همشهری آنلاین: رئیس پلیس کشور بر ضرورت برخورد با بدحجابی آلودگی صوتی، هنجارشکنی، دودی کردن شیشه و مزاحمت برای نوامیس از سوی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد.

سردار حسین اشتری

به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری در اولین نشست فصلی مدیران ستادی و روسای پلیس‌های راه و راهور ناجا که در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار کرد: هنجارشکنی در خودرو، آلودگی صوتی، مزاحمت برای نوامیس، بی‌حجابی، سرعت‌هایی که باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود و ... از جمله مواردی است که پلیس باید طبق قانون با آنها برخورد کند و در هر جایی که امکان متوقف کردن خودرو وجود ندارد باید شماره پلاک این خودروها یادداشت شده تا با آنها برخورد شود.

وی برخورد با این موارد را جزء وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی برشمرد و گفت:‌ باید جلوی دور دور خودروها نیز گرفته شود. این کارها یعنی چه که چند ماشین در چند نقطه مدام یک مسیری را تکرار می‌کنند و باعث نارضایتی ساکنان و کسبه شوند. باید با این موارد برخورد شود و البته نوع وسیله نقلیه نیز برای ما فرقی ندارد و ملاک رعایت قانون و مقررات است.

فرمانده نیروی انتظامی به برخورد با شیشه‌های دودی نامتعارف نیز تاکید کرد و گفت:‌ قانون یک معیار و دستورالعملی برای شیشه‌های دودی پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن باید میزان تیرگی شیشه 30 درصد باشد. اگر دودی بودن شیشه بیشتر از این حد بود باید با آن برخورد شود. خودرویی که داخلش مشخص نشود برای مردم ناامن است و اتفاقاتی هم در این راستا رخ داده است.

اشتری افزود: اگر خودرویی با شیشه دودی وارد کشور می‌شود باید مسئولان ما در وزارت صنعت و گمرک‌ها این موضوع را پیگیری کنند تا قوانین ما رعایت شود و اگر در نقاطی اقدام به دودی کردن شیشه خودروها یا تعویض آن می‌کنند نیز با هماهنگی پلیس اماکن نیز باید با آنها برخورد شود. که در مسئله نصب ساب و سیستم‌های صوتی روی خودروها این مسئله با کمک اصناف حل شده و تعداد آن کاهش پیدا کرد.

وی افزود: تمام تلاش و اقدامات ما این است که مردم احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های کشور تاکید کرد و گفت: ناجا به دنبال کاهش تلفات حوادث جاده‌ای و مسئول سازی دیگر دستگاه‌ها و روشن کردن فهم آنان در حوادث مختلف است و در همین راستا قرارگاه کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز در نیروی انتظامی آغاز به کار کرده است.

اشتری کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای را وظیفه‌ای مقدس برای هر مامور پلیس برشمرد و گفت: البته ایمنی وسایل نقلیه و جاده‌ها نیز امر مهمی است. سال گذشته بیش از 4900 نفر در حوادث ترافیکی طرح تابستانی جان خود را از دست دادند که البته این آمار در مقایسه با 33 میلیون وسیله نقلیه و 28 میلیون گواهینامه فعال ممکن است کم به نظر برسد؛ اما همین تعداد نیز برایمان زیاد است و ایده آل ما این است که هیچ تصادفی در جاده‌ها نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ناجا بیشترین پشتیبانی را از پلیس راهور داشته و خواهد داشت، گفت: پلیس راهور همواره اولویت ما بوده، همانطور که دیدید خودروهایی را که با مجوز ستاد کل نیروهای مسلح و پشتیبانی وزارت دفاع به کشور وارد شد عمدتا در اختیار پلیس راهور قرار دادیم و ما هر تکنولوژی را که بتواند ما را در رسیدن به هدف مان یاری کند استفاده خواهیم کرد و حتما از هر طرح و ابتکاری که در این زمینه به ما ارائه شود نیز حمایت خواهیم کرد.

  • اجازه نمی‌دهیم خودروی ناایمن به دست مردم برسد

اشتری با تاکید بر اینکه باید سهم دستگاه‌ها نیز در حوادث رانندگی مشخص شود گفت: در زمینه خودروها نیز باید با جدیت و قاطعیت رفتار کنیم. اگر خودروهای ما ایمنی و استاندارد لازم را ندارد باید از شماره گذاری آنها جلوگیری کرده و این موضوع نیز ابلاغ شده است. خودروسازان ما باید استانداردها را در تولید خودروها رعایت کرده وگرنه ناجا مانع شماره گذاری آنها می‌شود و اجازه نمی‌دهد که خودروی ناایمن در دست مردم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید به جاده‌ها و استانداردسازی جاده‌ها نیز توجه شود، گفت: متاسفانه به جاده‌های فرعی و روستایی ما توجه کمی شده و این در حالیست که آمار تردد در این جاده‌ها به دلیل آنکه مردم به سمت منابع و مناظر بکر می‌روند بیشتر شده است که ما باید این موارد را از وزارت راه پیگیری کنیم.

فرمانده ناجا افزود: در هر استان نیز فرماندهان موظف هستند تا موارد را به ادارات کل راهداری و استانداری‌ها منعکس کرده و پیگیر رفع مشکلات باشند. ما باید برای رسیدن به هدف، مسئول سازی کرده و دنبال کنیم.

اشتری با انتقاد از بی توجهی به برخی موارد در حوزه ایمنی راه‌ها گفت: چند سال است که نقاط حادثه خیز را اعلام می کنیم اما متاسفانه برخی باری به هر جهت عمل می‌کنند البته، مسئولان دلسوزی هم داریم؛ اما چرا نقاط حادثه خیز رفع نمی‌شود. بیایند و بگویند طی یک برنامه معین نقاط حادثه خیز در جاده‌ها رفع خواهد شد و اگر نقطه حادثه خیز در جاده‌ای قابل رفع نیست مسیر را تغییر دهند. متاسفانه در جاده‌های ما، نقاط حادثه خیزی هستند که بیش از 10 سال است مشکلش رفع نشده، خب این راه را باید مسدود کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات پلیس برای سلامت و ایمنی مردم است، ادامه داد: خوشبختانه اعتماد و علاقه خوبی به نیروی انتظامی وجود دارد که ما قدردان این اعتماد هستیم.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قریب به اتفاق رانندگان مقید به رعایت قانون هستند، گفت: بنابراین با آن اقلیت نیز باید با قاطعیت برخورد شود.

  • اعمال قانون باید در کمال مهربانی و ادب و توأم با اقتدار باشد

اشتری با تاکید بر اینکه اعمال قانون باید در کمال مهربانی و ادب و توأم با اقتدار باشد، اظهارکرد: توهین به راننده و فرد متخلف به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حتی متخلفان نیز حقوق شهروندی دارند که باید رعایت شود. از سوی دیگر برخی از حرکات همکاران ما نیز نگران کننده است. من از تمام همکاران می‌خواهم که برای گرفتن جلوی یک خودرو به هیچ عنوان به سطح راه و بزرگراه وارد نشوند. چرا که این کار خلاف است و جان آنان را به خطر می‌اندازد. الحمدالله سیستم‌های پیشرفته‌ای داریم که می‌توان شماره پلاک خودروهای متخلف را یادداشت کرد و در عوارضی بعدی خودرو متوقف شود. در موارد امنیتی و عملیاتی نیز مأموران پاوا و پلیس آگاهی ما در این زمینه ورود خواهند کرد.

کد خبر 408833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha