«جوانی که به اتهام آزار دختری دستگیر شده بود، اعتراف کرده که تا به حال به ۴۱دختر جوان تجاوز کرده است.» این بخشی از حرف‌های امام جمعه اهل سنت ایرانشهر درباره تجاوز به ۴۱دختر ایرانشهری است که این روزها در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود.

ایرانشهر

این اظهارات کافی بود تا موجی از نگرانی در این شهر به راه بیفتد. حرف‌های امام جمعه در حالی است که مقامات قضایی و انتظامی تعداد زیاد شاکیان را تکذیب می‌کنند و می‌گویند قربانیان 3نفر هستند، نه 41نفر. اما در پشت پرده این ماجرا چه‌کسی قرار دارد؟

به گزارش همشهری، این روزها ایرانشهر، 1521کیلومتر دورتر از پایتخت، در کانون اخبار قرار دارد و منبع همه خبرها خطبه‌های مولوی طیب ملازهی، امام جمعه اهل سنت این شهر است. او در بخشی از خطبه‌های نماز عید فطر این شهر گفت: «دختری از سرکار به منزل بر می‌گشت که در کوچه ماشینی جلویش را گرفته و چند نفر او را به زور سوار کرده‌اند و تا غروب او در دست گرگ‌ها بود. البته چند ساعت بعد این متهم را دستگیر کردند اما باور نمی‌کنید که او گفته به 41نفر تجاوز کرده است...»

  • کلیپ‌هایی برای اثبات بی‌گناهی

ساعتی پس از این خطبه‌ها بود که فیلم حرف‌های مولوی شبکه‌های اجتماعی را پر کرد. هیچ‌کس به درستی از جزئیات آنچه اتفاق افتاده بود اطلاع نداشت اما افکار عمومی جریحه دار شده و همه مشتاق روشن شدن زوایای بیشتری از این حادثه هولناک بودند. با وجود اینکه هیچ‌کس از هویت قربانیان حادثه و متهم دستگیر‌شده اطلاعی نداشت اما بازار شایعات و گمانه زنی‌ها داغ بود. نوید برهانزهی، یکی از فعالان اجتماعی ایرانشهر به همشهری می‌گوید:

«از همان عصر روز عید فطر واکنش‌ها به این حادثه آغاز شد. از طرفی بعضی‌ها بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشند خودشان حدس می‌زدند که عامل اصلی این حادثه چه‌کسی است. حتی جلوی یکی از مغازه‌های شهر که تعطیل بود تجمع کردند و مدعی بودند صاحب مغازه همان فرد متجاوز است.» این بخشی از حال و هوای ایرانشهر در این روزهاست و بخش دیگری از آن مربوط به فضای مجازی می‌شود.

این فعال اجتماعی در این‌باره می‌گوید: «برخی تصاویر افرادی را به‌عنوان متهمان پرونده در فضای مجازی منتشر می‌کنند و از سوی دیگر افرادی که مورد اتهام قرار گرفته‌اند در دفاع از خودشان کلیپ منتشر می‌کنند و می‌گویند بی‌گناه هستند.» همچنین دیروز تعدادی از شهروندان ایرانشهری با تجمع مقابل فرمانداری این شهر از نیروهای امنیتی شهرستان خواستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسببین این حوادث را دستگیر کنند و آمادگی خود را برای همکاری با نیروهای انتظامی و امنیتی برای دستگیری این افراد اعلام کردند.

  • شاکیان 3نفر هستند، نه 41نفر

روز گذشته در شرایطی که موج به راه افتاده درباره حادثه ایرانشهر کمی فروکش کرده بود فرمانده انتظامی استان سیستان وبلوچستان در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری جزئیات بیشتری را از آنچه اتفاق افتاده بازگو کرد؛ جزئیاتی که نشان می‌دهد ابعاد حادثه کوچک‌تر از آن چیزی است که بیان شده. سردار محمد قنبری، به همشهری می‌گوید:

«پلیس با هر فردی که بخواهد به امنیت شهروندان تعدی کند با شدت برخورد می‌کند اما درباره حادثه ایرانشهر بزرگ‌نمایی شده و ماجرا آنطوری که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، نیست.» وی ادامه می‌دهد: «مدتی قبل دختری با مراجعه به پلیس ایرانشهر ادعا کرد که توسط فردی با تهدید ربوده شده و مورد اذیت و آزار قرار گرفته است.

همکارانم بلافاصله بعد از بررسی ماجرا متهم را در کمتر از یک روز دستگیر کردند و در تحقیقات از وی معلوم شد که او 2همدست دیگر نیز دارد که آنها متواری هستند.» آنطور که فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان می‌گوید اتهام فرد دستگیر شده تجاوز به عنف است اما او 3شاکی دارد، نه 41نفر.

سردار قنبری در این‌باره می‌گوید: «بعد از دستگیری متهم، 2دختر دیگر نیز از او شکایت و ادعا کردند به آنها نیز تجاوز شده است اما آنها حاضر به مراجعه به پزشکی قانونی برای اثبات ادعای‌شان نبودند. همچنین هنوز نتیجه پزشکی قانونی درباره نخستین شاکی نیز مشخص نشده است.

بحثی که در شبکه‌های اجتماعی درباره تجاوز به 41دختر در ایرانشهر مطرح شده به هیچ وجه صحت ندارد.» اما انگیزه متهم از ربودن و آزار دختر جوان چیست؟ سردار قنبری می‌گوید: «تحقیقات در این پرونده در مراحل مقدماتی قرار دارد اما واقعیت این است که حادثه آنطور که وانمود شده نیست و متهم از قبل شاکی را می‌شناخته و چون به خواسته‌اش نرسیده دست به این کار زده است.

ماجرا بیشتر جنبه غیراخلاقی دارد تا جنبه امنیتی و سازمان یافته و ابعاد مختلف آن در دست بررسی است.» این مقام انتظامی به شهروندان، به‌خصوص دختران ایرانشهری اطمینان می‌دهد که امنیت کامل در شهر برقرار است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

  • فرضیه‌های تجاوز

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان به ایسنا می‌گوید: «جزئیات اعلام شده درباره تعداد افرادی که به آنها تجاوز شده مورد تأیید ما نیست.اولا طرح این موضوع در مرجع قضایی نبوده و تحقیقات در مرجع انتظامی صورت گرفته و ثانیا تعدادی هم که آقای مولوی در نمازجمعه ایرانشهر اعلام کرده است را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنیم. تاکنون ۳ نفر در این رابطه شکایت کرده‌اند و یک نفر هم در ایرانشهر دستگیر شده است.

تعدادی از متهمان نیز در شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان ازجمله چابهار و فنوج تحت تعقیب قرار دارند. تا ابعاد این پرونده روشن نشود نمی‌توان به‌طور صریح و قاطعانه اظهارنظر کرد که موضوع چه بوده است.» حمیدی درباره فرضیه‌هایی که درخصوص انگیزه متهم دستگیر شده وجود دارد نیز می‌گوید:

«ممکن است برخی از این افراد از قبل ارتباطاتی با هم داشته‌اند که بعدا به اختلاف برخورد کرده‌اند وبرخی موارد هم تجاوز به عنف باشد که این موضوعات باید بررسی شود. ممکن است ارتباطاتی بین پسران و دختران براساس وعده ازدواج صورت گرفته باشد و اینها حدس‌هایی هستند که در حال پیگیری آنها هستیم.»

کد خبر 408339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha