همشهری آنلاین: مدیرکل نظارت و امور استان‌های شورای نگهبان اعلام کرد: موافقت شورای نگهبان درباره شمارش رایانه‌ای انتخابات شهر تهران، به هیچ عنوان مجوز و موافقت نهایی و ملاک عمل نیست.

نصرت‌الله لطفی در گفتگو با فارس در خصوص جلسه اخیر شورای نگهبان و وزارت کشور درباره برگزاری رایانه‌ای انتخابات ضمن یادآوری این که مسئولان وزارت کشور در چندین مرحله به رغم جدول و مهلت زمانبندی، نرم افزار فنی و مورد تائیدی را به شورای نگهبان ارائه نکردند گفت: وزارت کشور، دهه اول آذر نرم‌افزاری را رسماً به شورای نگهبان ارائه کرد و با بررسی کارشناسی و کاملاً فنی کارشناسان شورا، نرم افزار ارائه شده در برگیرنده خواسته قانونگذار در راستای نوین سازی انتخابات نبود.

وی افزود: مجددا شورای نگهبان مهلت 15 روزه دیگری برای رفع اشکالات فنی و امنیتی نرم افزار ارائه شده قبلی به وزارت کشور داد که با سپری شدن مهلت مذکور، نرم افزار نهایی بار دیگر به شورا ارسال نشد.

مدیرکل نظارت و امور استان های شورای نگهبان با اشاره به جلسه اخیر مشترک شورای نگهبان با مسئولان وزارت کشور که برخی از این جلسه به عنوان توافق نهایی شمارش رایانه‌ای آرا تهران یاد کرده‌اند تأکید کرد: این یک موافقتنامه اصولی است و به هیچ عنوان مجوز و موافقت نهایی و ملاک عمل نمی‌باشد.

به گفته این مقام شورای نگهبان، شمارش رایانه‌ای انتخابات در شهر تهران مستلزم فراهم شدن الزاماتی چون برنامه نرم‌افزار، سخت افزار، زیرساخت و خطوط ارتباطی و نیروی انسانی آموزش دیده است.

لطفی افزود: جدول زمانبندی تعیین کردیم که اگر در یک فاصله زمانی، هریک از نیازمندی‌ها و الزامات تهیه و فراهم شد آن موقع مبنای بحث و صدور مجوز شمارش رایانه‌ای خواهد بود.
وی بار دیگر تأکید کرد که آنچه اکنون مطرح می باشد موافقت مشروط و موافقت اصولی است و ملاک عمل و توافق نهایی شمارش رایانه‌ای نیست.

مدیرکل نظارت و امور استان های شورای نگهبان از جلسه اخیر مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان چهارمین مرحله جدول زمانیندی و نشانه حسن نیت و آمادگی شورای نگهبان برای انتخابات رایانه ای و همکاری تنگاتنگ با مجریان یاد کرد.

لطفی با یادآوری این که مهلت وزارت کشور برای تهیه و تحویل نرم افزار نهایی و آماده تکثیر به تعداد شعبات اخذ رأی در شهر تهران 15 بهمن است، گفت: آخرین مهلت وزارت کشور برای تأمین نظر شورای نگهبان درباره نرم افزار، سخت افزار و نیروی انسانی آموزش دیده انتخابات رایانه‌ای، پایان بهمن است و هر کدام از این مراحل مقدمه و لازمه مرحله دیگر است، به طوری که اگر 15 دی، نرم افزار نهایی نشود، مرحله بعدی (سخت افزار) منتفی است.

لطفی تصریح کرد: مراحل فوق با یکدیگر مرتبط است و چنانچه هر کدام متوقف شود به معنی توقف مرحله بعدی خواهد بود.

این مقام شورای نگهبان در ادامه درباره نحوه رأی دادن حائزین شرایط شرکت در انتخابات نیز بیان داشت: روند اخذ رأی کماکان مثل انتخابات قبلی و با ارائه شناسنامه خواهد بود.
مدیرکل نظارت و امور استان های شورای نگهبان یادآور شد: البته وزارت کشور هم می تواند به موازات انتخابات سنتی، شیوه رایانه‌ای خود را آزمایش کند.

کد خبر 40686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز