تعداد بالای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، لزوم توجه بیشتر به این نهاد حمایتی را از سوی دولتمردان گوشزد می‌کند.

کمیته امداد

 در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین اقدامات درخصوص رسیدگی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی افزایش قابل توجه در مستمری پرداختی به این افراد بوده است. در 2سال اخیر نیز توجه بیشتری به اشتغال مددجویان شده تا به این ترتیب خانواده‌هایی که دارای اشتغال پایدار شده‌اند بتوانند از زیر چتر حمایتی کمیته امداد خارج شوند. با وجود این، امسال بودجه این نهاد حمایتی به نسبت سال قبل کمتر شده اما دولت قول داده تا این کسری بودجه را برطرف کند.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه تمام برنامه‌های کمیته امداد در جهت فقرزدایی است، ‌گفت: تلاش می‌کنیم تا با کاهش فقر، دیگر خانواده‌ای نیاز به حمایت‌های کمیته امداد نداشته باشد. پرویز فتاح در گفت‌وگو با همشهری در حاشیه سی‌ویکمین مراسم گلریزان ستاد دیه کشور، ‌گفت: با کمک به خانواده‌های تحت پوشش سعی می‌کنیم تا خانواده‌ها از نظر اقتصادی روی پای خودشان بایستند و حتی به کمک‌ها و صدقاتی که مردم پرداخت می‌کنند نیز نیازی نداشته باشند که البته این طرح در حال اجرا شدن است.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه این کمیته به مسئله اشتغال مددجویان در بالاترین سطح رسیدگی می‌کند، ‌گفت: منظور از اشتغال مددجویان اشتغال پایدار است؛ به‌گونه‌ای که مددجو بتواند شغل خود را ادامه دهد و از این راه کسب درآمد داشته باشد. وی گفت: ‌در کنار بحث اشتغال که یکی از مهم‌ترین مسائل برای مددجویان کمیته امداد است، به مسئله مسکن، درمان و ازدواج و تأمین جهیزیه برای خانواده مددجویان نیز اقدام می‌کنیم.

به‌گفته فتاح، در سال گذشته برای کمک به معیشت خانوارهای تحت پوشش بیش از 4هزار و 30میلیارد تومان و در بخش‌های درمان و تأمین مسکن نیز هر کدام 400میلیاردتومان هزینه شده است. وی درخصوص تأمین جهیزیه برای خانواده نیازمندان نیز گفت: سال گذشته حدود 150میلیارد تومان برای تأمین جهیزیه هزینه شده است. همچنین 200میلیاردتومان برای بیمه‌های اجتماعی مددجویان، 90میلیارد تومان برای تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان و 80میلیاردتومان هم برای تغذیه کودکان مددجو هزینه شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به کاهش بودجه‌ای که در سال‌جاری در کمیته امداد شاهد آن بوده است، گفت: سال گذشته براساس تبصره16 بودجه 2هزار و 100میلیارد تومان سهم کمیته امداد شده بود که امسال این بودجه به یک هزار و 400میلیارد تومان کاهش پیدا کرده‌است. بر این اساس ما با کاهش 7میلیارد تومانی بودجه روبه‌رو شده‌ایم. وی درخصوص تأمین این کسری بودجه گفت: دولت برای تأمین این کسری بودجه سهم قابل توجهی را از محل صندوق توسعه ملی به مناطق روستایی و محروم اختصاص داد که امیدواریم این بودجه در سال‌جاری به‌زودی ابلاغ و اجرایی شود.

فتاح در عین حال تأکید کرد که کمیته امداد قابلیت دووجهی دارد؛ یعنی بخشی از اعتبارات خود را از دولت تأمین می‌کند و مابقی اعتبارات مورد نیاز از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. آن قسمتی که مربوط به دولت است، شاهد افزایش قابل ملاحظه‌ای در مستمری مددجویان بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که مستمری خانواده‌های نهادهای حمایتی براساس تبصره14 بودجه به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به 3.4برابر رسیده‌است که امسال نیز این بودجه 13درصد افزایش خواهد داشت.

فتاح درخصوص اشتغال مددجویان نیز گفت: با توجه به مفاد تبصره16 بودجه سال گذشته توانستیم با تأمین اعتباری که انجام دادیم 90درصد بودجه مربوط به اشتغال را پرداخت کنیم. همچنین سال گذشته برای پرداخت وام به مددجویان 600میلیارد تومان وام ضروری پرداخت کردیم.

مدیر کمیته امداد در خصوص بودجه سال‌جاری این نهاد حمایتی نیز گفت: دولت برای دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد 2هزار میلیاردتومان تصویب کرده که از این رقم یک هزار و 400میلیارد تومان بودجه کمیته امداد و مابقی به بهزیستی تعلق می‌گیرد اما با توجه به اینکه حدود 5میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش کمیته هستند، این بودجه خیلی کم است و ما به‌دنبال افزایش بودجه کمیته امداد تا 2هزار میلیارد تومان هستیم که امیدواریم بتوانیم نظر موافق دولت را در این خصوص جلب کنیم.

 

کد خبر 406168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha