همشهری آنلاین: دبیر هیات موسس و رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما با اشاره به اینکه علی نصیریان به عنوان فردی مورد وثوق اهالی سینما برای ریاست جشن خانه سینما انتخاب شده است، تاکید کرد: امسال آخرین سالی است که جشن خانه سینما با آیین‌نامه سالانه و یک رییس خارج از هیات رییسه خود برگزار می‌شود.

سینما

به گزارش ايسنا؛ تورج منصوری درباره آخرین جزئیات برگزاری جشن خانه سینما که به ریاست علی نصیریان خواهد بود و نیز داوری آن، بیان کرد: داوری جشن امسال نیز همانند سال قبل براساس شیوه آکادمی و اساسنامه تدوین شده جلو خواهد رفت؛ یعنی هر کدام از شاخه‌ها پنج کاندیدا را معرفی می‌کنند و مجموعه شاخه‌های مختلف به بهترین کاندیداها رأی می‌دهند و در نهایت یک نوع همه‌پرسی در سینما از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ داور انجام خواهد شد که از این طریق بهترین‌هایی که توسط شاخه‌های خود معرفی شدند با یک ایده و عقیده عمومی در سینما برگزیده می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه این همان شیوه‌ای است که در آکادمی‌ها و در تمام دنیا استفاده می‌شود و شیوه‌ای تجربه شده است، افزود: ما جشن بیستم خانه سینما را با آیین‌نامه مربوط به جشن بیستم برپا می‌کنیم و ان‌شاءالله بلافاصله پس از جشن و ثبت اساسنامه انجمن عالی هنرها و فنون سینما، روش برگزاری جشن طبق انجمن عالی دنبال خواهد شد؛ یعنی از دید ما امسال آخرین سالی است که جشن را با آیین‌نامه سالانه و البته با اتکاء بر اساسنامه برگزار می‌کنیم و از سال آینده طبق آنچه در انجمن عالی تعیین شده پیش می‌رویم.

به گفته وی مراحل قانونی ثبت انجمن عالی هنرها و فنون سینما توسط هیات اجرایی خانه سینما و وکلای این نهاد صنفی در حال پیگیری است.

منصوری در ادامه گفت: از آنجا که در آخرین سال اجرای آیین‌نامه‌ای جشن هستیم و از سال آینده وارد دوره جدیدی خواهیم شد، طبیعتا این مساله مهم بود که چه کسی رییس جشن باشد تا مورد وثوق همه افراد حاضر در سینما باشد. بر این اساس گفت‌وگوهای زیادی انجام شد، اما پس از بررسی فراوان به نظر رسید آقای نصیریان مناسب‌ترین فرد برای این دوره هستند چون هیچ‌گونه جو منفی در حاشیه انتخاب ایشان نیست. آقای نصیریان متعلق به تئاتر و سینما هستند و بدون استثناء با هر کسی، با هر ایده فرهنگی و سیاسی صحبت کردم ایشان را به عنوان یک فرد کاملا بی‌حاشیه و مثبت ارزیابی می‌کرد. در نتیجه انتخاب آقای نصیریان به عنوان آخرین رییس جشنی که بیرون از هیات رییسه و جدا از ساختار آکادمی و انجمن عالی برگزار می‌شود صورت گرفته و به نظرم با شیب ملایم و کم حاشیه‌ای ما را به سال آینده رهنمون خواهند کرد.

وی تأکید کرد: پس از ثبت انجمن عالی هنرها و فنون سینما و ایجاد تشکیلات دفتری شاخه‌ها، رییس جشن به طور اتوماتیک بر اساس اساسنامه، همان رییس انجمن عالی خواهد بود و فردی خارج از هیات رییسه وارد حوزه ریاست جشن نخواهد شد. بنابراین امیدواریم استاد نصیریان به عنوان یکی از هنرمندان شاخص کشور آخرین سال را با برگزاری آرام و بی‌حاشیه ما را به سال بعد و شکل‌گیری انجمن عالی برسانند.

منصوری درباره اعضای هیات رییسه هم گفت: این هیات رییسه شامل ۱۵ نفر از شاخه‌های مختلف می‌شود به همراه یک عضو هیات مدیره خانه سینما به عنوان نماینده این نهاد صنفی و مدیرعامل خانه سینما که به جلسات رسمیت می‌بخشند، اما حق رأی فقط برای همان ۱۵ نفر است.

او یادآور شد: این هیات رییسه فعلی که در واقع هیات موسس انجمن عالی هم هست و اساسنامه را تدوین و بازنگری کرده، فردی را برای تشکیلات خود به عنوان دبیر انتخاب کردند که بنده در این مدت فعالیت کردم و ان‌شاءالله پس از تأسیس کامل، مأموریت من نیز به پایان خواهد رسید و بعد از آن کار را با ساختار اساسنامه دنبال خواهیم کرد.

کد خبر 408098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha