سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

بهزاد رنجبر: اسامی 18 کارگزار فعال بورس در زمینه خرید و فروش اینترنتی سهام اعلام شد.

همزمان با ارائه طرح الکترونیک شدن معاملات بورس تهران تعدادی از کارگزاران با راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی شروع به انجام بخشی از معاملات خود به صورت آن‌لاین کردند.

بر همین اساس از سال 1382 تاکنون تعداد 18 کارگزار بورس تهران در این زمینه فعال شده‌اند و بخشی از دستورهای خرید و فروش سهام خود را به صورت اینترنتی و آن‌لاین دریافت می‌کنند.

براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های کارگزاری، ایمن بورس، بانک تجارت، مشاوران سهام، مفید بورس، کارگزاری راهبرد، امین سهم، رضوی، بانک اقتصاد نوین، بانک کشاورزی، بانک توسعه صادرات، بانک سپه، بانک سامان، سهم‌آشنا، رشد پایدار، بانک ملی، نهایت‌نگر، بانک صادرات و پارس نمودگر  در حال حاضر در این زمینه فعال هستند.

ایوب باقرتبار مدیر نظارت برد کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این فهرست در خصوص انجام معاملات اینترنتی سهام گفت: تعدادی از کارگزاران بورس همزمان با ارائه طرح معاملات الکترونیک سهام اقدام به انجام بخشی از معاملات خود به صورت اینترنتی کردند، اما انجام این معاملات تا ارائه گواهی امضای الکترونیک با محدودیت‌هایی مواجه است.

جزئیات خرید و فروش

وی در تشریح جزئیات خرید و فروش اینترنتی سهام گفت: سهامداران می‌توانند با یکبار مراجعه به دفاتر این کارگزاری‌ها نسبت به تکمیل فرم توافقنامه معاملات اینترنتی اقدام کنند و پس از آن بدون مراجعه به دفاتر کارگزاری، خرید و فروش‌های خود را از طریق سایت‌های اینترنتی این کارگزاران انجام دهند.

به گفته وی پس از مراجعه سهامداران به دفاتر کارگزاری و تکمیل فرم توافقنامه، کد کاربری خاصی در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد که سهامدار می‌تواند معاملات خود را از طریق این کد انجام دهد و گزارش‌های خود را دریافت کند.

باقرتبار افزود: با وجود آنکه هنوز ما امضای الکترونیک نداریم اما تاکنون حتی یک گزارش تخلف نیز درباره معاملات اینترنتی از این کارگزاران نداشته‌ایم و روند کار به خوبی پیش‌ می‌رود.

وی تصریح کرد: در صورت بروز اختلاف بین کارگزاران و سرمایه‌گذاران، از اطلاعات ذخیره شده در سرور اینترنتی کارگزار برای حل اختلاف استفاده خواهد شد، اما خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد شکایت نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

استقبال سازمان بورس

مدیر نظارت بر کارگزاران بورس ضمن استقبال سازمان بورس از اینکه کارگزاران معاملات خود را از این طریق انجام دهند، گفت: مزایای ویژه‌ای برای این کارگزاران در نظر گرفته می‌شود ضمن اینکه یکی از امتیازات برای صدور مجوز کارگزاری بورس کالا که اخیرا صادر شد، امکان انجام معاملات اینترنتی بود و ما برای کارگزارانی که امکان انجام چنین معامله‌ای را داشتند 20 امتیاز درنظر گرفتیم.

رسیدگی روزانه

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به دستورهای خرید و فروش به صورت روزانه رسیدگی می‌شود یا خیر؟ گفت: بله، تمامی این کارگزاران سفارش‌های مشتریان خود را به صورت روزانه دریافت کرده و بلافاصله برای خرید سهام اقدام می‌کنند و چنانچه امکان خرید یا فروش سهم در همان روز وجود داشته باشد اقدامات لازم به عمل می‌آید.

وی افزود: اگر سهام با صف خرید و فروش و یا هر مورد دیگری مواجه نباشد سهام سفارش شده توسط کارگزاری خریده و یا فروخته می‌شود.

باقرتبار تاکید کرد: گزارش‌های مربوطه همان روز از طریق سایت به مشتری مربوطه ابلاغ می‌شود و اطلاعات حسابداری نیز حداقل در ظهر همان روز یا حداکثر فردای آن روز درج می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی برخی از کارگزاران فرم مربوطه را برای همکاری اینترنتی از طریق سایت منتشر می‌کنند و هر فردی در هر نقطه‌ای می‌تواند با تکمیل این فرم و ثبت آن در نزدیکترین دفترخانه محل زندگی‌اش، بدون مراجعه حضوری اقدام به خرید و فروش سهام کند.

باقرتبار ضمن تشریح مزایای سودمند این طرح گفت: خرید و فروش اینترنتی سهام کمک زیادی به سرعت و کم شدن مراحل اداری می‌کند و سهامداران می‌توانند بدون مراجعه حضوری معاملات خود را انجام دهند، به همین دلیل سازمان بورس از این اقدامات استقبال کرده و به تمام کارگزاران توصیه می‌کند که بخشی را برای انجام معاملات اینترنتی در نظر بگیرند.

کد خبر 40658

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز