گروه سیاسی- خبرنگار اعزامی همشهری به یزد: پنجشنبه در ضیافت کویر، فرزند علی انگار که سالی حرف دارد و این‌بار با جوان‌ها، از تدبیری تازه برای پیشرفت‌های پیش‌روی نظام اسلامی سخن گفت.

- آیا  آمریکا به ایران حمله نظامی خواهد کرد؟
- چگونه و کی ایران با آمریکا رابطه برقرار خواهد کرد؟
- آیا رهبر به رابطه با آمریکا اندیشه می‌کند؟
- رئیس‌جمهوری آیا تند خویی می‌کند،  اگر آری،  این رفتار آیا تحریک‌کننده دشمن است؟
- بیرق پیشرفت‌های علمی و سیاسی هسته‌ای ایران آیا متعلق به یک دولت یا یک جریان است؟
- پاسخ ما به سه اتهام: نبود دموکراسی،  نقض حقوق بشر و تضییع حقوق زنان چیست؟
رهبرانقلاب تدبیر اعتماد به نفس ملی را طوری طراحی کرده که پرسش‌های مزبور در آن،  پاسخ‌های دقیقی دارد.

یک خاطره

اما چرا و چگونه اعتماد به نفس ملی اینک با نگرانی همراه شده‌است. اول اینکه:«مهترین آفت اعتماد به نفس ملی ایجاد حالتی است که انتظار برای کمک گرفتن ازدیگران ایجاد شود.»

و یک شاهد از ایام ماضی: « آقا بهتر! اروپایی‌ها نوکری ما را کنند! آنها تلاش می‌کنند و ما استفاده می‌کنیم.»

این پاسخ یک نماینده مجلس تشریفاتی شاه به یک جوان منتقد به وابستگی ایران به غربی‌هاست.

آقا از جوانی‌اش یاد کرده‌بود و خاطره‌ای برای جوان‌ها گفت که او و یک نماینده مجلس شورای ملی، سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب، به‌طور تصادفی به دیدار یک دوست مشترک در مشهد رفته بودند: «ما جوان بودیم و مثل شما که هر چه دلتان می‌خواهد می‌گویید، شروع کردیم به انتقاد.»

سید‌علی جوان بی‌محابا وضع نگران‌کننده مملکت را پیش می‌کشد که:«گفتم مملکت را راکد نگه داشته‌اید،  این همه واردات؟ چرا کاری نمی‌شود؟ که به نماینده مجلس شاه بر خورد.»

سه آفت

اعتماد به نفس ملی در معرض خطر سه آفت قرار دارد: پراکندن نومیدی،  منحرف کردن استعداد‌ها از طریق مانع تراشی و هوچیگری رسانه‌ای و برخورد سخت.

دیدگاه مضحک آن نماینده شاهی،  اوج بیماری ناشی از پراکندن نومیدی در قبال اعتماد به نفس ملی است اما اوضاع امروز جور دیگری است؛« تأثیر شخصیت ممتاز امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و موفقیت در عرصه های مختلف از جمله انرژی هسته ای،  از عوامل دستیابی ملت ایران به حد قابل قبولی از اعتماد به نفس ملی است.»

واقعیت چیست؟ «ملت ایران در نیمه راه دستیابی به اهداف و آرمان‌های خود و در مسابقه پیشرفت منطقه ای و جهانی قرار دارد.»

چه باید کرد؟ «ایران باید در پایان مدت اجرای سند چشم انداز 20 ساله درابعاد مختلف،  حرف اول را در منطقه بزند که رسیدن به این هدف نیازمند تقویت اعتماد به نفس ملی و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت کشور است.»

چرا باید از اعتماد به نفس ملی مراقبت کرد؟

«برخورداری از اعتماد به نفس عمومی، اندیشه تأمین نیازهای ملت را در اذهان نخبگان مطرح می سازد، باعث به‌کار کیری و شکوفایی استعدادها می شود و موفقیت‌هایی به‌دنبال می آورد که هریک زمینه ساز موفقیت‌های خوشه ای دیگر می شود و ملت ایران این واقعیت را در دفاع مقدس و عرصه های مختلف تجربه کرده است.»

اما اعتماد به نفس ملی اینک در معرض سه خطر قرار دارد: پراکندن نومیدی،  مانع تراشی،  هوچی گری رسانه‌ای و برخورد سخت؛چه کسانی باید به میدان آیند؟«نخبگان باید با هوشیاری کامل،  این عوامل تضعیف کننده را نفی و روند رشد اعتماد به نفس ملی را دنبال کنند.»

دشمن یعنی چه؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای  پیش از آنکه درباره هر یک عوامل تهدید‌کننده اعتماد به نفس ملی ایرانیان سخن بگوید،  واژه دشمن در ادبیات سیاسی ایران را برای جوانان یادآوری کرد: «سیطره جو»

اعتماد به نفس ملی در نزد ایرانیان را که امام(ره) ایجاد کرده‌بود و موفقیت‌هایی چون دستیابی به فناوری انرژی هسته‌ای افزونش ساخته‌است، آرمان‌های نظام اسلامی ایران را نافذ ساخت و پس معلوم است که سیطره‌جویی چرا؟

«دولت امریکا یعنی شیطان مجسم و دیگر سلطه طلبان، در راه تحقق اهداف خود،  با مانعی جدی به نام بیداری و ایستادگی ملت ایران روبه‌رو شده اند و همین مسئله علت اصلی چالش غرب با جمهوری اسلامی ایران است چرا که آنان نظام اسلامی را علت اصلی شکست‌های خاور میانه ای خود و عامل برملاشدن ماهیت حقیقی شعارهای دروغین غرب در باره حمایت از دمکراسی ومبارزه با تروریسم می‌دانند.»

پیامد مقابله با آفت پراکندن نومیدی فوراً پدیدار می‌شود: «بیگانگان تلاش می‌کنند با ایجاد یأس، ‌ انکار پیشرفت‌ها، به‌رخ کشیدن فاصله ملت ایران با ملت‌های پیشرفته و تیره نشان دادن افق آینده، در میان مردم و به‌خصوص جوانان،  ناامیدی و ‌انفعال ایجاد کنند اما ملت با شناخت واقعیت‌ها، درک توانایی‌های جوانان خود و تکیه بر تجربیات موفق سه دهه اخیر در روند تأمین نیازهای ملی، باشتاب بیشتری به حرکت به سمت قله های رشد و پیشرفت ادامه خواهد داد.»

آفت مانع تراشی

آفت مانع تراشی در برابر اعتماد به نفس ملی، فاز دیگری از سیطره جویی و پاسخ به یک پرسش:«امریکایی‌ها که یک روز حاضر نبودند حتی پنج سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند تا همین چند ماه پیش تأکید می کردند که ایران باید از همه فعالیتهای هسته‌ای خود دست بردارد اما با ایستادگی ملت،  اکنون کار به جایی رسیده است که به ناچارمی گویند ایران در همین حد توقف کند و جلوتر نرود.»

رهبر عزیز انقلاب  آنگاه خبر داد که همین چند سال پیش مسئولان مربوطه در ایران به اروپایی‌ها گفته اند ایران 20 سانتریفیوژ فعال داشته‌باشد اما آنها به پنج تا هم راضی نشده‌اند.

حتی اگر ایران عدد یک را هم پیشنهاد می‌داده‌اند، آنها قبول نمی‌کرده‌اند. ایران در برابر این مانع تراشی چه کرد؟ از نگاه رهبر،پذیرش تعلیق غنی سازی عقب نشینی توصیف شد. اما این توصیف بخشی از ماجراست.

زیرا آقا به جوان‌ها گفت:«البته این فرایند به ملت ایران و افکار عمومی جهان نشان داد که وعده های غرب توخالی است چرا که تعلیق موقت و داوطلبانه ایران، با سوءاستفاده دشمنان در حال تبدیل شدن به حذف فعالیت‌های هسته‌ای در کشور بود که بنده همان موقع تأکید کردم اگر روند مطالبه پی‌در‌پی طرف‌های هسته‌ای ادامه یابد،  وارد میدان می شوم که این کار انجام  شد و روند توقف فعالیت‌های هسته ای به روند پیشرفت هسته ای تبدیل شد.»

رهبر فوراً شروع پیشرفت‌های هسته‌ای توسط دولت قبلی را یادآور نیز شد.

این گرفتاران بلای نومیدی

آقا حالا از عملیات عوامل سیطره‌جو در داخل، سفره دل پیش جوان‌ها پهن می‌کند؛ پنج شش سال پیش گروهی که گفته بوده‌اند فیزیکدان هستند نامه‌ای می‌نویسند؛ که اصلا دروغ است که داریم سانتریفیوژ می‌سازیم وغنی سازی می‌کنیم و آنقدر «قرص» گفته بوده‌اند که رهبر فورا یک گروه را برای تحقیق اعزام می‌کند و معلوم می‌شود که فیزیکدان‌ها گرفتار تله نومیدی بوده‌اند.

این مصداق ایجاد یاس و به رخ کشیدن فاصله‌ها برای آسیب‌رساندن به اعتماد به نفس ملی است. ادامه ماجرا اما در قالب تیره کردن افق‌ها بوده زیرا اینها حتی هنوز هم گرفتار رخنه  نومیدی بوده‌اند و مطرح کرده‌اند که انرژی هسته‌ای هزینه‌ای بدون سود است. چرا انرژی هسته‌ای سود دارد؟

« ایران در طول 20 سال، باید حداقل 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد وگرنه باید از روند پیشرفت دست بردارد.»

یک مصداق مانع تراشی برای سست کردن اعتماد به نفس ملی ملت ایران؛ رهبر برای ذکر این مصداق دو شاهد دارد،  ادعایی از «رئیس‌جمهور محترم و کم‌دان آمریکا» و دنبال روی افرادی در داخل از او «که نه به اندازه بوش محترم و نه کم دانند».

رئیس جمهور آمریکا گفته‌است: روس‌ها سوخت نیروگاه ایران را تأمین می کنند،  بنابراین ایرانی‌ها باید از غنی سازی دست بردارند،  آقا استدلالی دارند:«این حرف مضحک مانند آن است که به کشوری که سرشار از ذخایر نفتی است بگویند باید نیازهای نفتی خود را از خارج تأمین کند.

اگر روزی تأمین کنندگان فعلی سوخت نیروگاه هسته ای،   به هر دلیلی این فرآورده را از ایران دریغ کنند و یا برای آن شرط و شروط سنگین بگذارند آیا ملت مجبور به تسلیم در برابر آنها نخواهد بود؟

اعتماد به نفس ملی مقدمه خبرهای خوشی که می‌آیند

سکه «همنوایی عده ای در داخل با امواج یأس برانگیز تبلیغات بیگانه» روی دیگری هم دارد؛ نمی‌توانیم. آقا  دو اتفاق از دوره ریاست‌جمهوری را در ضیافت کویر برای جوانان باز گو می‌کنند که در پی رخداد آن دو اتفاق ایرانیان سیلوساز و «سد ساز درجه یک» شدند دو فناوری که گروه‌هایی در داخل گفته‌بوده‌اند: امکان ندارد.

اما «همنوایی عده ای در داخل با امواج یأس برانگیز تبلیغات بیگانه» هنوز هم هست؛ رهبر به ادعای ناتوانی جوانان و دانشمندان ایرانی در ساخت نیروگاه هسته ای اشاره می‌کنند: «‌ریشه اینگونه حرف‌ها تاثیر پذیری از تبلیغات مخالفان پیشرفت ایران است.

به نظر من باید درآینده‌ای که در پی تقویت اعتماد به نفس ملی به‌زودی خواهد آمد باید منتظر یک خبر خوش هسته‌ای باشیم؛ « ملتی که به اتکا جوانان خود مراکز عظیم غنی سازی را ساخته است حتماً نیروگاه هسته ای را نیز با دستان و فکرهای پرتوان خود خواهد ساخت و در این راه درنگ را جایز نمی داند.»

یک رخنه دیگر

یک رخنه دیگر برای تخریب اعتماد به نفس ملی که از بابت رهبر موضوع رابطه با آمریکا را پیش کشید؛ چین سال‌ها پیش در بحرانی بزرگ فرو رفت. بعد معلوم شد که محور بحران سفارت آمریکا در پکن بوده است.

آمریکا با عراق رابطه داشت، دو کشور در پایتخت‌هایشان سفیر داشتند اما این دلیلی برای حمله نکردن آمریکا به عراق نشده‌بود:« قطع رابطه با آمریکا  از سیاست‌های اساسی ماست البته ما هیچگاه نگفته ایم این رابطه تا ابد قطع خواهد بود بلکه شرایط دولت آمریکا به گونه ای است که ایجاد این رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعاً آن را دنبال نمی‌کنیم: «اولا این رابطه خطر آمریکا را کاهش نمی‌دهد چرا که آمریکا  در حالی به عراق حمله کرد که با آن کشور رابطه سیاسی داشت ثانیاً ایجاد رابطه،  امکان نفوذ آمریکایی‌ها وزمینه رفت و آمد مأموران اطلاعاتی و جاسوسی آنها در ایران را فراهم می سازد به همین علت برخلاف ادعای برخی افراد پرگو، رابطه با آمریکا  در حال حاضربرای ملت ایران نفعی ندارد.»

 آیا رهبر به رابطه با آمریکا اندیشه می‌کند؟«مطمئناً آن روزی که رابطه با آمریکا  برای ملت مفید باشد بنده اولین کسی خواهم بود که آن را تأیید می کنم.»

ضعف در برابر سیطره‌جو هرگز

فرزند علی در ضیافت کویر به شادمانی و خرسندی عمیق ملت ایران از پیشرفت‌های عظیم هسته ای اشاره کرد: «این پیشرفت‌ها مایه تقویت اعتماد به نفس ملی است اما بعضی افراد،  نظام و دولت را برای همین پیشرفت‌ها به چالش می کشند و خواسته یا ناخواسته برای تضعیف اعتماد به نفس ملی تلاش می کنند.»

آقا فوراً اضافه کردند:« ملت باید مراقب اینگونه رخنه‌ها باشد.»رئیس‌جمهور با غربی‌ها «تند» سخن می‌گوید آیا این تحریک‌کننده سیطره‌جویان است و اساسا برای مقابله با عوامل آسیب رسان به اعتماد به نفس ملی باید از موضع ضعف پیش آمد یا جور دیگری باید با سیطره‌جو رویاروی شد؟

آقا برای جوانان گفتند: «برخی ما را به تحریک دشمنی آمریکا متهم می کنند اما خصومت این کشور با ملت ایران، دشمنی با اصول ملت ایران است و از اول انقلاب وجود داشته است. اشکال تراشی‌های غیرمنطقی و ایراد گرفتن های پی‌در‌پی از تصمیمات و عملکرد دستگاه اداره کشور به ویژه دولت موجب تضعیف نشاط و امید ملت است، دولت برخی خصوصیات منحصر به فرد دارد اما مانند هر دولت دیگر خطاها و کاستی هایی دارد که باید دلسوزانه آنها را تذکر داد اما بهانه گیری مدام صحیح نیست. پرکاری فراوان دولت، سفرهای استانی آقای رئیس جمهور و هیأت وزیران مایه خرسندی است، مطبوعات، رسانه‌ها و کسانی که امکان سخن گفتن با مردم را دارند از هر کاری ایراد نگیرند ومردم را ناامید نکنند. این کار به مصلحت کشور نیست.»

سه شاهد به نشان هوچی‌گری

مصداق «هوچی گری رسانه‌ای» رخنه دیگری برای تضعیف اعتماد به نفس ملی است.دون سیطره‌جو حالا بر آن است که از ابزارهای «نقض حقوق بشر،  دمکراسی و مسئله زن» علیه ایران بهره ببرد اما در این هر سه موضوع، رهبر برای جوان‌ها توضیحاتی دارد: «کسانی که زندان گوانتانامو وشکنجه گاه ابوغریب آنان، عرق شرم را بر پیشانی هر انسان باشرفی می‌نشاند، ایران و هر دولت مخالفشان را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.ملت ایران تقریباً هر سال با شور و نشاط فراوان در یک انتخابات شرکت کرده و در میان رقابت‌های جناح‌های مختلف افراد مورد نظر خود را برگزیده است و مگر در کشورهای دیگر دموکراسی معنا و مفهومی جز این دارد.

حقوق زنان آشکارا در غرب تضییع می‌شود و شرافت آنان در نظام لیبرال دموکراسی غرب پایمال می‌شود. دولت‌های غربی با وجود فجایعی که در حق زنان انجام می دهند ملت شریف ایران را به تضییع حقوق زنان متهم می کنند امااین هوچی‌گری‌ها در داخل تاثیری نخواهد داشت.»

احتمالی که منتفی نیست

احتمال حمله آمریکا مصداق برخورد سخت سیطره‌جو برای آسیب رساندن به اعتماد به نفس ملی است.

آقا اما می‌گویند: «البته امروز احتمال این مسئله کمتر از گذشته است اما ملت ایران پس از پیروزی انقلاب و به ویژه پس از پایان دفاع مقدس همواره در معرض تهدید نظامی دشمن قرار داشته است وبه هر حال عاملی که می تواند احتمال حمله وخطر دشمن را کاهش دهد نمایش قدرت و اعتماد به نفس ملت ایران است.»

آیا احتمال حمله آمریکا به ایران منتفی است ؟

آقا به جوانان موضوعی را یادآوری می‌کند:« با وجود کاهش احتمال حمله دشمن، ملت و مسئولان باید همیشه هوشیار باشند که به یاری حق هوشیار هستند.»

کد خبر 40871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز