دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تماشاخانه ایرانشهر که به نظر در شرایط مالی خوبی به سر نمی‌برد دست به دامان ستارگان سریال پایتخت شده است.

نمایش

به گزارش تسنیم؛‌ این روزها در تماشاخانه ایرانشهر اتفاقات به شکل قابل‌توجهی رخ می‌دهد. گویی ایرانشهر به شعبه تئاتری سازمان اوج بدل شده است تا از سازندگان سریال پایتخت حمایت کند. فارغ از اینکه نمایش‌های روی صحنه رفته و نمایش‌هایی که قرار است از بازیگران پایتخت در ایرانشهر روی صحنه رود، به چه میزان ارزش هنری دارند، شیوه حضور آنان قابل تأمل است. از همین رو این متن قرار است به شکل روابط نه چندان پیچیده در اجراهای ایرانشهر بپردازد. جایی که نشان می‌دهد شورای هنری در این تماشاخانه توهمی بیش نیست و همه چیز از جانب حسین پارسایی مدیریت می‌شود.

بیاید از جایی شروع کنیم که ظاهراً به ایرانشهر ارتباطی ندارد. حسین پارسایی این روزها کمتر به ایرانشهر می‌رود؛ چرا که مقدمات نمایشی بزرگتر از «اولیورتویست» را فراهم می‌کند. او قصد دارد «بینوایان» ویکتور هوگو را که از رمان‌های محبوب نمایش‌های موزیکال است را در هتل اسپیناس پلاس روی صحنه برد. برای این مهم هم چند آس در نظر گرفته است که متأسفانه در این گزارش آن را رو می‌کنیم. از قرار معلوم قرار است محسن تنابنده در نقش تناردیه برای حسین پارسایی در کنار هوتن شکیبا - ستاره نمایش «اولیورتویست» - بازی کند. آقای پارسایی در حال رایزنی با ترانه علی‌دوستی است تا او را نیز روی صحنه تئاتر ببرد و مخاطب پولدارش را بیشتر مجاب به حضور در هتل گران‌قیمت اسپیناس پلاس کند. برای نگارنده حضور محسن تنابنده، مغز متفکر سریال پایتخت اهمیت دارد.

اگر کمی در میان اسامی نمایش «اولیورتویست» نگاهی بیاندازیم به راحتی می‌توانیم نام محمد قدس را پیدا کرد، مردی که تمامی امور اجرایی نمایش را بر عهده داشته و به احتمال قوی این مهم را نیز در نمایش «بینوایان» تکرار می‌کند.

حال به خبری که دیروز درباره حضور مجدد احمد مهرانفر در نمایشی تکراری منتشر شده است دقت کنیم. جایی که در برابر عنوان تهیه‌کننده نام محمد قدس دیده می‌شود. گویی محمد قدس در کنار حسین پارسایی مأموریت یافته است ستارگان سریال پایتخت را به ایرانشهر بکشانند تا گیشه شکست خورده این تماشاخانه را نجات دهند. همان‌طور که بهرام افشاری، این بار در قامت بهتاش فریبا، با تکرار چهار باره «جوجه‌تیغی» برای رمضان بی‌رونق ایرانشهر، رونق به همراه داشته است. درباره «جوجه‌تیغی» صحبت می‌کنیم و بد نیست نگاهی به فهرست عوامل این نمایش را هم بیاندازیم تا دریابیم که تهیه‌کننده این نمایش نیز محمد قدس است.

اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. «همه چیز درباره‌ی آقای ف» که قرار است احمد مهرانفر را به جهان تئاتر بازگرداند به کارگردانی و نویسندگی آرش عباسی است. این نمایش نه در فهرست نمایش‌های 1397 تئاتر شهر بوده است و نه در فهرست ذخیره. همان‌طور که «جوجه‌تیغی» چنین شرایطی را داشته است. بازی زمانی جذاب‌تر می‌شود که نمایش «نویسنده مرده است» به کارگردانی تینا پاکروان و براساس متن آرش عباسی و احتمالاً تهیه‌کنندگی محمد قدس در ایرانشهر روی صحنه می‌رود. قرار است در این نمایش نسیم ادبی و بهنام شرفی ایفای نقش کنند؛ اما مسئله این است که این نمایش نیز واجد نوبت نیست و گویی از طریق رابطه محمد قدس و حسین پارسایی وارد چرخه اجرا می‌شود.

کلیت یک مجموعه منتسب به شهرداری به دایره بسته سریال پایتخت، محمد قدس و حسین پارسایی ختم شده است. خبری از شورای هنری و مدیریت جذاب رجبی معمار نیست. گویی آقای رجبی معمار چندان خبر از مجموعه‌های تحت مدیریتش ندارد؛ همان‌طور که پیشتر نوشتم او درباره ساختار اداری و تفاوت میان خانه هنرمندان و ایرانشهر چیزی نمی‌داند. آقای رجبی معمار همانند حسین پارسایی در حوزه فاجعه‌بار مدیریتی تئاترشان سکوت پیشه‌ کرده‌اند و لب به سخن نمی‌گشایند. با کسی مصاحبه نمی‌کنند و تنها تلاش برای برگزاری یک نشست خبری را به هیچ بدل می‌کنند.

در حالی که رجبی معمار خود را در قامت حامی هنرمندان معرفی می‌کند، تنها چند متر آن سوتر از دفترش، همه چیز به یک بازی خانوادگی بدل شده است و مشخص نیست حقوق هنرمندان و فرصت حضورشان در ایرانشهر در اختیار چه کسی است.

شاید باید به آقای رجبی معمار باید گفت «بوی شراب می‌دهد، خربزه بر دهان مکن». کمی به عکس خبر دقت شود ماجرا عیان می‌شود.

کد خبر 405957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha