سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ با دفاع از خود در برابر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا این تحقیقات را " برخلاف قانون اساسی" دانست و اظهار کرد که "حق مسلم" دارد تا در صورت اعلام مجرمیت، طبق اختیارات قانونی خودش را عفو کند.

ترامپ

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این که به گفته بسیاری از کارشناسان این دو ادعا از جانب دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مبنای قانونی قوی‌ ندارند، چنین اظهاراتی نشانگر آن است که او دفاع از خود در برابر تحقیقات در خصوص تبانی کمپین انتخاباتی‌اش با روسیه را تشدید کرده است.

ترامپ در توییتر خود نوشت: همان طور که شمار متعددی از کارشناسان حقوقی گفته‌اند، من حق مسلم دارم که عفو خودم را اعلام کنم، اما چرا باید چنین کاری کنم وقتی که هیچ خطایی انجام نداده‌ام؟

این نخستین بار است که دونالد ترامپ قدرت عفو خود را مطرح می‌کند و این مساله‌ای است که پیش از این هیچ‌گاه در دادگاه صورت نگرفته است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که کاخ سفید و تیم رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا برای مرحله نهایی قضایی احتمالی بر سر گفت‌وگوی ترامپ با بازرسان و احتمال متهم شدن او در پی این تحقیقات آماده می‌شوند.

با این که در جریان رسیدگی به این پرونده، مولز ۱۹ فرد و سه نهاد را متهم کرده اما هنوز اتهاماتی را علیه شخص رییس جمهور مطرح نگرده است. اما سوالاتی که از جانب تیم رسیدگی به این پرونده به کاخ سفید ارسال شده نشانگر آن است که مولر در حال بازرسی اقدامات ترامپ، از جمله عزل جیمز کومی، مدیر سابق اف بی آی است.

از سوی دیگر چاک گراسلی، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: اگر به رئیس‌جمهور گفته شده می‌تواند خودش را عفو کند، باید وکیل دیگری اختیار کند.

وی تاکید کرد: اگر من رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بودم و وکیلی داشتم که به من می‌گفت می‌توانم خودم را عفو کنم حتما وکیل جدیدی اختیار می‌کردم.

کد خبر 407316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha