چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا موجب سوء تغذیه درختان می‌شود.

آلودگی هوا موجب سوء تغذیه درختان می‌شود

به گزارش ایسنا، محققان انگلیسی در مطالعه‌ای دریافتند آلودگی هوا ناشی از کارخانه‌ها و موتورهای دیزلی موجب می‌شود قارچ‌هایی که درختان را تغذیه می‌کنند از بین بروند و در نتیجه درختان دچار سوء تغذیه شوند.

به گفته محققان به تازگی نشانه‌هایی از بیماری در درختان انگلیس و اروپا مشاهده شده که از آن جمله می‌توان به تغییر رنگ و رشد پراکنده برگ‌ها اشاره کرد. بین ۱۵ تا ۹۰ درصد از جنگل‌ها در انگلیس به دلیل آلاینده‌هایی که وارد خاک شده‌اند، آسیب دیده و اجتماعات میکروبی اطراف ریشه درختان از بین رفته است.

اکنون محققان دریافتند عامل تاثیرگذار در این شرایط آلودگی هواست که با آسیب رساندن به قارچ‌های مفید در ریشه درختان موجب سوء تغذیه در آن‌ها می‌شود.

ریشه درختان به قارچ‌های مایکوریزا وابسته هستند تا مواد مغذی خاک از قبیل نیتروژن، پتاسیم و فسفر را استخراج کنند. همچنین ریشه درختان کربن را به قارچ برمی‌گرداند. این یک رابطه دو طرفه است که برای سلامت درختان حیاتی است.

محققان انگلیسی به مطالعه روی ۱۳ هزار نمونه خاک در ۱۳۷ منطقه جنگلی در ۲۰ کشور اروپایی پرداختند. آنها اظهار داشتند مطالعات اخیر نشان‌دهنده بروز علائم سوء تغذیه در درختان است.

به گفته محققان روند هشداردهنده‌ای از سوء تغذیه درختان در سراسر اروپا مشاهده شده که درختان را در برابر بیماری‌ها، آفت‌ها و تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر می‌سازد.

کد خبر 408989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha