علی ابراهیمی- خبرنگار: مناقشه واردات غیرقانونی خودروهای خارجی با اظهارنظر رئیس بازرسی کل کشور و واکنش وزارت صنعت بالا گرفت.

رئیس بازرسی کل کشور اعلام کرده در دوره 6ماهه مسدود بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی یعنی از تیر تا دی‌ماه سال گذشته، تعدادی خودرو از طریق هک سامانه ثبت سفارش وارد کشور شده است.

ماجرای تخلفات میلیاردی در واردات خودروهای خارجی از تیر‌ماه سال گذشته و پس از آن افشا شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی(ثبتارش) را تا زمان تصویب و اجرای دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو، در دستور کار قرار داد؛ رویه‌ای که با ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر مدیریت منابع ارزی وارد مرحله تازه‌ای شد.

پس از آن مسئولان وزارت صنعت نیز با استناد به رشد 50درصدی واردات خودرو در ماه‌های پایانی سال‌95 و بهار سال‌96 نسبت به قبل از آن، تخصیص ارز برای واردات خودروهای گرانقیمت را مغایر با سیاست‌های ارزی دولت تلقی کردند.

سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی تا دی‌ماه سال گذشته مسدود ماند اما در اواخر سال گذشته وارد‌کنندگان از شکل‌گیری تخلف در واردات خودرو با ورود غیرقانونی خودروهای خارجی در زمان مسدود بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو و رانت و فساد میلیاردی ناشی از آن خبر دادند.

اگرچه در آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش چندان مشخصی به این ادعای واردکنندگان خودرو نشان نداد سر‌انجام 2‌ماه پیش بود که مجتبی خسروتاج، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت رسما اعلام کرد در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو در سال96 حدود 6هزار و 400دستگاه خودروی خارجی به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است.

او در عین حال تأکید کرد: ثبت سفارش و واردات اینگونه خودروها به‌معنای ترخیص آن از گمرک و عرضه در بازار مصرف نیست و این خودروها برای تعیین تکلیف در گمرکات دپو شده است. این اظهارنظر خسروتاج با واکنش فرهاد احتشام‌زاد، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو مواجه شد. او تأکید کرد: مسئولان تعداد این خودروها را 6هزار و 400دستگاه اعلام می‌کنند اما تعداد واقعی واردات آن 15هزار دستگاه خودرو است.

در ادامه این روند خبرهایی مبنی بر واردات 13هزار و 500دستگاه انواع خودرو‌ی خارجی در دوره توقف ثبت سفارش واردات خودرو با دسترسی 2نمایندگی مجاز و 4نمایندگی غیرمجاز به سامانه ثبت سفارش منتشر شد اما به‌رغم این ابرازنظرها هیچ‌گاه توضیح داده نشد که این حجم از خودرو در دوره ممنوعیت و توقف ثبت سفارش، چگونه وارد کشور شده و از آن مهم‌تر برخی از این خودروها ترخیص و در بازار عرضه شده اما مسئولان وزارت صنعت و گمرک متوجه ثبت سفارش قانونی و ترخیص این خودروها از گمرکات کشور نشده‌اند. نکته دیگر آن بود که وارد‌کنندگان خودرو که همواره به‌عنوان متهم اصلی نابسامانی بازار و افزایش قیمت خودروهای خارجی قلمداد می‌شدند، از این تخلف آشکار در واردات خودرو پرده برداشته‌اند.

معلوم نیست چرا در چند‌ماه گذشته هیچ خبری از نوع، مدل، تعداد و ارزش خودروهایی که در دوره ممنوعیت ثبت سفارش وارد کشور شده، نتایج پیگیری دستگاه‌های متولی برای برخورد با این تخلف یا اسامی متخلفان منتشر نشده است؟

  • ترخیص غیرقانونی 4هزار خودرو

واردات خودرو در دوره توقف سامانه ثبتارش علاوه بر دستگاه‌های دولتی و نظارتی واکنش نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشت اما دستگاه‌های متولی آمار و ارقام متفاوتی را از تعداد واردات و ترخیص خودروهای خارجی در دوره مذکور اعلام کردند تا اینکه سر انجام روز یکشنبه هفته جاری رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، در دوره توقف ثبت سفارش واردات خودرو، متأسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و ۵۰۰۰ خودروی مدل بالا و گرانقیمت وارد کشور شد که از این تعداد ۴۰۰۰ خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود.

آنطور که ناصر سراج تخمین زده، اختلاف قیمت این خودروها مانند ولوو و بی‌ام‌و‌ به نیم میلیارد تومان می‌رسد وهیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند. این اعلام نظر رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابهام بزرگی ایجاد کرده است. فعالان بازار خودرو می‌پرسند چه کسانی از نظر فنی توان هک کردن یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشته‌اند و از آن مهم‌تر آنکه مسئولان مربوط در وزارت صنعت، معدن و تجارت چطور متوجه هک شدن سایت وابسته به این وزارتخانه نشده‌اند؟

  • ترخیص هزار و 900خودرو

در شرایطی که سازمان بازرسی کل کشور هک شدن سایت وزارت صنعت را عامل ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی در دوره ممنوعیت ثبت سفارش اعلام کرده، دیروز وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب هک شدن سایت این وزارتخانه، تخلف در ورود 6هزار و 481دستگاه خودرو به گمرک را تأیید و از پیگیری و برخورد قانونی با متخلفان خبر داد. روایت این وزارتخانه از واردات خودروهای مذکور حاکی از آن است که این خودروها با طی مراحل قانونی ثبت سفارش شده و تنها مشکل آن بوده که این کار در دوره ممنوعیت ثبت سفارش خودرو صورت گرفته و برخی از این خودروها ترخیص و در بازار عرضه شده است.

در ادامه اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمده است، بررسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده در مجموع 6هزار و 481دستگاه خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرک وارد شده است که از این تعداد 1900خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده و سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص 1900خودرو به کشور هستند.

در این اطلاعیه تأکید شده مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های نظارتی پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته هستند و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رسانند. این مرکز در بهمن‌ماه سال گذشته نیز اطلاع‌رسانی اولیه را در این خصوص انجام داده است.

کد خبر 408467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha