همشهری آنلاین: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تلاشند تا رایانه‌هایی ابداع کنند که در آنها اطلاعات درون مولکول‌های ارگانیک و روی دی‌ان‌ای ذخیره می‌شود.

دی‌ان‌ای

براساس گزارش لايو‌ساينس، گروه فعاليت پروژه‌هاي پژوهشي پيشرفته اطلاعاتي، IARPA، گروهي وابسته به دفتر كل اطلاعات ملي آمريكا كه مسئوليت توليد فناوري‌هايي مخصوص وزارت اطلاعات اين كشور را به عهده دارد،‌ اعلام كرد قصد ساخت دستگاه‌هايي كوچك و كاربردي را دارد كه مي‌توانند اطلاعات را در انبوهي از پليمرها، عبارتي كه به طيفي وسيع از مولكول‌هاي رشته‌اي گفته مي‌شود،‌ ذخيره ساخته و از روي آنها بازخواني كند. پليمرها مي‌توانند داده‌ها را در توالي از اتم‌هاي مجزا يا گروه‌هايي از اتم‌ها ذخيره كنند.

اين پروژه در تلاش است يكي از مشكلات مدرن و رو به رشد جهان فناوري امروز را برطرف سازد: هزينه‌هاي فزاينده ذخيره‌سازي داده‌ها. مراكز داده‌ها در سرتاسر جهان در سال 2016 بيش از 416 تراوات برق مصرف كردند، اين يعني سه درصد از برق مورد نياز جهان، و همچنين اين مراكز دو درصد از گازهاي گلخانه‌اي جهان را نيز توليد كرده‌اند. متخصصان هشدار داده‌اند زمين توانايي دوام آوردن در برابر سير صعودي رشد پايگاه‌‌هاي داده ها را نخواهد داشت.

محققان در سال 2016 دريافتند دي‌ان‌اي مي‌تواند اطلاعات رايانه‌اي را با تراكمي بالاتر و مصرف انرژي كمتر در خود ذخيره‌ سازد و در عين حال مي‌تواند در برابر نوسانات دمايي شديد نسبت به تجهيزات ذخيره‌سازي متداول مقاومت بيشتري از خود نشان دهد. به گفته محققان از دي‌ان‌اي مي‌توان به عنوان حافظه طولاني‌مدت و RAM در رايانه استفاده كرد. با اين‌همه تاكنون كسي راهي براي به‌كارگيري دي‌ان‌اي در مقياس بزرگتر ارائه نكرده‌است.

مقامات IARPA اعلام كردند پروژه جديد كه ذخيره‌سازي اطلاعات مولكولي نام دارد، از سه بخش برخوردار است: برنامه‌اي دو ساله براي يافتن تكنيكي براي ذخيره‌سازي پرسرعت داده روي دي‌ان‌اي و ديگر مولكول‌ها، برنامه‌اي دو ساله براي يافتن راه بازخواني داده‌ها با سرعت بالا از روي دي‌ان‌اي و برنامه‌اي دو ساله براي ايجاد سيستم‌عاملي كه بتواند با كمك دي‌ان‌اي عمل كند.

بسياري از فناوري‌هايي كه IARPA قصد توسعه آنها را دارد در مقياس بزرگ آزمايش نشده هستند،‌از اين رو مشخص نيست محقق شدن ايده رايانه‌هاي روميزي چقدر زمان خواهد برد.

کد خبر 408288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha