مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

عباس ثابتی راد - خبرنگار: آنها دوباره جمع شده‌اند. همان‌هایی که در اواسط دهه۸۰ گرد هم آمدند و منطقه عباس‌آباد را شکل دادند و پل طبیعت را هم در میان‌ آن.

مناطق

حالا پل طبیعت به یک نماد زیبای پایتخت تبدیل شده‌است. تقریبا یک دهه بعد از آن روز، حالا دوباره همان گروه گرد آمده‌اند و قرار است در غرب تهران و در حاشیه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و بوستان جنگلی چیتگر، اثری متفاوت به‌وجود آورند.

روز گذشته هم رئیس و اعضای شورای شهر تهران از طرح‌های رسیده به مسابقه طراحی اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس به بوستان جنگلی چیتگر دیدن کردند.

همزمان با آغاز روند داوری و اعلام نتایج مرحله نخست مسابقه طراحی اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس به بوستان جنگلی چیتگر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق علی اعطا سخنگو و عضو هیأت رئیسه، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه، شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و همچنین افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران، به نگارخانه تهران رفتند تا از آثار گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقه طراحی بازدید کنند.

در این بازدید پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، توضیحاتی در رابطه با تغییر رویکرد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در اجرای پروژه‌های عمرانی، توجه بیشتر به مبحث پیاده‌محوری در توسعه زیرساخت‌ها و همچنین تلاش برای افزایش فضاهای تردد پیاده و دوچرخه ارائه داد.

میرجواد میرحسینی، حالا دبیر اجرایی مسابقه طراحی اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس به بوستان جنگلی چیتگر است. میرحسینی پیش‌تر معاون سازمان نوسازی عباس آباد بود، درست در همان روزهایی که پیروز حناچی به‌عنوان عضو هیأت مدیره این شرکت مشغول به‌کار بود و بهنام اتابکی هم مدیرعامل. این مجموعه سابقه شکل دهی به مجموعه عباس آباد و پل طبیعت را در کارنامه کاری خود دارند. حالا هم آنها جمع شده‌اند برای ساخت و طراحی یک بنای دیگر در پایتخت؛ بنایی که می‌تواند پل طبیعتی دیگر نام بگیرد.

میر جواد میرحسینی به همشهری گفت: منطقه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و بوستان جنگلی چیتگر به لحاظ منطقه‌ای بسیار اهمیت دارد؛ چرا که این محدوده بین 2منطقه جمعیتی بزرگ به نام تهران و کرج واقع شده‌است. پیش‌تر شهردار به‌منظور ساخت بزرگراه حکیم، بین دریاچه و جنگل، فاصله‌ای ایجاد کرده‌بود و حالا قرار است این فاصله با ساخت یک پل به‌عنوان کانون اتصال 2 منطقه گردشگری دریاچه و جنگل قرار بگیرد.

به گفته دبیر اجرایی مسابقه طراحی اتصال دریاچه و بوستان چیتگر، حدود 400متر فصل مشترک آب و جنگل در این محدوده وجود دارد که با توصیه آقای حناچی معاون محترم فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین همفکری با دیگر متخصصان، به این نتیجه رسیدیم که این پروژه را از حد یک پروژه منطقه‌ای فراتر ببریم و به‌عنوان یک پروژه متفاوت و ویژه به آن نگاه کنیم.

میرحسینی در ادامه گفت: پیشنهاد بر این شد که همان فرایند کاری که در مورد پل طبیعت شکل گرفته را در اینجا نیز به اجرا درآوریم. بنابراین از 30معمار جوان برای اجرای این پروژه دعوت کردیم. استقبال خیلی خوبی صورت گرفته و تاکنون 20ایده خیلی خوب برای اجرا به‌دست ما رسیده است. از میان این ایده‌ها، 5ایده را انتخاب کرده‌ایم تا از میان آنها 3 ایده برتر را طی یک‌ماه آینده انتخاب کنیم تا برای اجرای یک طرح خلاقانه و پیشروانه شبیه آنچه در پل طبیعت اتفاق افتاد، در نهایت انتخاب شود.

وی افزود: «شبیه همین فرایند در پل طبیعت رخ داده بود که بنایی ارزشمند و مورد علاقه شهروندان طراحی شد. هم‌اکنون هم کسانی که در این ماجرا هستند، در آن دوره در زمان شکل‌گیری پل طبیعت حضور داشتند و کار داوری و انتخاب آثار را انجام می‌دهند. دبیر اجرایی مسابقه اتصال دو پهنه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و بوستان چیتگر گفت: «یکی از مسائل مهم تهران در پروژه‌های بزرگ مقیاس، مسئله اقتصادی آن پروژه هست.

بنابراین ما باید به این فکر کنیم که هزینه‌های ساخت این پروژه از درون خود پروژه تأمین می‌شود. یکی از معیارهای این پروژه، این بود که بتوانیم سرمایه‌گذار برای آن تهیه کنیم. در عین اینکه به محیط‌زیست و طبیعت وفادار باشیم و به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار به آن توجه کنیم. با این رویکرد داوران مسابقه به انتخاب آثار روی آورده‌اند.»

کد خبر 405994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha