همشهری آنلاین: شماری از قرقاول‌ها به سبب نابودی زیستگاه‌های اصلی خود به فرودگاه‌ها و دشت‌های غیرقابل دسترس عموم پناه آورده‌اند.

نابودی زیستگاه قرقاول‌ها، آن‌ها را به فرودگاه‌ برد

به گزارش ایسنا، جعفر میرزایی رئیس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه با اعلام این خبر گفت: از ابتدای فصل سرشماری قرقاول تاکنون چهار زیستگاه طبیعی از مناطق جنگلی شهرستان توسط دو تیم کارشناسی مورد پایش قرار گرفته است.

وی افزود: برآوردها حاکی از وضعیت نسبتاً مطلوب جمعیت قرقاول در حوزه شهرستان آستانه است.

میرزایی ادامه داد: فصل سرشماری قرقاول عموماً از اواسط اردیبهشت به مدت یک ماه در سراسر مناطق استان انجام می‌شود و کارشناسان و محیط‌بانان عموما از ساعت 6 تا 7 و نیم صبح با حضور در مناطق جنگلی اقدام به سرشماری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: به‌نظر می‌رسد امسال بتوانیم با تداوم سرشماری قرقاول‌ها در روزهای آینده، شماری زیستگاه جدید در مناطق معرفی کنیم.

رئیس اداره محیط‌زیست آستانه اشرفیه تصریح کرد: قرقاول از پرندگان بومی ایران است، روزگاری این پرنده را می‌توانستیم در هر باغ و کشتزاری دیده باشیم. اما به‌علت شکارهای بی‌رویه، هم‌اکنون چندان به وفور یافت نمی‌شود، هرچند که این پرنده در حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و شکار ممنوع است، اما طی ۱۷ سال گذشته شمار آن‌ها به شدت رو به کاهش نهاده است.

میرزایی گفت: این امر به‌علت نبود زیستگاه و پناهگاه مناسب برای این پرنده زیبای ایرانی‌ است، شماری از این پرندگان به سبب نابودی زیستگاه‌های اصلی خود به فرودگاه‌ها و دشت‌های غیرقابل دسترس عموم پناه آورده‌اند.

وی افزود: قرقاول نظیر مرغ و خروس و انواع بوقلمون جزو ماکیان تقسیم‌بندی شده و به این ترتیب از نظر مشخصات ظاهری و فیزیولوژیکی کم و بیش تمام خصوصیات گروه ماکیان را دارند. قد پرنده به اندازه مرغ و خروس معمولی بوده اما پرهای دم در قرقاول رشد بسیار زیادی کرده، به طوری‌ که در برخی نژادها، طول دم به 1.5 متر می‌رسد و بدین گونه درازای پرنده از سر تا دم به دو متر هم می‌رسد.

ارتفاع قرقاول‌ها از ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است. بلندی پرهای دم را در هنگام پرواز می‌توان به خوبی تشخیص داد، چون در این موقع دم وضعیت خاص و مشخصی را به خود می‌گیرد. وزن قرقاول‌های بالغ بین دو تا سه کیلوگرم است. رنگ پر و بال پرنده در نرها رنگین و در ماده‌ها خاکستری مایل به قهوه‌ای است. سر پرنده کوچک بوده و دارای منقاری کوتاه و خمیده است. سوراخ بینی ظریف بوده و به‌وسیله پرهای رنگین پوشیده شده ‌است. پاها لخت بوده، اما بلندی و لختی پاهای طاووس را ندارد.

کد خبر 406759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha