زهرا صدر اعظم نوری- عضو شورای شهر تهران: همه شهروندان جامعه از حقوق مساوی برخوردار هستند و در این حق، تفکیکی بین زنان و مردان نه تعریف شده و نه وجود دارد.

زهرا صدر اعظم نوری

در ایران هم که 50درصد از شهروندان را زنان تشکیل می‌دهند باید شرایط، امکانات و موقعیت‌ها برای حضور این بخش از جامعه در فضاهای عمومی و شهری به مناسب‌ترین صورت ایجاد شود و نباید با این بهانه که زیر ساخت‌ها آماده نیست و مشکل ایجاد می‌شود، آنها را از حقشان برای حضور در استادیوم‌ها محروم کرد.

در مورد ورزش و حضور زنان در مجامع عمومی همچون استادیوم‌ها و... نباید استثنا قائل شد مگر غیراز این است که ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد شادابی در جامعه است و در سایه آن می‌توان همدلی و همبستگی را افزایش داد؟ پس چرا به بهانه‌های کوچک این فرصت را تبدیل به تهدیدکنیم و باعث افسردگی نیمی از شهروندان شویم.

جام جهانی فوتبال و حضور تیم ملی کشورمان در این بازی‌ها نمونه‌ای از ایجاد همان وحدت جمعی و نشاط اجتماعی است که در آن تمام کشور بدون درنظر گرفتن گرایش‌های سیاسی، قومیتی، فرهنگی و حتی جنسی، رفتارهای واحد و مشترکی داشته و دارند و بدون اینکه دولت، پلیس و شهرداری‌ها برای حضور آنها در اماکن عمومی از قبل برنامه‌ریزی کنند به خیابان‌ها آمدند، دور هم جمع شدند و شادی کردند بدون کوچک‌ترین مشکل و معضلی؛

حتی از قبل بازی‌ها هم این رفتار به‌صورت خود جوش در بین مردم شکل گرفت و آنها در قالب خانوادگی، گروه دوستان و اقوام به پارک‌ها و سینماها آمدند و حین تماشای بازی و لذت بردن از این مسابقات هیجان انگیز، در کنار هم بودن را تجربه کردند. اتفاق مهمی که خیلی کم در جامعه ما رخ می‌دهد و نبود و کمبود آن آسیب جدی به‌حساب می‌آید.

در بازی ایران و اسپانیا این بلوغ از سوی مسئولان وزارت کشور، نیروی انتظامی، استانداری و فرمانداری کامل شد و با فراهم کردن زمینه تماشای بازی خانواده‌ها در استادیوم آزادی؛ باعث شدند که بار دیگر آنها بتوانند بدون حذف زنان و دختران خود به این ورزشگاه بزرگ بروند و بازی را در کنار هم و با هم تماشا کنند و قطعا مسئولان ما باید در تصمیم‌گیری‌های آینده خود این بازی را درنظر داشته باشند و شرایط مساوی و متناسب حضور زنان را در مجامع ورزشی فراهم کنند.

درست است که جامعه ما دینی است و باید به خط قرمزها توجه شود ولی قطعا این موارد هیچ کدام مانع از دستیابی حق زنان نمی‌شود. از سویی باید به نیمه پر لیوان حضور زنان در ورزشگاه در جهت سالم‌سازی‌ محیط نیز توجه کنیم، قطعا این حضور باعث کمرنگ شدن برخوردهای کلامی زشت و رکیک در ورزشگاه‌ها خواهد شد و فضا را مطلوب و تلطیف خواهد کرد.

این حتی برای خود مردان و تیم‌های فوتبال هم مفید است و قطعا ورزشکاران از آن خوشحال خواهند شد؛ همچنین این موضوع باعث می‌شود که گزینه دیگری به اوقات فراغت خانواده‌ها اضافه شود که از قضا هم ارزان است و هم بسیار هیجان انگیز و قطعا مورد استقبال بخش بزرگی از جامعه قرار خواهد گرفت که کمک به اقتصاد ورزش نیز خواهد شد.

کد خبر 408740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha