مجله نشنال‌جئوگرافیک در بررسی اخیر خود به قلم تارا ایزابل برتون بازدید از ۱۰ مکان مهم گردشگری جهان را به گردشگران بین‌المللی پیشنهاد کرده است که سفر به ایران نیز در جایگاه چهارم پیشنهاد اخیر نشنال‌جئوگرافیک به گردشگران نشسته است.

گردشگری

نویسنده پیشنهاد سفر به ۱۰نقطه جهان درخصوص پیشنهاد سفر به ایران با انتخاب تصویری از تخت جمشید نوشته است: «سفر به ایران برای آمریکایی‌ها دشوار بود اما مذاکرات هسته‌ای موجب شد که سفر به ایران برای مسافران آمریکایی بیش از هر زمان دیگری قابل دسترس باشد؛ درحالی‌که قوانین ویزا همچنان محدود است اما سفر با تور، امکان‌پذیر است.

همچنین انتظار می‌رود که صدور ویزای الکترونیک در سال‌جاری میلادی برای برخی کشورها اجرا شود. ویزای سفر به ایران نیز ۱۵ تا ۳۰روز اعتبار دارد و شرکت‌های خارجی همچون Ibis و Novotel پس از برجام به این کشور ورود کرده‌اند و برای سفر به ایران، تبلیغ می‌کنند.

الـبـتـه نـشـنـال ‌جئوگرافیک تعداد آثار ثبت‌جهانی‌شده ایران را که اکنون ۲۲اثر است به‌اشتباه ۱۹اثر اعلام کرده و نوشته است که ایران دارای ۱۹سایت میراث جهانی در یونسکو است و گردشگران می‌توانند از آثار غول‌پیکر پرسپولیس (تخت‌جمشید) در زمانی که پایتخت امپراطوری هخامنشی بوده در استان فارس دیدن کنند و به کاخ گلستان متعلق به قرن هجدهم میلادی در تهران سر بزنند. همچنین از باغ‌های گل رز و کاشی‌های تزئینی نقاشی‌شده در قرن شانزدهم میلادی در اصفهان بازدید کنند؛ چرا که اکنون سفر به این نقاط و بازدید از این جاذبه‌های گردشگری بیشتر از هر زمان دیگری ممکن است.

بر اساس اعلام نشنال‌جئوگرافیک گردشگران آمریکایی هنوز هم در تعداد اندک به ایران سفر می‌کنند. این تعداد برای سال۲۰۱۳ حدود ۱۸۰۰نفر بوده که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، به ایران سفر کردند اما یک سال بعد تعداد گردشگران آمریکایی که به ایران سفر کرده‌اند، به ۳۴۰۰نفر رسیده است. نشنال‌جئوگرافیک فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانی را نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران خوانده است که گردشگران جهان باید با آن آشنا شوند.

این نشریه همچنین به گردشگران بین‌المللی پیشنهاد کرده است که می‌توانند برای تورهای‌ ماه‌عسل، ایران را با برخورداری از مناظر شگفت‌انگیز و رمانتیک انتخاب کنند و به شهر بیابانی یزد بروند. نشنال‌جئوگرافیک در توصیف یزد نوشته است که این شهر متعلق به قرن چهارم میلادی و یکی از شهرهای مهم زرتشتیان است که می‌توان با سفر به این شهر از جاذبه‌های تاریخی مربوط به دوره پیش از اسلام و پس از اسلام نیز بازدید کرد.

ارمنستان به‌دلیل موقعیت خوب برای سفر‌های کوله‌ای و طبیعت خوب خود توانسته است رتبه نخست را در پیشنهاد سفر به ۱۰نقطه مهم گردشگری جهان کسب کند.

پس از آن نیز نشنال‌جئوگرافیک پیشنهاد کرده است که گردشگران بین‌المللی به کشور نیکاراگوئه به‌ عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای آمریکای لاتین سفر کنند. نیکاراگوئه کمترین میزان قتل و جرائم خشن را در آمریکای لاتین دارد و از هر ۱۰۰هزار شهروند آن کشور ۱۱شهروند کشته می‌شوند. نیکاراگوئه کشوری بسیار فقیر است که نشنال‌جئوگرافیک پیشنهاد کرده است گردشگران با سفر به این امن‌ترین کشور آمریکای جنوبی با فرهنگ آمریکای لاتین آشنا شوند.

اما سفر به نپال در جایگاه سوم پیشنهاد نشنال‌جئوگرافیک قرار گرفته است. نپال پس از مدتی طولانی توانسته بود گردشگران خارجی را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری‌اش جذب کند اما زلزله سال۲۰۱۵، ۸هزار کشته بر جای گذاشت و ۱۰میلیارد دلار خسارت به بار آورد که صنعت گردشگری آن کشور نیز از این خسارت در امان نماند. بازدید از بناهای به‌جامانده از قرون وسطی تا قرن دهم میلادی و معابد تاریخی در نپال کوهستانی ازجمله دلایل پیشنهاد نشنال‌جئوگرافیک به گردشگران برای سفر به این کشور است.

سفر به کوزوو، پنجمین پیشنهاد نشنال‌جئوگرافیک به گردشگران بین‌المللی است که دلیلش ارزان‌بودن سفر به این کشور و همچنین امکان سفر ماجراجویانه به کشوری‌است که در سال۲۰۰۸ جشن استقلال گرفت.

پیشنهاد ششم نشنال‌جئوگرافیک نیز سفر به ازبکستان است. به نوشته این نشریه، ازبکستان برای گردشگران بسیار امن است و با دارابودن جاده ابریشم، یکی از جالب‌ترین مناطق تاریخی غنی در آسیای میانه به شمار می‌رود. این کشور به نوشته نشنال‌جئوگرافیک دارای جاذبه‌های طبیعی و معماری فوق‌العاده نیست اما کشوری با ازدحام جالب و مهمان‌نوازی خوب است. سفر به آلبانی در جنوب شرق اروپا هم پیشنهاد دیگر نشنال‌جئوگرافیک است که با صنعت گردشگری روبه‌رشد مواجه شده و سالانه 5/3میلیون گردشگر را با برخورداری از جاذبه‌های معماری دوره عثمانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند، میزبانی می‌کند.

تیمور شرقی، هشتمین پیشنهاد به گردشگران بین‌المللی است و نشنال‌جئوگرافیک به آنها توصیه کرده است که خود را برای سفر به یک مقصد غیرمنتظره و گردشگری ماجراجویانه به آسیای جنوب شرقی آماده کنند. سفر به گرجستان و در نهایت تونس، آخرین پیشنهادهای نشنال‌جئوگرافیک به گردشگران در سراسر جهان است؛ چراکه تفلیس ـ پایتخت گرجستان ـ یکی از پایتخت‌های فرهنگی نوظهور در اروپای شرقی نام گرفته و تونس نیز توانسته است با برخورداری از هتل‌های خوب و سواحل تمیز و زیبا تبدیل به یک پایتخت فرهنگی و تاریخی در شمال آفریقا شود.

کد خبر 408352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha