همشهری آنلاین: مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور پدافند هوایی گفت: ارتش بعث عراق در جنگ هشت ساله با خرید تعداد زیادی هواپیمای پیشرفته سعی در برتری هوایی بر جمهوری اسلامی ایران داشت اما غافل از اینکه این هواپیماها با گنبد آهنین پدافند هوایی ایران مواجه خواهند بود.

علی غلامی

امیر سرتیپ علی غلامی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در تبیین نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر (سوم خرداد 1361) اظهار داشت: بی تردید برتری هوایی در جنگ های نوین امکان پیشروی نیروهای زمینی پیاده و زرهی را از بین می برد و دشمن با برتری هوایی به راحتی پیشروی و سرزمین کشور مقابل را تصرف می کند.

غلامی ادامه داد: در این میان تنها یک عامل بازدارنده می تواند قدرت هوایی دشمن را تضعیف و یا آن را از بین ببرد و آن نیروی قوی پدافند هوایی است که با سامانه ها و جنگ افزارهای خود، ترس و وحشت را در دل خلبانان کشور متجاوز می ‌اندازد و تامین امنیت آسمان را از آن خود می ‌کند.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور پدافند هوایی اضافه کرد: عملیات بیت المقدس یا همان عملیات موسوم به آزادسازی و فتح خرمشهر یکی از عملیات های بزرگ جنگ تحمیلی بود که پدافند هوایی ارتش توانست با ساقط کردن 56 فروند هواپیما و بالگرد عراقی، 20 درصد از توان نظامی ارتش رژیم بعث عراق را از بین ببرد و ضربه محکمی به پیکر آنها وارد کند.

غلامی در پاسخ به این سوال که پدافند هوایی برای حضور موثر در عملیات بیت المقدس، چه طرح ها و اقداماتی را پیش بینی کرده بود نیز اظهارداشت: برای ورود به عملیات بیت المقدس، عملیات بزرگی به نام فتح المبین انجام شد که بسیار مفید و اثربخش بود و پدافند هوایی در این عملیات بسیار خوب و درخشان ظاهر شد، به گونه ای که ما موفق به ساقط کردن 39 فروند از هواپیماهای رژیم بعث عراق شدیم.

وی توضیح داد: بعد از پایان این عملیات، طرح ریزی عملیات بزرگ بیت المقدس آغاز شد که ما بنا به دستور قرارگاه فرماندهی کربلا و شخص سپهبد شهید علی صیاد شیرازی که در آن زمان فرماندهی قرارگاه و عملیات را بر عهده داشتند چند تا از سایت های هاگ خود را جا به جا کردیم. دو سایت هاگ خود در منطقه اهواز را به نزدیک منطقه عملیات یعنی 17 کیلومتری خرمشهر به منطقه ای به نام بدر یا گرمدره منتقل کردیم و در آنجا مستقر شدیم. یک سامانه در جنوب کارون و مسلط به شهر آبادان داشتیم و دو سامانه نیز شما خوزستان یعنی مناطق شمال دزفول و عین خوش مستقر کرده بودیم؛ به اضافه صدها قبضه توپ های ضد هوایی 23میلی متری و اورلیکن که به صورت حساب شده در کل منطقه مشرف به مناطق درگیری با دشمن پراکنده و مستقر کرده بودیم.

فرماندهی سایت ها و سامانه های پدافندی حاضر در این عملیات بزرگ و غرورآفرین بیت المقدس با بیان اینکه من در آن زمان فرمانده گروه پدافند هوایی امیدیه بودم، گفت: در آن زمان 2 گروه مسئولیت اصلی پدافند هوایی در عملیات های فتح المبین و بیت المقدس را برعهده داشتند، یکی گروه پدافند هوایی دزفول که حفاظت هوایی مناطق عملیاتی و مرزی شمال استان خوزستان را برعهده داشت و گروه دیگر پدافند هوایی امیدیه بود که مناطق جبهه های میانی شامل خرمشهر و آبادان را تحت پوشش هوایی خود داشت و این گروه بیشترین درگیری هوایی و انهدام هواپیماهای دشمن را برعهده داشت.

وی تصریح کرد: طرح ریزی عملیات بیت المقدس به گونه ای بود که باید ابتدا سایت های هاگ در منطقه بدر مستقر می شد که ما به صورت پیگیر و شبانه روزی این کار را شروع کردیم که متاسفانه در هنگام استقرار سایت ها یکی از نیروهای مخلص و فداکار خودمان به نام مهندس درویشی را ازدست دادیم و او به شهادت رسید.

امیر سرتیپ غلامی در ادامه گفت: سایت های بدر قرار بود پوشش آسمان خرمشهر را در این عملیات به صورت مستقیم برعهده داشته باشند که در این راستا کار استقرار و عملیاتی کردن سامانه به نحو شایسته انجام پذیرفت به طوری که زمان صرف شده برای استقرار این سایت ها باعث شد که عملیات بیت المقدس با هفت روز تاخیر آغاز شود که ما به غیر از سامانه های یادشده، چهار سامانه رصد توپ های «اورلیکن» در مناطق حساس و تحت نفوذ دشمن داشتیم و در حدود 60 قبضه توپ های «اورلیکن» در منطقه خرمشهر و آبادان گسترش و مستقر کرده بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توانمندی های هوایی دشمن بعثی را شما به طور کامل شناسایی و رصد کرده بودید، توضیح داد: بله دقیقا. هواپیماهای جنگنده عراق در آن مقطع زمانی آنچنان پیشرفته نبود، مدرن ترین آنها میگ 23 بود. البته حجم و تعداد هواپیماهایشان زیاد بود ولی سامانه ها و جنگ افزارهای پدافندی ما بر توانمندی هوایی آنها کاملا برتری داشت. از دیگر انواع هواپیماهای عراقی میگ 19، میگ 21، سوخو 7، سوخو 9 و میراژ بود. ما در طول عملیات بیت المقدس آسیب جدی ندیدیم فقط در مراحل پایانی عملیات یعنی بعد از فتح خرمشهر، نیروی هوایی رژیم بعثی عراق با دستیابی به موشک های ضد رادار توانست یک مولد پر قدرت (High power) ما را در سایت خرمشهر با موشک «ایکس 28» روسی منهدم کند که متاسفانه در این درگیری هم یک نیروی مخلص و کارکشته خودمان را به نام مهندس هادی پور از دست دادیم و او نیز به خیل شهیدان هشت سال دفاع مقدس پیوست.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور پدافند هوایی در پاسخ به این سوال که پدافند هوایی در اجرای ماموریت های خود به چه نحوی با نیروی هوایی و سایر نیروها تعامل و هماهنگی داشت نیز گفت: رادارهای ما در جهت کنترل مناطق عملیاتی جبهه های درگیر با دشمن در استان خوزستان، رادار «مشرآت» در اهواز بود، از این رو نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای به پرواز درآوردن هواپیماهایش، با این رادار هماهنگ می کرد و ما هم به تمامی سامانه های موشکی هاگ و توپ های ضد هوایی دستور می دادیم در حالت آتش بس قرار بگیرند و عملیاتی نباشند. حتی این هماهنگی محدود به نیروی هوایی نبود بلکه با نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران نیز هماهنگی کامل داشتیم و این هماهنگی از طریق قرارگاه کربلا به فرماندهی شهید صیاد شیرازی انجام می پذیرفت.

وی ادامه داد: غیر از هماهنگی نیروهای ما، هر روز صبح در قرارگاه کربلا جلسه داشتیم و دستورات عملیاتی آن روز را دریافت و اجرا می کردیم. البته لازم به ذکر است ما در نزدیکی قرارگاه کربلا ، یک پست فرماندهی پدافند هوایی داشتیم که وابسته به گروه امیدیه بود و تمامی سامانه های پدافندی نیروها در مناطق جبهه های جنگ از آنجا هماهنگ و کنترل می شد و این پست نیز با رادار مشرآت اهواز هماهنگ بود.

غلامی در پاسخ به این سوال که نقش پدافند هوایی در موفقیت عملیات های زمینی و به طور ویژه در عملیات بیت المقدس به چه میزان بود نیز اظهار داشت: به طور کلی هیچ عملیات زمینی و هوایی بدون حضور موثر کارکنان پدافند هوایی و سامانه هایشان نمی تواند موفق و پیروز باشد. اگر ما در طول هشت سال دفاع مقدس عملیات موفق داشتیم و یا توانستیم جلو پیشروی های ارتش بعثی عراق را بگیریم با حضور مقتدر ظفرمندان پدافند هوایی بوده است.

وی یادآور شد: اگر شما می بینید در عملیات فتح المبین و بیت المقدس 92 فروند از هواپیماهای جنگنده عراق ساقط می شود به یمن حضور کارکنان پدافند و سامانه های آماده به کار آنهاست، وگرنه این 92 فروند با تیربارها، راکت ها، موشک ها و بمب های حامل خود به هیچ وجه نمی گذاشتند نیروهای پیاده به خرمشهر نزدیک شوند و آنرا آزاد کنند.

وی بیشترین تراکم پروازهای هواپیماهای عراقی را در روزهای پایانی عملیات و نزدیک به فتح شهر خرمشهر بیان کرد و افزود: حفظ خرمشهر برای آنها ارزش حیاتی و نظامی بالایی داشت و صدام نیز نیروی هوایی و خلبان های خود را مجبور به این تعداد زیاد پرواز بر فراز خرمشهر کرده بود و با وجود اینکه آنها می دانستند به احتمال زیاد مورد اصابت قرار خواهند گرفت خود را به مهلکه خطر می انداختند؛ ولی آمادگی جنگی 100 در صدی سامانه های پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران امانشان را بریده بود و موقعی که در آسمان خرمشهر ظاهر می شدند بی تردید در تیررس 100 درصد موشک های هاگ و توپ های ضدهوایی ما قرار می گرفتند و ساقط می شدند.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور پدافند هوایی تصریح کرد: در روزهای سرنوشت ساز پایانی فتح خرمشهر و آزاد سازی آن، شما وقتی چشم به آسمان می دوختید مرتب هواپیماهای عراقی را می دیدید که طعمه موشک ها و توپ های پدافندی ما قرار می گرفتند، در آتش می سوختند و سقوط می کردند. اگر شما بعد از فتح خرمشهر نیروهای زمینی ارتش، سپاه و بسیج مردمی را می بینید که بر فراز مسجد جامع خرمشهر در حال شعار دادن علیه صدام و رژیم بعث عراق هستند و در کوچه و خیابان های خرمشهر در حال جشن و پایکوبی هستند و خبری از هواپیماهای عراقی نیست این بی شک مرهون رصد و حفاظت هوایی جبهه های جنگ و آسمان خرمشهر توسط پدافند هوایی بود. چون در 50 کیلومتری خرمشهر یعنی بندر بصره در آن زمان بزرگ ترین پایگاه هوایی عراق مستقر بود و رژیم عراق به راحتی می توانست نیروهای پیاده و مردمی ما را بمباران کند و این جشن و شادی را به ماتم مبدل سازد؛ ولی حضور غیور مردان پدافند هوایی ارتش در آن عملیات، جرات پرواز به فراز آسمان شهر آزاد شده خرمشهر را از ایشان کاملا صلب کرده بود.

امیر سرتیپ غلامی در پایان از تمامی رسانه های جمعی در خواست کرد: اگر قرار است در سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس(1361 ه .ش ) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی یادی از عناصر و نیروهای دخیل و درگیر در این عملیات غرور آفرین شود باید به نحو واقعی و شایسته، نقش موفق غیور مردان پدافند هوایی نیز گفته و نوشته شود تا مردمی که در جبهه ها حضور نداشتند و نسل جوان که جنگ را به کلی ندیدند عظمت فداکاری ها و رشادت های تمامی نیروها به خصوص پدافند هوایی را بدانند و بر فرزندان و جان برکفان خود در این قرارگاه خدوم افتخار کنند.

کد خبر 406488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha