شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه‌های سیما به مناسبت فرا رسیدن چهاردهم خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ ویژه برنامه‌هایی را تولید و آماده پخش کرده است.

به گزارش تسنيم پخش مستند، برنامه‌های ترکیبی، ارتباط زنده با اماکن متبرکه و ... از جمله برنامه‌هایی است که شبکه‌های سیما به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، یوم الله پانزده خرداد شب های قدر و همچنین روز قدس تدارک دیده‌اند.

  • شبکه یک سیما

از امروز شنبه دوازدهم خرداد تا روز جمعه هجدهم خرداد بعد از اخبار ساعت 14 «مداحی‌های» مناسب این ایام به مدت 8 دقیقه پخش خواهد شد. یکشنبه سیزدهم خرداد ساعت 16:30ویژه برنامه رحلت با موضوع «مروری بر زندگی امام خمینی (ره)» به مدت 25 دقیقه پخش می‌شود.

پخش مستند ویژه 3 قسمتی با موضوع «انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی» از دیگر برنامه‌های شبکه یک سیماست که از یکشنبه تا سه شنبه سیزدهم تا پانزدهم خردادماه ساعت 23:15 و تکرار آن روز بعد ساعت 10:15 پخش می‌شود.

چهاردهم خرداد و در سالروز رحلت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی از ساعت 18:20 ویژه برنامه‌ای با موضوع «مروری بر فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و نقش مهم امام خمینی در هدایت انقلاب و حضور مردم در عرصه‌های مختلف از جمله وداع با رهبر کبیر انقلاب اسلامی» پخش می‌شود.

برنامه «طرحی برای فردا» با محوریت سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع مروری بر اهداف انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی هم از دوشنبه تا چهارشنبه چهاردهم تا شانزدهم خردادماه ساعت 11 به مدت 65 دقیقه تدارک دیده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را مشاهده کنند. همچنین به مناسبت یوم الله پانزدهم خرداد روز سه شنبه ساعت 14:15 ویژه برنامه‌ای با موضوع «مروری بر فاجعه 15 خرداد و کشتار جمع زیادی از مردم توسط رژیم شاهنشاهی» پخش می‌شود.

با توجه به نزدیک شدن به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به نام روز قدس نامگذاری شده از روز چهارشنبه تا جمعه شانزدهم تا هجدهم خردادماه حدود ساعت 13:15، ویژه برنامه‌هایی 25 دقیقه‌ای تدارک دیده شده که با تحلیلی بر سیاست رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین‌های فلسطین بر اهمیت حمایت جهانیان به ویژه مسلمانان از مردم مظلوم فلسطین تاکید می‌کند.

شبکه یک همچنین به مناسبت شب‌های قدر، از ساعت 24 یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ارتباط مستقیمی با مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برقرار و مراسم احیای شب های قدر را به طور مستقیم از این مکان مقدس برای بینندگان شبکه یک پخش می‌کند.

پخش هفت فیلم سینمایی از روز دوشنبه تا جمعه چهاردهم تا هجدهم خردادماه از دیگر تدارکات شبکه یک است که در دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی تقدیم بینندگان این شبکه می‌شود.

فیلم تلویزیونی «کیلومتر 14» به کارگردانی جواد افشار روز دوشنبه چهاردهم خردادماه، فیلم «ستاره باران» به کارگردانی بهمن زرین‌پور سه‌شنبه پانزدهم خرداد‌ماه و فیلم تلویزیونی «سکوت خدا» به کارگردانی راما قویدل چهارشنبه شانزدهم خردادماه، ساعت 9 صبح پخش خواهند شد.

فیلم‌های «صنوبر» به کارگردانی مجتبی راعی روز دوشنبه چهاردهم خردادماه، فیلم «ترم زمستانی» به کارگردانی رضا بهشتی روز سه‌شنبه پانزدهم خردادماه، فیلم «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی روز چهارشنبه شانزدهم خردادماه و فیلم «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری روز جمعه هجدهم خردادماه ساعت 16 پخش خواهند شد.

  • شبکه دو سیما

مستند «یوم الله» کاری از گروه سیاسی شبکه دو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی نعمت‌اللهی ساعت 20 روز سه شنبه پانزدهم خرداد روانه آنتن خواهد شد. این مستند با استفاده از تصاویر و منابع آرشیوی به عوامل، بسترهای و زمینه‌های شکل گیری قیام پانزدهم خرداد می‌پردازد. زمینه شکل گیری این قیام مخالفت و اعتراض نیروهای مذهبی به رهبری امام خمینی (ره) به تغییر قانون انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی و اصلاحات ارضی شاه بود که به دستگیری و زندانی نمودن بنیانگذار انقلاب اسلامی منجر شد. این اتفاق؛ اعتراضات مردمی را در شهرهای مختلفی از سراسر کشور برانگیخت که توسط نیروهای سرکوبگر رژیم پهلوی به شدیدترین حالت به خاک و خون کشیده شد. می‌توان گفت قیام پانزده خرداد سر آغاز تحوّلات و دگرگونی‌های شگفت‌آوری شد که به حق می‌توان از آن به عنوان «یوم‌اللّه» نام برد.

ویژه برنامه «جانب عشق» عنوان تدارک دیگری است که به بررسی و شناخت میراث انقلابی امام خمینی(ره) و آینده آن اختصاص دارد و با اجرای کوروش علیانی و علی درستکار روانه آنتن می‌شود. این ویژه برنامه با تمرکز بر شناخت میراث انقلابی و معنوی رهبرکبیر انقلاب اسلامی و تحولات ایجاد شده پس از انقلاب در ابعاد مختلف به ماحصل این تغییرات در ادبیات سیاسی ایران و جهان می‌پردازد. گفتگو در خصوص مدل تاثیرگذاری امام(ره) بر اندیشه توده‌های جامعه و توجه به ملازمت سلوک سیاسی و عرفانی ایشان از جمله موضوعات مطرح شده در برنامه است. نگاه این برنامه با توجه به نقش امام خمینی (ره) در معماری بنای انقلاب اسلامی، معطوف به آینده انقلاب است و به این مساله می‌پردازد که ارزش های انقلاب برای نسلی که امام را ندیده‌اند و در آستانه 30 سالگی قرار دارند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد و ادامه این مسیر به چه صورتی خواهد بود. جانب عشق با حضور کارشناسان وجوانان نخبه دهه 50 و 60 به موضوع امام (ره) و آینده انقلاب می‌پردازد و آن را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. گفتنی است «جانب عشق» در طول برنامه علاوه بر پخش بخش‌هایی مستند از زندگی امام خمینی (ره) و سخنان ایشان از گفتگو با آیت‌الله امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، آیت‌الله هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، دو تن از شاگردان حضرت امام (ره)؛ آیت الله سجادی عضو خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام رضوی کشمیری و چند تن از اساتید دانشگاهی بهره می‌برد. بهره‌گیری از مستندهای ویژه و گفتگو با رسول صدرعاملی، سعید رضا عاملی، دکتر رضوان، محمد رستگار و برخی دیگر از نویسندگان و صاحبنظران فرهنگی از دیگر بخش های برنامه «جانب عشق» خواهد بود. ویژه برنامه «جانب عشق» کاری است از گروه دانش و اقتصاد به تهیه کنندگی مجید احسانی نیک؛ که دوشنبه تا پنجشنبه (چهاردهم تا هفدهم خرداد) ساعت 15 در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو قرار دارد.

شبکه دو سیما در لیالی نورانی قدر ویژه برنامه‌های خود را از ساعت 23:15 از آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به صورت زنده تقدیم بینندگان این شبکه می‌کند. قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی در سوگ حضرت علی(ع) یکشنبه سیزدهم خرداد توسط حاج سید علی حسینی‌نژاد و سخنرانی و احیای شب نوزدهم توسط آیت الله سعیدی تا ساعت 2:15 ادامه خواهد داشت.

سه شنبه پانزدهم خرداد مصادف با شب بیست و یکم ماه رمضان و شهادت امام اول شیعیان از ساعت 23:15 قرائت دعای جوشن کبیر و عزاداری توسط حاج حسن شالبافان شروع شده و در ادامه سخنرانی و احیای شب قدر توسط حجت‌الاسلام رئیسی پخش خواهد شد. همچنین پنجشنبه هفدهم خرداد مصادف با شب بیست و سوم ماه رمضان دعای جوشن کبیر و عزاداری توسط حجت الاسلام بحرانی و مناجات با نوای حاج محمدرضا عاصی قرائت می‌شود. سخنرانی و احیای شب قدر نیز توسط حجت‌الاسلام میرباقری انجام خواهد شد.

یکی دیگر از تدارکات شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی موسوی است که از نجف اشرف، مسجد کوفه و کربلا تقدیم بینندگان خواهد شد. این برنامه با حضور کارشناسان مختلفی چون حجت‌الاسلام سرلک و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت همچنین شعرخوانی توسط شاعران آیینی همچون سیدحمید برقعی روانه آنتن می‌شود.

«کوی محبت» این هفته در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت 19:15 و دوشنبه و چهارشنبه ساعت 23:15 از این شبکه پخش خواهد شد. این برنامه در گفتگو با کارشناسان مذهبی، پخش تصاویر و پوشش مناسک مذهبی ویژه لیالی قدر در این مکان مقدس تلاش می‌کند حال و هوای متفاوتی برای مخاطبان خود فراهم نماید.  پخش مناجات خوانی حاج محمود کریمی، مداحی، نیایش و سخنرانی‌های ویژه شب های قدر نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در شبکه دو سیماست که طی این شب‌ها به مخاطبان تقدیم خواهد شد.

  • شبکه سه سیما

مجموعه مستند «ادب حضور» در 5  قسمت30  دقیقه ای به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به نقش اجتماعی هیئات مذهبی در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب کرمانشاه و کوهبنان کرمان می پردازد. این مجموعه برنامه از نیمه رمضان و در دهه اکرام (میلاد امام حسن (ع)) تا لیالی قدر پخش خواهد شد. شنبه، یکشنبه و پنجشنبه 12، 13 و 17 خرداد از ساعت 17، دوشنبه و سه شنبه 14 و 15 خرداد ساعت 22:15  از شبکه سه سیما پخش خواهد شد .

ویژه برنامه شب‌های قدر به تهیه کنندگی هادی آشتیانی در 3 قسمت شامل قرائت دعای جوشن کبیر از امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و همچنین به جا آوردن مراسم احیا با حضور حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان از حسینیه همدانی‌ها برای شب های نوزدهم (یکشنبه 13 خرداد)، بیست و یکم (سه شنبه 15 خرداد) و بیست و سوم (پنجشنبه 17 خرداد) ماه مبارک رمضان به صورت زنده از ساعت 23:45 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد .

مجموعه برنامه «در آستان خورشید» به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی است که به صورت مستقیم در 3 قسمت 60 دقیقه‌ای یکشنبه سیزدهم خرداد از مسجد کوفه، سه شنبه پانزدهم خرداد از نجف اشرف، حرم مطهر حضرت علی (ع) و پنجشنبه هفدهم خرداد از کربلا، حرم مطهر حضرت سیدالشهدا حضرت امام حسین (ع) از ساعت 22:30 روانه آنتن خواهد شد .این برنامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که با اجرای محمدحسین صیرفی میزبان حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه خواهد بود و به مبحث عوامل و دلایل شهادت امیرالمومنین(ع) می‌پردازد .«موکب ثارالله» عنوان برنامه‌ای است که در لیالی قدر در 5 قسمت  15 دقیقه‌ای، عزاداری هیئت ثارالله زنجان با مداحی حاج مهدی رسولی را از یکشنبه 13 تا پنجشنبه هفدهم خرداد بعد از اخبار شبانگاهی به تصویر می‌کشد.

"برکت"، "سیانور"، "دریاچه ماهی" و "فیلادلفی" فیلم‌های سینمایی سیمای خرداد

فیلم های  سینمایی و تلویزیونی "برکت"، "سیانور"، "دریاچه ماهی" و "فیلادلفی" از دوشنبه چهاردهم تا  پنجشنبه هفدهم خردادماه  از ساعت 10:15 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد. فیلم تلویزیونی "برکت" به کارگردانی بهادر اسدی، دوشنبه چهاردهم خرداد ساعت   10:15  از شبکه سه سیما پخش می‌شود .در این فیلم تلویزیونی بازیگرانی چون پروانه معصومی، جعفر دهقان، افشین نخعی، پرستو صالحی، مریم خدارحمی، صفا آقاجانی و حامد وحید به ایفای نقش می‌پردازند. "برکت" در قالب داستانی بدیع و جذاب به حضور اقشار مختلف مردم در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام می‌پردازد، این فیلم محصول1389 سیما فیلم  است .

فیلم سینمایی "سیانور" به  نویسندگی  مسعود احمدیان و کارگردانی بهروز شعیبی ، سه شنبه پانزدهم خرداد ساعت 10:15 روانه آنتن  می‌شود. این  فیلم سینمایی به تهیه کنندگی سید محمود رضوی  محصول ایران در سال 1394 است که  مهدی هاشمی، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی و پدرام شریفی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم بازگو کننده اختلافات میان دو دسته در سازمان مجاهدین خلق و درگیری میان چهره‌های کلیدی آن در متن یک داستان عاشقانه نافرجام است.داستان "سیانور" در دهه 1350 می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‌شود.

فیلم سینمایی "دریاچه ماهی"  به نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی  مریم دوستی که چهارشنبه شانزدهم خرداد ساعت 10:15 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد. این  فیلم سینمایی محصول ایران در سال  1395  به تهیه کنندگی سعید سعدی است که  افشین هاشمی، نادر فلاح، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، علی دهکردی و حدیثه تهرانی در آن  به ایفای نقش پرداخته‌اند.  فیلم "دریاچه ماهی" نگاهی به وقایع پس از جنگ ایران و عراق دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود.

فیلم سینمایی "فیلادلفی"  به کارگردانی  اسماعیل رحیم‌زاده و سید مجتبی اسدی‌پور  است که پنجشنبه هفدهم خرداد ساعت 10:15 از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این فیلم  ضد اسرائیلی محصول 1389 ایران است که چنگیز وثوقی، علی اوسیوند و فلور نظری در آن بازی کرده‌اند . این  فیلم سینمایی  درباره گروهی است که برای انجام  فعالیت بشردوستانه تصمیم می‌گیرند تا آذوقه و وسایل پزشکی را از طریق تونل‌های زیر زمینی گذرگاه رفح به محاصره‌شدگان غزه برسانند.

  • شبکه پنج سیما

مستند «یادها» ویژه ارتحال حضرت امام خمینی(ره) از دوشنبه چهاردهم خردادماه ساعت 7:40 صبح پخش می‌شود. این مستند 4 قسمتی به تهیه کنندگی سعید عباسی تهیه و تولید شده است و این مستند، زندگی و سیره حضرت امام خمینی (ره) و خاطرات شخصیت‌های سیاسی دوران امام (ره) را بررسی می‌کند. «مادرانه» کاری از گروه خانواده نیز از دوشنبه چهاردهم خردادماه ساعت 12 پخش می‌شود. برنامه «مادرانه» روز دوشنبه به زندگی شهید سیادت و روزهای پانزدهم و شانزدهم خردادماه نیز به زندگی شهید مظفری می‌پردازد.

برنامه جشن رمضان نیز در روزهای چهاردهم و پانزدهم خردادماه معطوف به این مناسبت بر روی آنتن می رود. این برنامه ساعت 21:30 بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

  • شبکه مستند

«روایتی از ملاقات در مدار بسته» مستندی است که در ساعت 20 روز یکشنبه سیزدهم خرداد پخش می‌شود و به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده تولیدشده است. این مستند به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، نویسندگی مهدی جوزایی و با صدای ناصر طهماسب در خانه مستند انقلاب اسلامی تولیدشده است. «روایتی از ملاقات در مدار بسته» به زندگی معمار انقلاب اسلامی پرداخته و به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

مستند «پدر، پسر، گلوله» به کارگردانی امیر اصانلو نیز روایتی از زندگی پرتلاطم یک سرباز روستایی از زمان حضور در گارد جاویدان شاه تا مفقودالاثر شدن پسرش در جنگ تحمیلی است. این مستند که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولیدشده درباره یک سرباز روستایی است که به گارد جاوید شاه پیوسته و به دلیل نزدیکی به تیم امنیتی شاه، در فرآیند تبعید امام خمینی به عراق حضور داشته است، او پس از پیروزی انقلاب نیز برای دفاع از کشور به جبهه‌های جنگ می‌رود. این مستند دوشنبه 14 خرداد ساعت 20 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

مستند «جنگ، دوربین، من» تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساسان فلاح فر روایتی از رشادت‌های مجاهدان رسانه‌ای فاطمیون درنبرد علیه نیروهای تکفیری در سوریه است. در این مستند راوی که یک مستندساز افغان است با دوربین به خط مقدم نبرد با تروریست‌های داعش می‌رود و یکی از عملیات‌های مهم لشگر فاطمیون و سلحشوری مدافعان حرم افغان را به تصویر می‌کشد. «جنگ، دوربین، من» روایت بی‌واسطه‌ای از مجاهدت رسانه‌ای آن‌هایی است که با دوربین‌هایشان به جنگ با دشمن می‌روند و علاوه بر ثبت تصاویر برای باقی ماندن در تاریخ به ما نشان می‌دهند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. این مستند که در بسیج سازمان صداوسیما تهیه‌شده و مرکز رسانه‌ای فاطمیون مجری طرح آن است، سه‌شنبه پانزدهم خرداد ساعت 19:30 در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد.

مستند «امام ما» کاری از خانه مستند انقلاب اسلامی است که درباره ویژگی‌های بارز شخصیتی و سیاسی امام خمینی(ره) در طول سال‌های مبارزه با رژیم شاه، یکشنبه سیزدهم خرداد، ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌شود. در این فیلم تصاویر مستند و کمتر دیده شده ای از دوران مبارزات انقلابی امام و نیز رویدادهای سال های پیش از پیروزی نهضت اسلامی همراه با گفتار متن به نمایش در می‌آید.

مستند «تشییع بزرگ» روایتی از وداع ملت ایران با پیکر امام خمینی(ره) از زبان خلبانان بالگرد حامل پیکر مطهر ایشان هم دوشنبه چهاردهم خرداد، هم زمان با سالروز رحلت امام راحل، ساعت 15:30 پخش خواهد شد. این مستند روایتگر بزرگ‌ترین تشییع جنازه تاریخ بشر است که در ایران و در هنگام وداع ملت با امام و مقتدایشان به ثبت رسید؛ خلبانانی که بالگرد را هدایت می‌کردند خاطرات زیادی از آن روز حزن‌انگیز به یاد دارند که در این مستند به روایت آن ها می‌پردازند، اتفاقاتی که شاید کمتر کسی در کشورمان از آن ها مطلع باشد. مصطفی فتاحی تهیه‌کنندگی «تشییع بزرگ» را برعهده داشته است.

»قصه‌های انقلاب» مجموعه مستندی است که به رویدادهای مهم نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) می‌پردازد و یکی از قسمت‌های آن راجع به قیام پانزدهم خرداد سال 1342 است؛ داستان این قسمت از اسفندماه سال 1341 روایت می‌شود، مجموعه «قصه‌های انقلاب» مستندی است که با استفاده از تصاویر آرشیوی و همچنین تکنیک کامیک موشن، روایت گر روزهایی است که نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و بالید تا سرانجام به نهال جمهوری اسلامی تبدیل شد و بعد از 37 سال، شاهد به ثمر نشستن و بدل شدن آن به درختی تنومند هستیم. مهدی شامحمدی نویسنده و کارگردان و رضا سرشار، راوی این مستند هستند که قرار است چهارشنبه شانزدهم خرداد، ساعت 6:00 از شبکه افق پخش شود. میان برنامه‌ها و وله‌های تصویری متعددی نیز با موضوع سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام پانزدهم خرداد در شبکه افق تولید شده که در فواصل زمانی مختلف طی این روزها پخش می‌شود.

کد خبر 407135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha