‌کار دیگر را برای تصدی صندلی خالی آنتونی کندی پیشنهاد دهد. او اعلام کرده از میان ۲۵ نامزد برگزیده قصد دارد شخصی را انتخاب کند که حداکثر تا ۴۵ سال آینده در این سمت باقی بماند.

دیوان عالی آمریکا، عالی‌ترین نهاد قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رود که مجموعا از ۹ قاضی تشکیل شده است. قضات دیوان عالی از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند و سپس از سوی سنا رأی اعتماد دریافت می‌کنند. تا زمانی که یک قاضی طبق درخواست شخصی تقاضای بازنشستگی ندهد، به صورت مادام‌العمر در این سمت باقی خواهد ماند.

سال گذشته در پی درگذشت قاضی آنتونی اسکالیا یکی از ۹ قاضی دیوان عالی، دونالد ترامپ، نیل گورساچ قاضی محافظه‌کار دادگاه استیناف شهر دنوِر را برای تصدی این سمت پیشنهاد کرد. گورساچ با کسب ۵۴ رأی مثبت در مقابل ۴۵ رأی منفی در مجلس سنا نهایتا به عنوان جانشین آنتونی اسکالیا ادای سوگند کرد.

در حال حاضر در دیوان عالی نسبت قاضیان محافظه‌کار به قاضی‌های لیبرال پنج به چهار است.

کد خبر 409214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha