مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانورد سابق آمریکایی و چهارمین مردی که روی ماه قدم گذاشت، در سن ۸۶ سالگی در تگزاس از دنیا رفت.

الن بین

براساس گزارش BBC، بين بعد‌ها به يك نقاش حرفه‌اي تبديل شد و نقاشي‌هايي با الهام از فضا خلق مي‌كرد. خانواده او می‌گویند از دو هفته پیش وي در ایالت ایندیانا بیمار شد و روز شنبه 26 مي در بیمارستانی در شهر هیوستون تگزاس درگذشت.

مایک ماسیمینو فضانورد، مایک بین را فوق العاده ترین شخصی که تا به حال ملاقات کرده توصیف كرده‌است. به گفته ماسيمينو او تركيبي بي‌نظير از دستاوردهاي فني به عنوان يك فضانورد، و دستاورد‌هاي هنري به عنوان يك نقاش بود.

الن بین در ابتدا خلبان پروازهای آزمایشی نیروی دریایی آمریکا بود. او در سال 1963 برای دوره آموزشی فضانوردی انتخاب شد و در نوامبر 1969 به همراه ماموريت آپولوی 12 راهي ماه شد. بين اين ماموريت را پيچيده و پرخطر توصيف كرد كه براي او  همسفرانش بيشتر از عموم مردم، سفري علمي تخيلي بوده‌است. وي در مصاحبه‌اي گفت: ما مي‌دانستيم اين سفر تا چه حد دشوار است. مي‌دانستيم بايد چه كارهايي را به درستي انجام دهيم. اين مثل آن است كه با ماشين به ميان صحراي بزرگ آفريقا بروي، ماشين را متوقف كني و چند روزي آنجا كمپ كني و اميدوار باشي كه وقتي ماشين را روشن مي‌كني، ماشين كار كند زيرا اگر ماشين روشن نشود به دردسر افتاده‌اي.

وی در سال 1973 به عنوان فرمانده فضاپیما عازم اسکایلب اولین ایستگاه فضایی آمریکا در مدار زمین شد و در سال 1981 از ناسا بازنشسته شده و مجذوب هنر شد. نقاشي‌هاي او با الهام از سفرهاي فضايي،  از جمله رد چكمه لباس فضايي روي خاك ماه كشيده مي‌شدند و علاوه بر اين در تكه‌هايي از نقاشي‌هايش از خاك ماه براي رنگ‌آميزي استفاده مي‌كرد.

پیش از آلن بین سه فضانورد ديگر در ماموريت آپولو 11 قدم به کره ماه گذاشته بودند: نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و چارلز کونارد. از این چهار نفر فقط آقای آلدرین 88 ساله هنوز در قید حیات است.

کد خبر 406562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha