همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌های یزد، تقویت اعتماد به نفس ملی را ضروری و عامل اصلی ادامه پیشرفت‌های کشور خواندند.

ایشان با تشریح عوامل سه‌گانه تضعیف‌کننده اعتماد به نفس ملی تأکید کردند: دشمن در پی ناکامی‌های گسترده خود در مقابل ملت ایران، به دنبال شیوه‌ها و حیله‌های جدید است و مردم و به‌ویژه نخبگان باید با هوشیاری کامل، این عوامل تضعیف‌کننده را نفی و روند رشد اعتماد به نفس ملی را دنبال کنند.

ایشان، با ابراز خرسندی فراوان از حضور در جمع پرشور و نشاط، با صفا و صمیمی جوانان دانشجو، انقلاب اسلامی، پیروزی در دفاع مقدس، تأثیر شخصیت ممتاز امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه و موفقیت در عرصه‌های مختلف از جمله انرژی هسته‌ای را از عوامل دستیابی ملت ایران به حد قابل قبولی از اعتماد به نفس برشمردند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در نیمه راه دستیابی به اهداف و آرمان‌های خود و در مسابقه پیشرفت منطقه‌ای و جهانی قرار دارد و باید در پایان مدت اجرای سند چشم انداز بیست ساله در ابعاد مختلف، حرف اول را در منطقه بزند که رسیدن به این هدف نیازمند تقویت اعتماد به نفس ملی و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح علت دشمنی سیطره جویان جهانی با ملت ایران خاطر نشان کردند: دولت امریکا یعنی شیطان مجسم و دیگر سلطه‌طلبان، در راه تحقق اهداف خود، با مانعی جدی به نام بیداری و ایستادگی ملت ایران روبه‌رو شده اند و همین مسئله علت اصلی چالش غرب با جمهوری اسلامی ایران است چرا که آنان نظام اسلامی را علت اصلی شکست‌های خاورمیانه‌ای خود و عامل برملاشدن ماهیت حقیقی شعارهای دروغین غرب درباره حمایت از دمکراسی و مبارزه با تروریسم می‌دانند.

ایشان ناکامی آمریکا در جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران را یادآور شدند و افزودند: آمریکایی‌ها که یک روز حاضر نبودند حتی پنج سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند تا همین چند ماه پیش تأکید می‌کردند که ایران باید از همه فعالیت‌های هسته‌ای خود دست بردارد اما با ایستادگی ملت، اکنون کار به جایی رسیده‌است که به ناچار می‌گویند ایران در همین حد توقف کند و جلوتر نرود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش دشمنان در پیدا کردن راه‌های جدید برای ضربه زدن به ملت ایران را پیامد طبیعی شکست‌های آنان خواندند و افزودند: امروز اعتماد به نفس ملی از همیشه ضروری‌تر است و ملت و به‌ویژه دانشجویان، ‌نخبگان و مسئولان باید راه‌های جدید بیگانگان برای تضعیف ایران اسلامی را شناسایی و پیش‌بینی کنند تا بتوانند حیله‌های جدید آنان را خنثی سازند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین آثار مثبت اعتماد به نفس ملی خاطرنشان کردند: اگر این عامل اساسی در ملتی وجود نداشته باشد آن ملت همیشه عقب می‌ماند و چشم به راه کمک دیگران است اما برخورداری از اعتماد به نفس عمومی، اندیشه تأمین نیازهای ملت را در اذهان نخبگان مطرح می‌سازد، باعث به‌کارگیری و شکوفایی استعدادها می‌شود و موفقیت‌هایی به دنبال می‌آورد که هر یک زمینه‌ساز موفقیت‌های خوشه‌ای دیگر می‌شود و ملت ایران این واقعیت را در دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف تجربه کرده‌است.

ایشان ایجاد یأس و ناامیدی،‌ منحرف کردن استعدادها و تهدید به حمله نظامی را سه عامل و سه رخنه اصلی دشمن برای تضعیف اعتماد به نفس مردم ایران خواندند و با تأکید بر ضرورت هوشیاری ملت و به خصوص اندیشمندان در مقابل این عوامل افزودند: بیگانگان تلاش می‌کنند با ایجاد یأس،‌ انکار پیشرفت‌ها، به رخ کشیدن فاصله ملت ایران با ملت‌های پیشرفته و تیره نشان دادن افق آینده، در میان مردم و به‌خصوص جوانان، ناامیدی و ‌انفعال ایجاد کنند اما ملت با شناخت واقعیت‌ها، درک توانایی‌های جوانان خود و تکیه بر تجربیات موفق سه دهه اخیر در روند تأمین نیازهای ملی، با شتاب بیشتری به حرکت به سمت قله‌های رشد و پیشرفت ادامه خواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از همنوایی عده‌ای در داخل با امواج یأس برانگیز تبلیغات بیگانه افزودند: عده‌ای در بحث انرژی هسته‌ای ادعا می‌کردند که ساخت و راه‌اندازی سانتریفیوژ در ایران، واقعیت ندارد اما هنگامی که این توانایی دانشمندان ملت برای همه ثابت شد، مدعی شدند که تلاش برای استفاده از انرژی هسته‌ای کاری پرهزینه و بدون سود است که این نیز یک ادعای دروغین دیگر است.

ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: ملت ایران در طول 20 سال ، باید حداقل 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد وگرنه باید از روند پیشرفت دست بردارد بنابراین شاید امروز نیز که نظام برای استفاده از انرژی هسته ای همت کرده است، دیر شده باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ادعای ناتوانی جوانان و دانشمندان ایرانی در ساخت نیروگاه هسته ای افزودند: ریشه اینگونه حرفها تاثیر پذیری از تبلیغات مخالفان پیشرفت ایران است اما ملتی که به اتکا جوانان خود مراکز عظیم غنی سازی را ساخته است حتماً نیروگاه هسته‌ای را نیز با دستان و فکرهای پرتوان خود خواهد ساخت و در این راه درنگ را جایز نمی‌داند.

ایشان با اشاره به سخنان رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه روسها سوخت نیروگاه ایران را تأمین می کنند بنابراین ایرانیها باید از غنی سازی دست بردارند افزودند:‌ این حرف مضحک مانند آن است که به کشوری که سرشار از ذخایر نفتی است بگویند باید نیازهای نفتی خود را از خارج تأمین کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این سؤال را مطرح کردند که اگر روزی تأمین کنندگان فعلی سوخت نیروگاه هسته‌ای، به هر دلیلی این فرآورده را از ایران دریغ کنند و یا برای آن شرط و شروط سنگین بگذارند آیا ملت مجبور به تسلیم در برابر آنها نخواهد بود؟

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شادمانی و خرسندی عمیق ملت ایران از پیشرفتهای عظیم هسته ای افزودند: این پیشرفتها مایه تقویت اعتماد به نفس ملی است اما بعضی افراد، نظام و دولت را برای همین پیشرفتها به چالش می کشند و خواسته یا ناخواسته برای تضعیف اعتماد به نفس ملی تلاش می کنند که ملت باید مراقب اینگونه رخنه ها باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فرایند عقب نشینی در برابر خواست‌های هسته‌ای دشمن درچند سال قبل افزودند: البته این فرایند به ملت ایران و افکار عمومی جهان نشان داد که وعده های غرب توخالی است چرا که تعلیق موقت و داوطلبانه ایران، با سوءاستفاده دشمنان در حال تبدیل شدن به حذف فعالیت‌های هسته‌ای در کشور بود که بنده همان موقع تأکید کردم اگر روند مطالبه پی در پی طرف‌های هسته‌ای ادامه یابد وارد میدان می‌شوم که این کار انجام و روند توقف فعالیتهای هسته ای به روند پیشرفت هسته‌ای تبدیل شد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث در زمینه رخنه های بیگانگان برای تضعیف اعتماد به نفس ملی ،به مسئله رابطه با امریکا اشاره کردند و افزودند: قطع رابطه با امریکا از سیاستهای اساسی ماست البته ما هیچگاه نگفته ایم این رابطه تا ابد قطع خواهد بود بلکه شرایط دولت امریکا به گونه ای است که ایجاد این رابطه اکنون به ضرر ملت است و طبعاً آن را دنبال نمی کنیم.

ایشان در تبیین پیامدهای منفی ایجاد رابطه با امریکا خاطرنشان کردند: اولا این رابطه خطر امریکا را کاهش نمی دهد چرا که امریکا در حالی به عراق حمله کرد که با آن کشور رابطه سیاسی داشت ثانیاً ایجاد رابطه ،امکان نفوذ امریکاییها وزمینه رفت و آمد مأموران اطلاعاتی و جاسوسی آنها در ایران را فراهم می سازد به همین علت برخلاف ادعای برخی افراد پرگو،رابطه با امریکا در حال حاضربرای ملت ایران نفعی ندارد و مطمئناً آن روزی که رابطه با امریکا برای ملت مفید باشد بنده اولین کسی خواهم بود که آن را تأیید می کنم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: برخی ما را به تحریک دشمنی آمریکا متهم می کنند اما خصومت این کشور با ملت ایران ،دشمنی با اصول ملت ایران است و از اول انقلاب وجود داشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای اشکال تراشی های غیرمنطقی و ایراد گرفتن های پی در پی از تصمیمات و عملکرد دستگاه اداره کشور به ویژه دولت را موجب تضعیف نشاط و امید ملت خواندند و خاطرنشان کردند: دولت فعلی مانند هر دولت دیگر خطاها و کاستی هایی دارد که باید دلسوزانه آنها را تذکر داد اما بهانه گیری مدام صحیح نیست .

ایشان با اشاره به پرکاری دولت، از سفرهای استانی آقای رئیس جمهور و هیأت وزیران ابراز خرسندی کردند و افزودند: مطبوعات، رسانه ها و کسانی که امکان سخن گفتن با مردم را دارند از هر کاری ایراد نگیرند ومردم را ناامید کنند این کار به مصلحت کشور نیست.

رهبر انقلاب اسلامی هوچی گری را یکی از روشهای مطبوعات و رسانه های غربی خواندند و با اشاره به تبلیغات این رسانه ها درباره نقض حقوق بشر در ایران افزودند: کسانی که زندان گوانتاناموی وشکنجه گاه ابوغریب آنان ، عرق شرم را بر پیشانی هر انسان باشرفی می نشاند ،ایران و هر دولت مخالفشان را به نقض حقوق بشر متهم می کنند .

حضرت آیت الله خامنه ای تبلیغات درباره فقدان دموکراسی در ایران را از دیگر فشارهای تبلیغاتی – سیاسی غرب برای تضعیف اعتماد به نفس ملت ایران دانستند و افزودند: ملت ایران تقریباً هر سال با شور و نشاط فراوان در یک انتخابات شرکت کرده و در میان رقابتهای جناحهای مختلف افراد مورد نظر خود را برگزیده است و مگر در کشورهای دیگر دموکراسی معنا و مفهومی جز این دارد .

رهبر انقلاب اسلامی تبلیغات منفی درباره مسئله زن را از دیگر اهرمهای فشار سیاسی غرب به ملت ایران خواندند و با اشاره به تضییع آشکار حقوق زنان و پایمال شدن کرامت و شرافت آنان در لیبرال دموکراسی غرب افزودند:‌ دولتهای غربی با وجود فجایعی که در حق زنان انجام می دهند ملت شریف ایران را به تضییع حقوق زنان متهم می کنند امااین هوچی گریها در داخل تاثیری نخواهد داشت .

ایشان در ادامه بحث عوامل تضعیف اعتماد به نفس ملی ،به احتمال حمله امریکا اشاره کردند و افزودند: البته امروز احتمال این مسئله کمتر از گذشته است اما ملت ایران پس از پیروزی انقلاب و به ویژه پس از پایان دفاع مقدس همواره در معرض تهدید نظامی دشمن قرار داشته است وبه هر حال عاملی که می تواند احتمال حمله وخطر دشمن را کاهش دهد نمایش قدرت و اعتماد به نفس ملت ایران است .

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: با وجود کاهش احتمال حمله دشمن ملت و مسئولان باید همیشه هوشیار باشند که به یاری حق هوشیار هستند.

در ابتدای این دیدار دکتر سیدعلی محمد میبدی رئیس دانشگاه یزد در گزارشی از روند توسعه دانشگاههای استان یزد اعلام کرد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 200 دانشجو در یزد مشغول تحصیل بودند اما در حال حاضر بیش از 59 هزار دانشجو در سطوح و رشته های مختلف در حدود 30 دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان یزد از جمله در 21 رشته دکترا به تحصیل مشغولند.

سپس تعدادی از استادان و دانشجویان دانشگاههای یزد، دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف دانشگاهی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیان کردند. اسامی این استادان و دانشجویان عبارت است از:

  • دکتر محمد افخمی اردکانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
  • مهدی زارع، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد به نمایندگی از تشکلهای دانشجویی
  • فاطمه آیت اللهی، دانشجوی نخبه دکترای دندانپزشکی دانشگاه شهید صدوقی
  • نوید نصیرزاده، دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه یزد و نویسنده مقالات برتر علمی
  • علی زنجانی، دانشجوی نمونه مرکز تربیت معلم شهید پاکنژاد
  • ندا سر استاد، دانشجوی ممتاز و نماینده دانشجویان دانشگاه پیام نور
  • حسین زمانیان، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی و برگزیده جشنواره ایده‌های برتر
  • امید ناصری دهکردی، مسئول انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه یزد به نمایندگی از تشکلهای دانشجویی

مهم‌ترین نکاتی که استادان و دانشجویان دانشگاههای یزد در این دیدار بیان کردند به این شرح است:

  • فراهم شدن زمینه نقش آفرینی بیشتر دانشگاهیان و دانشجویان در روند تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله
  • افزایش و تمرکز اعتبارات و امکانات پژوهشی و مدیریت جامع تحقیقاتی در دانشگاه‌ها
  • هوشیاری ملت بویژه دانشجویان در مقابل عملیات روانی و توطئه های تبلیغاتی ـ سیاسی دشمنان
  • بازخوانی و اصلاح نظام آموزش عالی
  • توجه بیشتر مسئولان به فرهنگ به عنوان زیربنای پیشرفت و سعادت جامعه
  • ایجاد فرصت کار دانشجویی برای دانشجویان رشته های مختلف
  • لزوم تقویت بیشتر مراکز تربیت معلم
  • رفع مشکلات موجود در ارتباط دانشگاه و صنعت
  • لزوم افزایش امکانات و اعتبارات دانشگاه پیام نور و تقسیم عادلانه تسهیلات و امکانات میان همه دانشگاه‌ها
  • توجه کامل به نقش دانشجویان نخبه در جنبش نرم افزاری و تولید علم
  • تسهیلات بیشتر برای گسترش ازدواج دانشجویی
  • ضرورت نگاه کلان علمی به مسائل و فعالیتهای سیاسی ـ علمی و فرهنگی دانشجویان
  • و حضور فعال دانشجویان در انتخابات مجلس برای انتخاب نامزدهای اصلح
کد خبر 40832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز