همشهری آنلاین: دادگاه تجدید نظر پاریس در پرونده حق مالکیت فیلم نفرین‌شده «مردی که دن کیشوت را کشت» به کارگردانی تری گیلیام به سود تهیه‌کننده پرتغالی رای داد.

مردی که دن کیشوت را کشت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، پس از رونمايي از فيلم تازه گيليام در آخرين روز هفتاد و يكمين جشنواره كن، به نظر مي‌رسيد فيلمساز انگليسي ديگر مشكلي براي اكران عمومي «دن كيشوت» نخواهد داشت اما چند روز پيش قاضي دادگاه تجديد نظر پاريس بر اساس متن قرارداد سال 2016 بين تهيه‌كننده و كارگردان، اعلام كرد تمام حقوق مادي و معنوي فيلم همچنان در اختيار پائولو برانكو است. ضمن اينكه گيليام بايد 10 هزار يورو هزينه اقامه دعوا در دادگاه را به شركت توليد فيلم برانكو بپردازد.

اين در حالي است كه گيليام همچنان معتقد است شركت فيلمسازي آلفاما فيلمز هيچ كمكي به توليد «دن كيشوت» نكرده و به اين ترتيب قرارداد همكاري ميان آنها اعتبار ندارد. راي دادگاه تجديد نظر تازه‌ترين چرخش در پرونده دعواي 18 ماهه ميان برانكو و گيليام براي در اختيار گرفتن حق پخش «مردي كه دن كيشوت را كشت» است. تهيه‌كننده پرتغالي ابتدا مي‌خواست مانع ادامه توليد شود و پس از آن تلاش خود را معطوف جلوگيري از رونمايي در اختتاميه كن كرد. حالا هم قصد دارد جلوي ادامه اكران عمومي فيلم در فرانسه را بگيرد.

برانكو درباره راي دادگاه به اسكرين گفت: «مي‌خواهم زيان‌هاي ناشي از توليد و نمايش فيلم بدون رضايت تهيه‌كننده و شركت آلفاما فيلمز را از تمام طرف‌هاي درگير بگيرم. همه كارهايي كه تا امروز براي به پايان رساندن پروژه انجام شده غيرقانوني بوده و ما در آلفاما قصد داريم علاوه بر گيليام، از شركت فرانسوي كينولوژي هم خسارت دريافت كنيم. حتي آنها كه براي نمايش فيلم در جشنواره كن و فراهم آوردن زمينه اكران در فرانسه همكاري كردند، در اين قانون‌شكني سهيم هستند.»

خوان برانكو، فرزند تهيه‌كننده پرتغالي كه وكالت پدرش را در اين پرونده بر عهده داشت، خبر پيروزي در دادگاه را روز جمعه در توييتر اعلام كرد. اين در حالي است كه حدود پنج هفته از اكران عمومي «مردي كه دن كيشوت را كشت» در فرانسه مي‌گذرد و در اين مدت 110 هزار نفر در سينما به تماشاي آن نشسته‌اند. به اين ترتيب، پرونده دعوا ميان گيليام و برانكو همچنان در دادگاه‌هاي فرانسه ادامه خواهد داشت؛ پروژه‌اي كه توليد آن از حدود 20 سال پيش آغاز شده است.

کد خبر 408211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha