همشهری آنلاین: راه‌اندازی دوره‌های جدید در پردیس‌های پولی دانشگاه‌ها، تا زمانی که سیاست‌های پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها از سوی وزارت علوم بازنگری شود، متوقف شد.

به گزارش مهر، ایجاد پردیس‌های خودگردان از سال ۹۰، تحت عنوان پردیس بین‌الملل کلید زده شد. در ابتدا هدف از راه‌اندازی این پردیس‌ها، ایجاد ظرفیت‌های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین‌المللی بود.

  • تحصیل دانشجویان در بهترین دانشگاه‌های کشور با پرداخت شهریه

اما سال به سال و در فرآیندی تدریجی این پردیس‌ها از مسیر و ماموریت اصلی خود منحرف شدند. بطوریکه امروز دیگر خبری از نام پردیس بین‌الملل نیست و به جای آن، رسما از پردیس‌های خودگران یا پولی نامبرده می‌شود که با اخذ شهریه‌هایی بالا، اقدام به پذیرش دانشجو در بهترین دانشگاه‌های کشور می‌کنند.

پردیس‌های خودگردان از زمان راه‌اندازی تا کنون با حجم گسترده اعتراض جریانات دانشجویی مواجه بودند، تشکل‌های دانشجویی به ویژه شوراهای صنفی بارها با صدور بیانیه و برگزاری نشست، اعتراض‌شان را به «بی‌عدالتی آموزشی» و پولی‌سازی آموزش عالی اعلام کردند.

  • تولید انبوهی از صاحبان عاری از تخصص مدارک دانشگاهی

دانشجویان معترض معتقدند، رشد و گسترش پردیس‌های بین‌المللی، افزایش شمار دانشجویان پولی، در کنار کاستن سال به سال تعداد دانشجویان روزانه علاوه بر شکل‌های مختلف تبعیض آموزشی، چنان ضربه‌ای به کیفیت آموزش و پژوهش علمی زده است که تولید انبوهی از صاحبان عاری از تخصص مدارک دانشگاهی تنها بخش کوچکی از نتایج فلاکت بار آن است.

  • بازنگری سیاست‌های پردیس‌های دانشگاهی از سال ۹۳

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از اعتراضات گسترده دانشجویی نسبت به فعالیت پردیس‌های دانشگاهی و خروج این پردیس‌ها از ماموریت اصلی خود، در سال ۹۳ بازنگری سیاست‌های پردیس‌های دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داد که همچنان ادامه دارد.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام کرد: پردیس‌ها باید بستر مناسبی باشند برای توسعه تعاملات بین‌المللی و گسترش خدمات علمی به بخشی از جامعه که به دلایل مختلف ممکن است نتوانند در مجتمع‌های مرکزی دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري علت اصلی بازنگری در سیاست‌های پردیس‌های دانشگاهی را، خارج شدن پردیس‌ها از ریل ماموریت خود عنوان کرد.

  • پردیس‌ها تا زمانی که مشتری دارند، فعالیت می‌کنند

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این درباره وضعیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها گفته بود: پردیس‌های خودگردان دوره‌هایی هستند که با شهریه اداره می‌شوند. این دوره‌ها از قبل برقرار شده‌اند و تا زمانی که مشتری داشته و برای دانشگاه صرفه مالی داشته باشند، دانشگاه‌ها آن دوره‌ها را حفظ می‌کنند و با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در دوره‌های بدون شهریه و روزانه، این دوره‌ها به تدریج تعدیل می‌شوند.

از زمانی که وزارت علوم وعده بازنگری سیاست‌های پردیس‌های دانشگاهی را اعلام کرده، بیش از ۳ سال می‌گذرد، در این مدت اعتراض به پولی شدن آموزش عمومی به پای ثابت اعتراض‌های دانشجویی تبدیل شده است.

از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز حاضر نیستند از توسعه این دوره‌ها کم کنند زیرا با توجه به وضعیت بودجه، دریافت شهریه از دانشجویان پردیس‌ها خود به منبع درآمدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شده است.

  • راه‌اندازی دوره‌های جدید در پردیس‌های دانشگاهی متوقف شد

اینک در تازه‌ترین اظهارنظر، مجتبی شریعتی نیاسر معان آموزشی وزیر علوم درباره آخرین وضعیت پردیس‌های پولی و برنامه وزارت علوم برای این پردیس‌ها، گفت: برنامه‌ای برای جمع و تعطیل کردن پردیس‌های دانشگاهی نداریم.

وی ادامه داد: ولی آنچه مسلم است جمعیت دانشجویی در تمام زیرنظام‌های دانشجویی کاهش یافته، همچنین جمعیت دانشجویی پردیس‌ها نیز کاهش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: سیاست پذیرش دانشجو در پردیس‌های دانشگاهی در حال بازنگری است و به همین دلیل راه‌اندازی دوره‌های جدید در پردیس‌ها متوقف شده تا سیاست پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها بازنگری شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۳ پردیس خودگردان در ۴۸ دانشگاه سراسری مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 406138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha