دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان حضور شخصیت‌های زن در مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» از ۱۵ درصد در ۱۹۷۷ آغاز شده و در ۴۰ سال اخیر هرگز به مرز ۵۰ درصد نرسیده است.

جنگ ستارگان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، نتايج يك پژوهش تازه در دانشگاه گلاسگو نشان مي‌دهد در نخستين فيلم «جنگ‌هاي ستاره‌اي» به كارگرداني جورج لوكاس شخصيت‌هاي زن شامل روبات‌ها و بيگانه‌ها در مجموع فقط در 15 درصد از زمان فيلم حضور داشتند. دكتر ربكا هريسن، استاد دانشگاه گلاسگو در توضيح شيوه اندازه‌گيري اين حضور مي‌گويد: «زنان روي پرده شامل شخصيت‌هاي بدون ديالوگ، زنان حاضر در پسزمينه يا زناني كه با جلوه‌هاي ويژه خلق شده‌اند نمي‌شود.»

در اين پژوهش تازه‌ترين فيلم از مجموعه «جنگ‌هاي ستاره‌اي» يعني «سولو» در نظر گرفته نشده و «آخرين جداي» كه سال گذشته روانه پرده سينماها شد، با اختصاص سهم 43 درصد به زنان فعال در صدر قرار گرفته است. «نيرو برمي‌خيزد» سال 2015 با 37 درصد، «روگ وان» سال 2016 با 35 درصد، «بازگشت جداي» سال 1983 با 23 درصد و «امپراتوري ضربه مي‌زند» سال 1980 با 22 درصد به ترتيب بيشترين حجم حضور زنان را روي پرده داشته‌اند.

نكته جالب و عجيب در اين ميان، سهم ناچيز زنان در سه‌گانه «تهديد شبح»، «حمله كلون‌ها» و «انتقام سيث» است كه زنان در آنها به ترتيب 20، 18 و 17 درصد سهم دارند. اين در حالي است كه ناتالي پورتمن به عنوان يك ستاره هاليوودي در اين سه‌گانه يكي از نقش‌هاي اصلي را ايفا مي‌كند اما آنچه باعث شده سهم زنان در سه فيلم كم باشد، بي‌اثر و بدون ديالوگ بودن حضور پورتمن در روند داستان و ماجراهاست.

«آخرين جداي» در شرايطي در اين پژوهش زن‌محورترين فيلم مجموعه «جنگ‌هاي ستاره‌اي» نام گرفته كه اوايل سال جاري ميلادي يكي از طرفداران مجموعه نسخه‌اي «بدون زن» از آن تدوين كرده بود! در اين نسخه با حذف تمام صحنه‌هاي مربوط به حضور مثبت زنان، فقط 46 از فيلم 152 دقيقه‌اي «آخرين جداين باقي مانده بود.

کد خبر 407274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha