زن جوانی که به اتهام قتل شوهرش بازداشت شده در شرایطی که قرار بود با برگزاری مراسم قسامه به قصاص محکوم شود به‌دلیل اینکه اولیای دم نتوانستند ۵۰نفر را برای ادای سوگند در دادگاه حاضر کنند در یک قدمی آزادی از زندان قرار گرفت.

prisoner

به گزارش همشهری، صبح دومین روز از فروردین‌ماه سال 94مردی به طرز عجیبی در خانه اش واقع در منطقه نعمت آباد جان باخت.با وجود اینکه به‌نظر می‌رسید او با ضربه چاقو به قتل رسیده همسرش ادعا می‌کرد شوهرش بعد از درگیری با او خودزنی کرده است. چند روز بعد پزشکی قانونی اعلام کرد که مرد جوان خودکشی نکرده بلکه به قتل رسیده است. به این ترتیب همسرش به اتهام قتل او بازداشت و در دادگاه محاکمه شد.

در نخستین جلسه محاکمه که در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد زن جوان ادعا کرد که شوهرش خودکشی کرده و او در مرگش نقشی ندارد. او گفت: من و شوهرم چون بچه دار نمی‌شدیم با هم مشکل داشتیم و گاهی با هم درگیر می‌شدیم. روز حادثه باز با هم درگیر شدیم و شوهرم با چاقو به‌خودش ضربه زد. با وجود ادعای بی‌گناهی این زن قضات دادگاه وی را در مرگ شوهرش مقصر تشخیص دادند و به قصاص محکوم کردند. با وجود این وقتی پرونده روی میز قضات دیوان‌عالی کشور قرار گرفت آنها رأی دادگاه را نقض کردند و پرونده دوباره به دادگاه فرستاده شد.

در دور دوم رسیدگی به این پرونده قضات دادگاه پرونده را از موارد لوث تشخیص و به برگزاری مراسم قسامه حکم دادند. براساس این رأی اولیای دم مقتول باید 50نفر از بستگان نسبی خود را در دادگاه حاضر می‌کردند که آنها سوگند یاد کنند که زن جوان قاتل شوهرش است. در مراسم قسامه که دیروز برگزار شد اولیای دم اعلام کردند نمی‌توانند 50نفر را به دادگاه بیاورند.

طبق قانون درصورتی که اولیای دم نتوانند 50نفر را در دادگاه حاضر کنند می‌توانند رد قسم انجام دهند تا متهم خودش 50مرتبه قسم بخورد که قاتل نیست. در این صورت او از اتهام قتل عمد تبرئه می‌شود. در جلسه دیروز اما اولیای دم حاضر نشدند رد قسم انجام دهند. به این ترتیب ختم جلسه اعلام شد و هیأت قضایی برای تصمیم‌گیری در این‌باره وارد شور شدند. طبق قانون درصورتی که اولیای دم حاضر به رد قسم به متهم نشوند دادگاه حکم به توقف دعوی می‌دهد. به این معنا که نه‌تنها حکم قصاص صادر نمی‌شود بلکه متهم آزاد می‌شود.

کد خبر 408029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha