همشهری آنلاین: منابع خبری به نقل ازوزیر دفاع مالزی گزارش دادند: دولت جدید ماهاتیر محمد حضور نظامیان مالزی در عربستان را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد.

حضور نظامیان مالزی درعربستان بازنگری می شود

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی مالزی ' برناما' 'محمد سبو' وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: دولت پاکاتان هاراپان (ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد) موضوع حضور نیروهای نظامی مالزی در عربستان را که توسط دولت قبل به این کشور اعزام شدند بازبینی خواهد کرد.

نظامیان مالزیایی در دوره نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی و رهبر حزب باریسان نشنال جبهه ملی در ریاض حضور یافتند و هشام الدین حسین وزیر دفاع وی به نگرانی های سازمان ملل در مورد ورود نیروهای مالزی به جنگ یمن پاسخ نداد و اظهار کرد سربازان مالزیایی صرفا برای تخلیه اتباع مالزی از این کشور و اهداف انسان دوستانه درآنجا فعالیت دارند.

سبو وزیر دفاع مالزی گفت که حضور نیروهای نظامی مالزی در عربستان سعودی ، کوالالامپور را به طور غیرمستقیم به منازعه خاورمیانه مرتبط کرده است.

وی افزود: این درحالی است که مالزی هرگز در هیچ حمله ای علیه یمن به عنوان یک کشور اسلامی دخالت نکرده است.

وی تاکید کرد: کوالالامپور همواره سیاست بیطرفی را در سیاست خارجی خود به کار بسته و از هیچ یک از ایدئولوژی های سیاسی یا قدرت های بزرگ جهان طرفداری نکرده است.

سبو همچنین توضیح داد: مالزی عضو فعال جنبش عدم تعهد بوده و حتی در دوره ای نیز ریاست آن را برعهده داشته است.

وزیردفاع مالزی افزود: دولت بزودی در مورد وضعیت نیروهای نظامی کشور در عربستان بازبینی های لازم را انجام خواهد داد.

برخی گروههای مدنی و حامی صلح و حقوق بشری در مالزی پس از روی کارآمدن ماهاتیر محمد در ماه گذشته با ارسال نامه ای به وی خواستار پایان یافتن حضور نظامیان این کشور در عربستان شدند.

گروه مدنی وکلا برای آزادی مالزی نیز با نامه ای به وزیردفاع مالزی خواستار پایان یافتن مشارکت نظامی مالزی در منازعه یمن و فراخوانی نیروهای این کشور به مالزی شدند.

تاکنون آماررسمی از تعداد نظامیان مالزیایی حاضر در ریاض ارائه نشده است.

ماهاتیر محمد رهبر ائتلاف پاکاتان هاراپان (ائتلاف امید) توانست با آرای مردم مالزی در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور در روز 9 ماه مه (22 اردیبهشت) پس از 15 سال کناره گیری از قدرت ، درسن 92 سالگی به عرصه سیاسی این کشور بازگردد تا نخست وزیر هفتم این کشور باشد.

عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگردان 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار نفر یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

کد خبر 408533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha