مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

محمود مولایی - خبرنگار:ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در فاصله کمتر از یک ماه مانده به شروع ام‌جهانی ‌۲۰۱۸ روسیه با واکنش تعدادی از اعضای شورای شهر تهران مواجه شد.

روز گذشته رئیس پلیس تهران بزرگ گفت که کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند و پخش بازی فوتبال در اماکن عمومی و اصناف خاص نیازمند اخذ مجوز‌های لازم از نیروی انتظامی است. دقایقی پس از انتشار این خبر، رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای شهر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

محمدجواد حق‌شناس گفت: «امروزه شاهد این هستیم که به‌دلیل کوچک شدن خانه‌ها، دیگر مانند گذشته امکان اینکه مردم با یکدیگر دیدار کنند، نیست. این علاقه مردم تنها به ورزش نیست بلکه می‌بینیم در عزاداری‌ها نیز مردم مایلند درخیابان‌ها عزاداری کنند تا در جمع حضور داشته باشند و امکان ملاقات دیگران نیز وجود داشته باشد.» او ادامه می‌دهد:

«این یک واقعیت است که گروه‌های هم سن دوست دارند در کنار سایر هم نسلی‌های خود فوتبال ببینند و از آنجا که نمی‌توان در آپارتمان‌های شصت، هفتاد متری جمع شد و فوتبال نگاه کرد، تماشای مسابقات ورزشی در کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و.... مورد توجه قرار گرفته است.»

پیش‌تر در جام‌جهانی 2دوره قبلی بازی‌های فوتبال علاوه بر دیده شدن در بعضی کافه‌ها روی پرده سینماها هم قرار گرفته بود؛ اتفاقی که تماشای فوتبال را برای مردم لذتبخش کرده بود. حسن خلیل‌‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای شهر با انتقاد از ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها‌ و قهوه‌خانه‌ها به همشهری گفت: «برای ما علت ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها مفهوم نیست؛ اینکه چرا پلیس اجازه دیدن فوتبال را در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها نمی‌دهد؟

در کافه و قهوه‌خانه بهتر است که مردم فوتبال تماشا کنند و از این طریق می‌شود کافه‌ها را به مرکز فرهنگی تبدیل کرد. در این مکان‌ها سیگار و قلیان مصرف می‌کنند و حالا که قرار است یک کار فرهنگی صورت بگیرد، باید بسترهای آن را فراهم کنند. حتی باید این کافه و قهوه‌خانه‌ها به نشان دادن فوتبال ترغیب شوند.»

حجت نظری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی نیز به همشهری گفت: «متأسفانه گاهی در مورد بعضی از مسائل سختگیری می‌شود. واقعا این سختگیری‌ها لازم نیست. اگر انرژی جوان‌ها در کافه‌ها با دیدن فوتبال صرف شود، اتفاقات بهتری رخ می‌دهد. معتقدم که این خیلی تصویر قشنگی خواهد بود؛ اینکه در زمان برگزاری جام جهانی بازی‌ها در کافه‌ها پخش شود و مردم بتوانند همزمان که از فضای کافه استفاده می‌کنند، فوتبال را هم تماشا کنند.

این اتفاق توسط شهرداری و سازمان ورزش قرار است در بعضی میادین و اماکنی که به شهرداری مربوط است، رخ بدهد. چرا نباید در کافه‌ها یا در سالن سینما شاهد نمایش فوتبال باشیم؟» عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: «به‌نظر من، این امکان برای کسانی که به‌طور مستقیم نمی‌توانند فوتبال تماشا کنند و به ورزشگاه بروند، بسیار خوشایند است.

آنها می‌توانند در کافه‌ها از جوی شبیه به ورزشگاه استفاده کنند. چون وقتی فوتبال دورهمی دیده می‌شود، شرایطی شبیه جو استادیوم به‌وجود می‌آید و دیدن آن بازی را لذتبخش‌تر می‌کند. به‌نظر من، این اتفاق خوبی است و امیدوارم نهادهای ذی‌ربط نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند. ما هم هر جا که بتوانیم رایزنی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد.»

  • شورا رایزنی می‌کند

در روزهای منتهی به جام جهانی، رویدادی که تیم ملی ایران یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌هاست، آیا احتمال دارد شورای شهر با پلیس تهران و وزارت ارشاد برای پخش بازی‌ها در کافه‌ها رایزنی کند؟ خلیل‌آبادی تأکید می‌کند: «قطعا ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد، چراکه ما تذکر لازم را می‌دهیم که پلیس هم در حیطه وظایف قانونی‌اش عمل کند.

من هیچ جای قانون ندیدم که تماشای بازی فوتبال در کافه‌ها جرم باشد.» نظری عنوان می‌کند: «ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا این اتفاق خوب در کافه‌های شهر تهران تکرار شود. ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد، اما اینکه در نهایت چه تصمیمی گرفته شود، در حیطه وظایف و اختیارات شورای شهر نیست.»

حق‌شناس نیز یادآور می‌شود: «‌اعلام نظرهایی که نه مستند قانونی دارد و مسبوق به سابقه است و نه با منطق سازگار است، مورد قبول نیست و اینگونه دستورالعمل‌ها مبنی بر ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها روا نیست و من با فرماندار تهران تماس گرفتم که آیا شورای تأمین این ممنوعیت را تصویب کرده که او عنوان کرد اینگونه دستورالعمل‌ها مربوط به استاندار و فرمانداری نیست.»

کد خبر 406288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha