همشهری آنلاین: مطالعه نقدها و یادداشت‌های نوشته‌شده بر ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد حوزه نقد و تحلیل سینمایی همچنان در تسلط نویسندگان مرد و سفیدپوست است.

جین سیسکل و راجر ایبرت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، يافته‌هاي پژوهش تازه مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاري آننبرگ در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي نشانگر آن است كه از حدود 20 هزار نقد نوشته‌شده بر فيلم‌هاي برتر سال 2017 در سايت معتبر راتن توميتوز حدود 78 درصد به قلم مردان است و 22 درصد به قلم زنان. همين نسبت تقريبا در بخش «منتقدان برتر» هم برقرار است؛ منتقداني كه نوشته‌هايشان در رسانه‌هاي جريان اصلي منتشر مي‌شود. در اين بخش هم برتري 76 به 24 به نفع مردان است.

در اين پژوهش وقتي نوبت به بررسي نژاد نويسندگان مي‌رسد، اوضاع بسيار بدتر است. بر اساس گزارش «انتخاب منتقدان؟» مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاري آننبرگ، 82 درصد نقدها كار منتقدان سفيدپوست و 18 درصد كار منتقداني با پسزمينه قومي و نژادي ناشناس‌تر است. اين نكته تاسف‌بارتر را هم نبايد از نظر دور داشت كه با وجود مشاركت 67 درصدي منتقدان مرد سفيدپوست در نگارش نقدها، زنان رنگين‌پوست سهمي 2.5 درصدي دارند. زنان سفيدپوست 22 درصد نقدها را مي‌نويسند و مردان رنگين‌پوست 9 درصد.

مارك چوييتي، نويسنده ارشد گزارش «انتخاب منتقدان؟» درباره يافته‌هاي پژوهش مي‌گويد: «حتي در ميان منتقدان ارشد هم نوشته‌ها و يادداشت‌هاي مردان سفيدپوست در مقايسه با زنان و رنگين‌پوستان سهم اصلي را در محافل رسمي و گفتگوها به خود اختصاص مي‌دهند. نگاهي دوباره به تعريف منتقد برتر يا به بيان ساده‌تر گسترده‌تر كردن شيوه انتخاب منتقدان مي‌تواند فرصتي مناسب براي شنيده شدن صداهاي مختلف در فضاي منتقدان باشد.»

از ديگر آمارهاي قابل توجه اين پژوهش، نسبت ميان نويسندگان مرد و زن است. بر اين اساس، از 1648 نويسنده فعال در بخش نقد فيلم 68 درصد مرد و 32 درصد زن هستند. ضمن اينكه مردان رنگين‌پوست فقط 15 درصد اين تعداد را تشكيل مي‌دهند و سهم زنان رنگين‌پوست 9 درصد است. نويسندگان مرد سفيدپوست بيشترين نقدها را مي‌نويسند و ميانگين تعداد نقدهاي سالانه آنها شش مورد است. در حالي كه زنان رنگين‌پوست هر سال فقط دو نقد مي‌نويسند.

پژوهشگران مدرسه آننبرگ در پايان گزارش خود پيشنهاد داده‌اند براي بهتر شدن اوضاع تنوع نژادي و قومي در عرصه نقد فيلم بايد شيوه «30/30/20/20» با در نظر گرفتن تركيب جمعيت آمريكا به كار گرفته شود. به اين معني كه سهم منتقدان مرد سفيدپوست از 63 درصد فعلي به 30 درصد كاهش يابد و همين نسبت و تناسب براي ديگر گروه‌هاي نژادي و قومي ادامه يابد.

کد خبر 407823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha