سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

جوادر رسولی - پژوهشگر رسانه و روزنامه‌نگار: هفته گذشته در دنیای رسانه‌های جدید دو اتفاق مهم رخ داد.

rasouli

اهمیت این دو اتفاق اول به‌دلیل جابه‌جایی بالای مالی و اقتصادی و درآمدزایی برای کاربران عادی اینترنت است و دوم از نظر نشان دادن اینکه در دنیای رسانه حالا دیگر ویدئو و تصویر حرف اول را می‌زنند و اگر هر نهاد یا برندی در جست‌وجوی دیده شدن و شناخته شدن است، هیچ گریزی از تصویری شدن و به نمایش درآمدن ندارد.

اتفاق اول در یک زیرمجموعه گوگل رخ داد. یوتیوب، پلت فرم عظیم و مشهور ویدئویی ناگهان قوانین مالی‌اش را عوض کرد. منظورم از ناگهان، دقیقا مثل همانی است که ما در کشورمان خیلی بهش عادت داریم. امروز فکر می‌کنیم همه‌‌چیز روبه‌راه است و فردا ناگهان دستورالعملی از راه می‌رسد که همه‌‌چیز را تغییر می‌دهد. قوانین اعلام شده در یوتیوب هم درست به همین روش بودند. به این ترتیب حجم بزرگی از کانال‌های یوتیوبی که مشغول تولید ویدئو بودند تا دنبال‌کننده جذب کنند و به این ترتیب مشمول آگهی‌های یوتیوب شوند و کسب درآمد کنند، ناگهان با قوانین تازه از یوتیوب کنار گذاشته شدند. یوتیوب پیش‌تر به کانال‌هایی که در طول عمرشان توانسته بودند 10هزار ساعت بازدید کسب کنند، اجازه درآمدزایی می‌داد. این قانون در یک شب بسیار سختگیرانه شد. از این به بعد فقط کانال‌هایی می‌توانند فعال باشند و پول دربیاورند که در یک سال گذشته 4هزار ساعت دیده شده باشند و تعداد دنبال‌کنندگانشان هم کمتر از 1000نفر نباشد. فقط این نیست. از این به بعد یوتیوب یک «واحد نظارت» هم گذاشته تا ویدئوهایی که قرار است وارد بخش Google Prefered بشوند را بازبینی کند؛ یعنی کسانی از این به بعد کارشان همین است که بنشینند و این ویدئوها را پیش از انتشار ببینند تا «مشکلی» نداشته باشند. هر دوی این اقدامات و تغییرات بسیار سختگیرانه به‌خاطر راحت کردن خیال آگهی‌دهندگان یا همان صاحبان سرمایه است. درواقع یوتیوب به‌خاطر از دست ندادن اعتماد آگهی‌دهندگانش، حالا نه‌تنها میلیون‌ها کاربر خلاقش را کنار گذاشته که نوعی از ممیزی را هم به روال کار خودش اضافه کرده است.

در شرایطی که شرکت زیرمجموعه گوگل با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، شرکت زیرمجموعه رقیب یعنی فیسبوک اوضاعش به سرعت دارد بهتر می‌شود. اینستاگرام هفته پیش و تقریبا همزمان با تغییرات ناگهانی و شوک‌آور یوتیوب، اعلام کرد که به تعداد یک‌میلیارد کاربر رسیده است. اما مهم‌ترین خبر اینستاگرام اضافه کردن بخش تازه‌ای در آپدیت جدید بود به نام IGTV یا کانال تلویزیونی اینستاگرام. آیکون تلویزیون کوچک نارنجی‌رنگ را بالای صفحه اینستاگرام حتما در این چند روز دیده‌اید (اگر ندیده‌اید باید نرم‌افزار را به‌روز کنید) همین ابزار جدید است. این امکان جدید در اینستاگرام به کاربرها اجازه ساختن کانال و آپلود ویدئو تا حجم یک ساعت را می‌دهد. به این ترتیب اینستاگرام هوشمندانه و خیلی بموقع با این ابزار جدیدش، آن میلیون‌ها کاربر یوتیوبی را جذب می‌کند و به جز این به‌خاطر اینکه کاربرانش از وجهه تخصصی بالاتری برخوردارند (عکاسان حرفه‌ای پلت‌فرم اینستاگرام را جدی‌تر می‌گیرند) نه‌تنها تعداد کاربرانش را افزایش قابل‌توجهی می‌دهد، که برای برندش هم مشتری‌های بیشتری جذب می‌کند. این دو خبر در هفته‌ای که پر از اخبار جام‌جهانی بود، خبر از آغاز فصل جدیدی در رقابت 2غول رسانه‌ای جهان یعنی گوگل و فیسبوک می‌دهد. به‌زودی حجم انبوهی از ویدئوها وارد فضای اینستاگرام می‌شود و به‌دنبال آن حجم انبوه‌تری از آگهی‌ها را در آن خواهیم دید. با توجه به مشارکت بالای ما ایرانی‌ها در فضای اینستاگرام، حالا ما هم در این فصل جدید رسانه‌ای نقش خواهیم داشت؛ فصلی که در آن ویدئو و تصویر حرف اول را می‌زند.

کد خبر 409103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha