مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

منطقه ۲۲ به وسعت ۱۸۷ کیلومترمربع حریم دارد که شامل ۸ روستاست؛ روستاها و مناطقی که هم‌اکنون به‌عنوان قطب‌های گردشگری مورد توجه گردشگران قرار دارند.

روستای واریش، ‌کوه‌های عروسکی یا ارواح، امامزاده قاسم سنگان بالا، آبشار سنگان بالا، روستای وردیج و... ازجمله این مناطق و محدوده‌های پرجاذبه برای گردشگران هستند که حالا با تصمیم شهرداری منطقه قرار است بستر‌سازی‌ مناسب در این محدوده‌ها برای تبدیل آنها به قطب‌های گردشگری انجام شود.

آنگونه که علی نوذرپور، شهردار منطقه به همشهری اعلام کرده تاکنون جلساتی با دهیاری و بخشداری برگزار شده که آنها نیز از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند و قرار است با کمک روستاها طرح‌های پیشنهادی خود را برای فعالیت‌های گردشگری در این محدوده اعلام کنند. راه‌اندازی باغ بازار ازجمله طرح‌های مورد نظر برای این محدوده است که تاکنون با استقبال خوبی از سوی روستاییان محدوده مواجه شده و می‌تواند به اقتصاد آنها کمک کند.

در این طرح محصولات متنوع باغی روستاها در فضاهایی که شهرداری منطقه فراهم می‌کند، به‌صورت مستقیم به گردشگران عرضه خواهد شد. گیلاس، سیب، ‌هلو، شاه توت، گلابی و... ازجمله میوه‌ها و محصولات روستاهای این محدوده هستند. ایجاد محدوده گردشگری معمولا منجر به راه‌اندازی رستوران‌ها و کافه‌ها نیز خواهد شد که این موضوع می‌تواند در عین حال آسیب‌هایی را نیز برای محیط‌زیست به‌دنبال داشته باشد.

اما به‌گفته شهردار منطقه، قرار نیست این محدوده‌های گردشگری رستوران یا کافه به تعداد و معنای رایج داشته باشد و تلاش خواهد شد حوزه گردشگری در بستر طبیعی ایجاد شود. هرچند که نظافت و پاکسازی و حفظ محیط‌زیست نیز از موارد مورد تأکید در اجرای این طرح گردشگری است. به‌گفته نوذرپور، طرح گردشگری حریم قرار است تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی باشد. تبدیل محدوده حریم به قطب گردشگری، ‌کارکرد مهم دیگری هم به‌دنبال دارد و آن حفظ این محدوده از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. کامبیز رضایی دهقان‌زاده، مدیر حریم منطقه در گفت‌وگو با همشهری گفت:

هم‌اکنون حدود 500 ساختمان در محدوده حریم و خارج از طرح هادی روستا وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود. وی البته این را هم گفت که این ساختمان‌ها چند سال قبل احداث شده، حضور نیروهای حریم بان و رصد محدوده در 3سال اخیر، اجازه ساخت‌وساز غیرمجاز را نداده است.

به‌گفته وی، از مجموع این 500ساختمان، تعدادی دارای مجوز از ارگان‌های دولتی هستند که در گذشته صادر شده و تعدادی دیگر هیچ‌گونه مجوزی ندارند که تا پایان سال وضعیت تمامی این ساختمان‌ها که عمدتا مسکونی و متعلق به بومیان و همچنین ساختمان‌های ویلایی هستند، مشخص شده و در موردشان تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته مدیر حریم اگر ساختمان دارای مجوز باشد، تکمیل و ادامه مراحل قانونی در موردش اجرا خواهد شد و اگر بدون هیچ‌گونه مجوزی احداث شده باشد به کمیسیون ماده100 ارجاع شده و نهایتا تخریب می‌شود. تعیین تکلیف این ساختمان‌ها خللی در اجرای طرح گردشگری ایجاد نخواهد کرد و این دو موضوع همزمان با یکدیگر پیش خواهند رفت.

کد خبر 406819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha