جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رنگ‌های زرد تابلوهای آفتابگردان ونسان ونگوگ زیر نور مصنوعی رو به قهوه‌ای شدن می‌روند.

گل های آفتابگردان ونسان ونگوگ

تازه‌ترین آزمایش‌های اشعه ایکس نشان می‌دهد رنگ‌های زرد تابلوهای آفتابگردان ونسان ونگوگ زیر نور مصنوعی تازگی خود را از دست می‌دهند و به رو به قهوه‌ای شدن می‌روند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، مديران موزه ونگوگ در آمستردام در حال بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي‌توان تابلوهاي آفتابگردان را در شرايط فعلي موزه نگه داشت يا نه. يك فناوري تازه ثابت كرده است به دليل استفاده نقاش نامدار هلندي از رنگ‌هاي حساس به نور در خلق آفتابگردان‌ها، اين تابلوها به تدريج تازگي و طراوت خود را از دست مي‌دهند و رنگ زرد آنها به قهوه‌اي زيتوني متمايل مي‌شود.

بر اساس آنچه از آزمايش‌ها به دست آمده، ونگوگ براي كشيدن آفتابگردان‌ها از دو نوع رنگ زرد متفاوت استفاده كرده كه يكي از آنها تحت تاثير نور محيط به ويژه نور مصنوعي ديگر مثل گذشته شفاف نيست. گرچه اين تغيير در تابلوي آفتابگردان سال 1889 با چشم عادي قابل شناسايي و ديدن نيست اما دقت در رنگ زرد با پسزمينه روشن آن نشان مي‌دهد گل‌ها ديگر به شادابي گذشته نيستند و طراوت خود را از دست داده‌اند.

فردريك فن‌ميرت، استاد دانشگاه آنتورپ و عضو گروه تحقيق روي تابلوهاي ونگوگ مي‌گويد: «خيلي سخت است كه بگوييم آشكار شدن تغييرها در تابلوها چقدر طول مي‌كشد و اين امر بسيار به عوامل بيروني بستگي دارد. ما ديده‌ايم جاهايي كه ونگوگ رنگ‌هاي روشن‌تر استفاده كرده، به تدريج رنگ خود را از دست داده‌اند. اين موضوع براي رنگ‌هاي سبز و قرمز در بخش‌هاي بسيار ريز تابلو هم اتفاق افتاده است.»

تابلوهاي نقاشي آفتابگردان موجود در موزه ونگوگ آمستردام در واقع دومين مجموعه موجود در دنيا تحت اين نام است. مجموعه اول كه در 1887 در پاريس كشيده شده، آفتابگردان‌ها را روي زمين نشان مي‌دهد و مجموعه دوم كه مربوط به آرله در فرانسه است، گل‌ها را در گلدان به تصوير كشيده است. هنردوستان و كارشناسان مجموعه دوم آفتابگردان‌ها را بيشتر مي‌شناسند.

مطالعه و بررسي تابلوهاي موجود در موزه آمستردام به عنوان بزرگ‌ترين ميزبان آثار هنرمند نامدار هلندي زير نظر گروهي از دانشمندان بلژيكي و هلندي از دو سال پيش آغاز شده است. مديران موزه از پنج سال ميزان روشنايي سالن‌ها را به حدي كاهش دادند كه روي 200 تابلوي نقاشي و 400 طراحي ونگوگ تاثير منفي نگذارد.

کد خبر 407051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha