جمعه شب گذشته پس از یک تعویق ۱۰ساله حزب اعتماد ملی در غیاب دبیرکل فعلی‌اش، موفق به برگزاری دومین کنگره سراسری‌اش شد؛ کنگره‌ای که هر چند در آغاز به‌دلیل تأکید سخنرانانش بر همدلی و وفاق ملی خبر از عزم جدی سیاسیون برای کاهش اصطکاک‌های سیاسی می‌داد اما در ساعت پایانی با تشنج و درگیری نیمه کاره ماند.

کنگره اعتماد ملی

دومین کنگره حزب اعتماد ملی شامل 2 بخش بود؛ بخش اول شامل برنامه افتتاحیه و سخنرانی مهمانان بود که با سخنرانی رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، محمد رضا عارف، علی مطهری، فاطمه کروبی و... همراه شد و بخش دوم ورود به دستور رسمی مجامع عادی و فوق‌العاده کنگره بود. به همین دلیل مجری برنامه خواستار خروج اعضای غیرعضو اعتماد ملی از کنگره شد اما به رغم این درخواست، جمعی بر ماندن اصرار کردند و این آغاز درگیری‌ها شد.

  • از گروه فشار تا ندا و هدا

ساعتی پس از خبر ساز شدن این درگیری، محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی اعتماد ملی در صفحه توییترش نوشت: «کنگره حزب اعتمادملی که با شعار اتحاد و انسجام آغاز شد و با حضور بزرگان اصلاحات و سخنان دکتر عارف، مطهری، منتجب‌نیا، خانم کروبی و حضرتی ادامه یافت و با استقبال بی‌نظیر بیش از 1800نفر مواجه شد، با اقدامات سازمان‌یافته گروه فشار با اختلال مواجه شد و با وجود رأی اکثریت به شورای قبل ناتمام ماند.»

حق‌شناس سخن از گروه فشار به میان آورد و سبب توجه وی‍ژه‌تر رسانه‌ها به چرایی ورود گروه‌های فشار به این ماجرا شد. به‌رغم تأکید حق‌شناس بر علت بی‌نظمی‌ها قریب‌به اتفاق اعضای شورای مرکزی حزب در این‌باره سکوت کرده‌اند، با این حال دیروز شورای مرکزی حزب اعتماد ملی طی بیانیه‌ای پای دو گروه حزبی (ندا و هدا) را به میان کشیده و اعلام کرده است:

هنگامی که مجری برنامه از خروج اعضای غیرعضو حزب اعتماد ملی ناامید شد، شرکت‌کنندگان در کنگره به دو دسته تقسیم شدند؛ بخشی خواستار تنفس در جلسه بودند تا افراد عضو حزب برای تشکیل کنگره از افراد غیرعضو جدا شوند و بخشی نیز خواستار انتخاب هیأت رئیسه کنگره با حضور همه افراد حاضر در جلسه افتتاحیه اعم از اعضای عضو و اعضای غیرعضو حزب اعتماد ملی در کنگره شدند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که در نتیجه، مشاجره لفظی صحن کنگره را در بر گرفت و در عین حالی‌که تعدادی از اعضای احزاب ندا و همبستگی دانش آموختگان (هدا) خود را با افتخار به جایگاه هیأت رئیسه خود خوانده رسانده بودند با اعتراض واقعی تعداد قابل توجهی از اعضای فعال حزب اعتماد ملی مخصوصا کسانی که از اقصی نقاط کشور به نمایندگی از سایر هم حزبی‌های خود در این کنگره حضور یافته بودند قرار گرفتند و کنگره با اعلام رئیس شورای اجرایی حزب اعتماد ملی بدون هیچ‌گونه مصوبه‌ای نیمه تمام باقی ماند.

  • ندا و هدا: ما نبودیم

به‌دنبال انتشار این بیانیه نقش اعضای 2 حزب ندا و هدا در درگیری‌های کنگره اعتماد ملی مورد توجه قرار گرفت اما ساعتی پس از این ادعا حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای نقش داشتن سازمانی اعضای حزب متبوعش را در درگیری جمعه شب تکذیب و اعلام کرد: «ضمن اظهار تأسف از وقایع پدیدآمده در روند برگزاری دومین کنگره حزب اعتماد ملی، هرگونه حضور سازماندهی‌شده اعضای خود را در کنگره این حزب تکذیب کرده و بر التزام به رعایت دقیق قانون احزاب و احترام به استقلال سیاسی و تشکیلاتی همه احزاب به‌خصوص احزاب دوست و برادر تأکید می‌کند.»

  • اعتماد ملی از نمای نزدیک

حزب اعتماد ملی درسال84به دبیرکلی مهدی کروبی تشکیل شد، از همان ایام تاکنون رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقامی حزب را برعهده دارد. اولین کنگره این حزب تأثیرگذار در تحولات سیاسی کشور مهرماه سال 87برگزار شد و در همان کنگره اعضای 55نفره شورای مرکزی حزب انتخاب شدند. محمد علی افشانی، مسعود سلطانی‌فر، الیاس حضرتی، رحمت‌الله بیگدلی، محمدجواد حق‌شناس، جواد اطاعت، محمدرئوف قادری، سیدابراهیم امینی، اسماعیل گرامی مقدم، نصرت‌الله تاجیک، محمدصادق جوادی‌حصار، محمدرضا خباز، احمد مازنی، یغمور قلی‌زاده، سمیه طهماسبی، اسماعیل دوستی و حجت نظری ازجمله چهره‌های سرشناس شورای مرکزی 55نفره اعتماد ملی هستند.

  • احمد مازنی به همشهری خبرداد:
    بخش دوم کنگره اعتماد ملی جمعه آینده برگزار می‌شود

احمد مازنی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره درگیری در کنگره اعتماد ملی در گفت‌وگو با همشهری با رد خبر حضور‌گروه‌های فشار در برهم خوردن نظم دومین کنگره حزب متبوعش گفت: جمعه همین هفته مباحث مربوط به اساسنامه و انتخابات شورای مرکزی حزب را از سر می‌گیریم. مشروح گفت‌وگوی اجمالی همشهری با مازنی درباره حاشیه‌های دومین کنگره حزب اعتماد ملی به شرح زیر است:

  • جمعه گذشته دومین کنگره حزب اعتماد ملی با تعویق 10ساله برگزار شد اما در بخشی از کنگره تشنج و درگیری‌های فیزیکی برخی حضار بااعضای حزب سبب نا پایان ماندن این کنگره شد، ماجرای درگیری و تنش در این نشست چه بود؟

دومین کنگره حزب اعتماد ملی چهارم خرداد‌ماه در 2 بخش برگزار شد. بخش افتتاحیه که با حضور اکثریت عضو، مدعوین سیاسی و مهمانان‌ها برگزار شد بسیار باشکوه و شایسته بود. در این بخش سخنران‌های نشست ازجمله آقایان منتجب نیا، ‌عارف، مطهری، حضرتی و خانم کروبی سخنان خوب و قابل تاملی درباره بحث‌های روز کشور و لزوم وحدت و گفت‌وگوی ملی داشتند. مباحث، مورد تأیید اعضا و مهمانان قرار گرفته و جو خوبی بر فضا حاکم بود.

در بخش دوم کنگره که قرار بود به مباحث مربوط به تطبیق اساسنامه و ارکان حزب با قانون جدید احزاب مصوب وزارت کشور بپردازیم، اختلافاتی به‌وجود آمد که سبب شکل‌گیری سوءتفاهماتی درمیان حضار شد و متأسفانه به درگیری و تشنج کشید.

  • این اختلافات بر سر چه مباحثی بودند؟

این سوءتفاهمات به روش اداره جلسه برمی‌گشت و بخشی هم متوجه روش برگزاری انتخابات شورای مرکزی بود، می‌دانید که مدعوین دو بخش بودند؛ جمعی اعضای قدیمی، شناسنامه‌دار و استخوان دار حزب بودند و بخش دوم هم اعضای جدیدی بودند که برخی کارت عضویت داشتند و برخی فقط فرم عضویتشان را امضا کرده بودند.

به همین دلیل طرح مثلا سبک رأی‌گیری که قیامی باشد یا عقودی محل اختلاف نظر شد و به درگیری کشید و از آنجا که تا افطار فرصت زیادی باقی نمانده بود فرصت برای حل و فصل اختلافات نبود و کنگره بی‌پایان ماند.

  • در خبر‌ها آمده که اعتراض برخی به ابقای حجت‌الاسلام مهدی کروبی در مقام دبیرکلی حزب سبب درگیری شده.

اصلا به بحث دبیرکلی ورود نشد. من این موضوع را رد می‌کنم.

  • بعد از نشست، آقای حق شناس در توییتی خبر دادند که عامل تشنج و درگیری‌ها گروه‌های فشار بوده‌اند، نظرشما در این‌باره چیست؟

من چنین استنباطی ندارم .

  • تکلیف بخش دوم کنگره و تعیین اعضای شورای مرکزی چه می‌شود؟

در صحبتی که با برخی اعضای شورای مرکزی داشته‌ام قرار بر این شده است که بخش دوم کنگره جمعه همین هفته برگزار شود تا بدون درنگ به همه مباحث پرداخته شود.

کد خبر 406635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha