همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مبارزه با اعتیاد جزیره ای است، برنامه ای که همه قبول داشته باشند، وجود ندارد.

اعتیاد

محمد کمالی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: سواد و اطلاعات مردم در این زمینه کم است و در سال‌های گذشته بیش از کاهش تقاضا به کاهش عرضه توجه کرده ایم. به جای مبارزه با عرضه مواد مخدر باید با تقاضای آن مقابله کنیم چرا که در این مبارزه عمدتا روی عرضه متمرکز شده ایم اما سودجویان روی تقاضا سرمایه‌گذاری کرده اند و این امر موجب شده تا مبارزه با اعتیاد، راضی کننده نباشد.

وی گفت: در جنگ با اعتیاد بیشتر به مبارزه با عرضه موادمخدر پرداخته ایم و مبارزه با تقاضا خیلی کمتر بوده است به طور مثال،  مطالعاتی انجام نداده ایم که چرا سن ابتلا به اعتیاد پایین می آید یا چرا اعتیاد در زنان افزایش پیدا می‌کند یا چرا فرد معتاد بعد از ترک دوباره به مصرف رو می‌آورد یا اینکه چرا یک جوان باید به این سمت بیاید.

وی ادامه داد: آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد از زمانی که کشورهای دنیا با عرضه مواد مخدر مبارزه کردند دائما میزان اعتیاد در آن کشورها افزایش یافته و برعکس از زمانی که با تقاضا مبارزه کردند میزان اعتیاد رو به کاهش گذاشته است. بنابراین به نظر می‌رسد باید در سیاست‌گذاری‌های مبارزه با اعتیاد تجدید نظر شود.

  • زمینه‌های تقاضا برای موادمخدر را از بین نبردیم

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: هر چند اقداماتی در مبارزه با اعتیاد در طول سال‌ها انجام شده اما کمرنگ بوده است. یکی از اصلی‌ترین عوامل هم این است که زمینه‌های تقاضا را از بین نبردیم به آن معنا که توسعه ورزش و توسعه سبک زندگی سالم و مهارت‌های زندگی نداشتیم؛ مهارت نه گفتن را به کودکان و خانواده‌ها نیاموخته ایم.

کمالی افزود: فضای اقتصادی و بیکاری، بی مسکنی و تشنج خانوادگی همه از عواملی هستند که می‌توانند در اعتیاد تاثیرگذار باشند و فرد را به سمت مصرف مواد ببرد.

وی ادامه داد: اگر ما مبارزه‌مان را از روی عرضه مواد برداریم و همه جانبه روی تقاضا کار کنیم شاید موفقیت بیشتری کسب کنیم.

  • افزایش مواد جدید اعتیادآور

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: موفقیت‌هایی در زمینه مبارزه با اعتیاد وجود داشته اما راضی کننده نبوده است. سن مصرف مواد پایین‌تر آمده است به طوری که مصرف بین دانش آموزان دبیرستانی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: مواد جدید بیشتر شده و شکل این مواد را تغییر می‌دهند و جایگزین می‌کنند به طور مثال ماده ای که اکنون می‌دهند پارسال نمی‌دادند، یعنی هرچه با عرضه مبارزه کنید از آن سو سیستم عرضه تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی و سواد رسانه ای و سواد سلامت در جامعه در این زمینه کم است و اطلاعات را به اندازه کافی در اختیار جامعه قرار نمی‌دهیم.

  • در مبارزه با اعتیاد جزیره ای عمل می‌کنیم

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به رغم اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، چندگانگی در گروه‌هایی است که در این زمینه کار می‌کنند و برنامه همه جانبه مبارزه با اعتیاد که همه قبول داشته باشند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مورد کاهش تصادفات نیز جزیره ای عمل می‌کنیم و یک برنامه جامع مانند برنامه جامع مدیریت شهری نداریم. اگر برنامه جامع مدیریت شهری در تهران وجود داشته باشد خیلی مشکلات برطرف می‌شود اما این جزیره ای عمل کردن، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

کمالی یادآور شد: اعتیاد یک پدیده چندعاملی است؛ برای مقابله با بیماری مانند سل باید باکتری عامل بیماری را از بین ببریم اما درمورد بیماری قلبی با مشکل مواجه هستیم چونکه فقط یک عامل برای آن وجود ندارد. در باره اعتیاد نیز همین طور است، عوامل بروز آن متعدد است.

کد خبر 408119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha